Donnie Darko Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Hei. Hva slags stilling har egentlig samboerskap i dagens samfunn, og det er jo mange som velger dette fremfor ekteskap. Hvorfor er det slik egentlig? Finnes jo også selvfølgelig ulemper og fordeler ved denne samlivsformen, men lurer egentlig på hva disse fordelene og ulempene er. Er vanskelig å drøfte og vurdere dette, synes jeg. Tusen takk hvis noen kunne hjulpet meg. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 De velger det vel fordi de ikke er kristne? Lenke til kommentar
Greysteel Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Den største ulempen er vel at om den ene skulle dø, har ikke gjenlevende samboer krav på arv. Den største fordelen må vel være at hele prosessen ofte blir atskillig enklere ved et eventuelt samlivsbrudd. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 De velger det vel fordi de ikke er kristne? Ekteskap er ikke bare for kristne. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Ekteskap i kirken er vel myntet på kristne. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Å gifte seg i kirke burde iallefall være det, ja, men det blir vel som med kristelig konfirmasjon - alle gjør det siden alle andre gjør det. Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Fordi det er stress og kostbart å gifte seg. Dessuten ender det bare i skilsmisse lell. Lenke til kommentar
Donnie Darko Skrevet 13. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2008 Takk for svar, men hvilke stilling har samboerskap egentlig i dagens samfunn? Lenke til kommentar
Donnie Darko Skrevet 14. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2008 Fordi det er stress og kostbart å gifte seg. Dessuten ender det bare i skilsmisse lell. Hva gjør at det er enklere å bli samboere da? Hva gjør man for å bli det, som er lettvindt i forhold til det å gifte seg? Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Hva gjør at det er enklere å bli samboere da? Hva gjør man for å bli det, som er lettvindt i forhold til det å gifte seg? Fordi da flytter man bare sammen og er etter definisjon samboere. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Jeg mener å ha hørt at man får arveretten etter fem år i samboerskap. Kan noen bekrefte dette? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Jeg mener å ha hørt at man får arveretten etter fem år i samboerskap. Kan noen bekrefte dette? Det ble for noen dager siden vedtatt en lny lov som omhandler rettigheter til samboende, hva denne innebærer eksakt er jeg ikke sikker på, men om jeg har forstått det riktig så vil (langtids)samboende få omtrent samme rettigheter som gifte. Forøvrig så er jeg selv samboer og har ikke noe behov for å gifte meg. For meg fremstår ekteskap som en arkaisk institusjon som jeg ikke har behov for, utover rettigheter som gifte får (som jeg også får nå som samboer visstnok ...) og gavene da. Jeg er ikke imot ekteskap som sådan, de som ønsker å gifte seg står fritt til det, det er sikkert viktig for mange å erklære sin kjærlighet og for å få fastere rammer i forholdet, men jeg har altså ikke noe behov for dette personlig. Lenke til kommentar
Bobina Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Uansett så er det både ulemper og fordeler både ved ekteskap og samboerskap. Så det er vel smak og behag.. Alt etter hvilke fordeler og rettigheter man legger størst vekt på. Tenker man f.eks økonomisk trygghet, hvis noe skulle skjedd den ene parten, er ekteskap selvsagt den tryggeste veien å gå. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 For å korrigere meg selv, endringene som er blitt gjort angående samboerskap gjelder arveloven, som nå likestiller samboende med gifte. Det er blitt færre og færre fordeler med ekteskap kontra samboerskap. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Da bli vel den lønnsomme forskjellen for samboere at de arver den andres penger hvis han eller hun dør, men trenger ikke å dele sine penger hvis de skiller lag. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 (endret) Da bli vel den lønnsomme forskjellen for samboere at de arver den andres penger hvis han eller hun dør, men trenger ikke å dele sine penger hvis de skiller lag. Med andre ord så skal man være litt forsiktig dersom man truer med å forlate samboeren Endret 17. desember 2008 av MrVilla Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Ekteskap er bare en formalitet og en annledning for kvinnen til å være prinsesse for en dag som koster skjorta.... Gift eller ikke...samma det i dagens samfunn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå