Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Samboerskap i dagens samfunn

Anbefalte innlegg

Hei.

Hva slags stilling har egentlig samboerskap i dagens samfunn, og det er jo mange som velger dette fremfor ekteskap. Hvorfor er det slik egentlig? Finnes jo også selvfølgelig ulemper og fordeler ved denne samlivsformen, men lurer egentlig på hva disse fordelene og ulempene er.

Er vanskelig å drøfte og vurdere dette, synes jeg.

Tusen takk hvis noen kunne hjulpet meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Å gifte seg i kirke burde iallefall være det, ja, men det blir vel som med kristelig konfirmasjon - alle gjør det siden alle andre gjør det.

Lenke til kommentar
Jeg mener å ha hørt at man får arveretten etter fem år i samboerskap. Kan noen bekrefte dette?

Det ble for noen dager siden vedtatt en lny lov som omhandler rettigheter til samboende, hva denne innebærer eksakt er jeg ikke sikker på, men om jeg har forstått det riktig så vil (langtids)samboende få omtrent samme rettigheter som gifte.

Forøvrig så er jeg selv samboer og har ikke noe behov for å gifte meg. For meg fremstår ekteskap som en arkaisk institusjon som jeg ikke har behov for, utover rettigheter som gifte får (som jeg også får nå som samboer visstnok ...) og gavene da. Jeg er ikke imot ekteskap som sådan, de som ønsker å gifte seg står fritt til det, det er sikkert viktig for mange å erklære sin kjærlighet og for å få fastere rammer i forholdet, men jeg har altså ikke noe behov for dette personlig.

Lenke til kommentar

Uansett så er det både ulemper og fordeler både ved ekteskap og samboerskap.

Så det er vel smak og behag.. Alt etter hvilke fordeler og rettigheter man legger størst vekt på.

Tenker man f.eks økonomisk trygghet, hvis noe skulle skjedd den ene parten, er

ekteskap selvsagt den tryggeste veien å gå.

Lenke til kommentar
Da bli vel den lønnsomme forskjellen for samboere at de arver den andres penger hvis han eller hun dør, men trenger ikke å dele sine penger hvis de skiller lag.

Med andre ord så skal man være litt forsiktig dersom man truer med å forlate samboeren ;)

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...