Gå til innhold

[Løst]Trenger hjelp til å fjerne linux.

Anbefalte innlegg

EDIT/Bump januar 2010: les en post lengre ned.

Hei

Jeg har et problem som rammer mange emner, var usikker på hvor jeg skulle poste det, så det endte opp her Jeg har søkt på forumet, men ikke funnet noe lignende.

Jeg har hatt en del problemer med datamaskinen, en Acer Aspire 5610z med Windows vista home premium. Da en del av knappene til tastatures sviktet, lurte jeg på om det var noe med windows, så jeg innstalerte ubuntu, men fikk det samme problemet der. Nå har maskinen vært på reparasjon mange ganger, og nå fungerer den. Sitvasjonen nå er at jeg har dual boot, slik at jeg kan velge mellom ubuntu og vista pluss en del andre alternativer. En del av harddisken er satt av til linux, og den plassen kan jeg ikke se i windows uten å gå til diskbehandling. I utgangspunktet var den delt i tre, nå er den delt i totalt 6 deler. Det var to deler på 70 Gb hver pluss en del på 10 Gb, nå er det en del på 10 Gb, en på 70 Gb, og resten er litt forskjellig.

Det jeg nå altså ønsker, er å fjerne linux helt fra maskinen og sette sammen delene av harddisken slik at det blir slik det var. Jeg har prøvd å formatere D-disken der linux var, men da fikk jeg ikke til å boote. (fikk GRUB-error 17.) Windows delen av disken er uforandret, så det skulle ikke være nødvendig å formatere den. Jeg har ikke oppstart CD for vista, men maskinen har en D2D-funksjon, slik at hvis jeg trykker <alt> og <f10> før den booter, vil jeg kunne formatere C-disken der windows ligger. Dette virket heller ikke da jeg prøvde i går, selv om funksjonen var slått på i BIOS.

Jeg takker for all hjelp jeg kan få, og det bare å si i fra hvis jeg skal forklare mer.

Og nei, det er ikke det at jeg ikke liker linux, men jeg bruker PC-en mest til å spille med, så jeg vil gjerne ha kun windows nå. Og jeg trenger ingen tips til hvordan jeg kan bruke linux til å spille med, så ikke bruk emnet til det.

Endret av Hanky_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...

Bumper dette emnet, da jeg nå har det samme "problemet":

Jeg har nå en PC (En Toshiba Satellite A300, for å være presis) som det opprinnelig var kun Windows Vista på. Da jeg begynte på Universitetet i Oslo, innstalerte jeg Linux ubuntu på den i tillegg til Windows. Når jeg booter, kan jeg altså velge mellom Vista og ubuntu. Men linux ble aldri brukt på denne maskinen (bruke uio sine maskiner), og nå har jeg skaffet meg en annen PC som jeg har linux på. Nå ønsker jeg altså å fjerne ubuntu fra denne PCen (Toshibaen). Men jeg har som sagt tidligere erfaringer med dette, og hvis jeg bare "sletter" linux, kan jeg ikke boote. (Får en GRUB-error, se førstepost.) Det som også plager meg, er at når jeg innstalerte ubuntu, satte jeg av en god del diskplass, og den plassen kan jeg nå ikke se når jeg kjører vista. (Får hele tiden melding om lite diskplass.)

Så det jeg ønsker, er altså å fjerne ubuntu, og å sette bootinga og harddisken tilbake slik den en gang var.

Det fulgte ikke noe windows-plate med Toshibaen, men jeg har brent ut recovery-plater. Jeg har også harddisk-recovery, slik at jeg kan sette windows-delen tilbake til fabrikkstandard. Så dersom jeg må formatere windows-delen, så er jeg forberedt på det.

Som dere sikkert skjønner, så har jeg ikke så god peiling på en del av dette, då bare si i fra hvis noe er uklart eller jeg skal forklare mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...