Autodidact Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Noen ganger legger man kanskje vekt på feil kriterer når man gjør sine valg. For mitt vedkommende betød det at minnene fra mitt første digitale ompaktkamera - et utrolig tregt 1. eller 2. generasjons Ixus (2.1 Mpx), gjorde at jeg kjøpte et Casio Exilim (EX-S500) som skulle være sååå raskt. Not so. Har man satt det på uendelig fokus, som suger kvalitetsmessig, er det raskt nok, Med autofokus aktivert er jeg langt fra like fornøyd med tempoet. Fokus og generell bildekvalitet er forøvrig ikke noe å nevne høyt i en skryteforsamling. Men lite og praktisk er det! Jeg er nå ute etter å bytte ut dette kameraet, og vil da ha fokus på bildekvalitet selv om det medfører et noe større kamera. Jeg bruker Pentax DSLR's til det meste, men "av og til" er det ikke så aktuelt å dra med kilovis av utstyr. Vi har forøvrig blitt veldig glad i å filme med kompaktkameraet, selv om fokus og til dels kvalitet er et problem. Oppløsningen er ikke tilpasset vanlig TV-oppløsning, men p.g.a. mobilitet blir det i alle fall brukt - det er mer enn man kan si om DV-kameraet i skuffen ... Hjelp til hvilken retning jeg skal se i, ønskes altså. Merke og pris er egentlig uvesentlig. Her er forøvrig hva som er viktig / satt pris på av meg ut over god bildekvalitet; - Relativt liten størrelse - det skal jo helst dras med rundt og brukes mye.- Lagring på standard eller høykapasitets SD-kort (mini og micro-varianter er OK).- Mulighet for filming - aller helst i normal TV-oppløsning (720x576px).- Oppløsing som ikke tar helt av. Ser for meg 6 til maksimalt 10Mpx.- God meny- og knappelogikk. Fuji-appratet til min mor er f.eks. noe ulogisk.- Mulighet for manuell styring av blender/lukker, gjerne tilsvarende Av/Tv. Tips om andre kriterier som er verd å ta hensyn til, mottas også. Men som sagt er utg.punktet for neste kompaktkamera god bildekvalitet. Lenke til kommentar
chris300 Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 http://www.sigma-dp1.com/ Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 (endret) Leica D-Lux 3, Panasonic Lumix LX3, Canon PowerShot G10 (siste utgår pga mpx) Sigmaen får jo pryl i alle tester for røten jpeg bahendling Endret 13. desember 2008 av ThorEH Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 (endret) Har nettopp bestilt meg et Panasonic Lumix LX3, og tror det blir helt topp. Det er et av de større kompaktkameraene, men det har noen vannvittig gode egenskaper i dårlig lys. Oppløsningen er begrenset til 10 mpx, kameraet har en vidvinkel på 24 mm og det filmer i HD. Dessuten kan alle innstillinger stilles inn manuelt. Endret 13. desember 2008 av Bjarnemann Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 13. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2008 Så langt; Sigma DP-1 Har alltid hatt lyst å like Sigmas kameraer, p.g.a. Foveon sensoren/teknologien, men de får det liksom ikke skikkelig til. Lista med ulemper var lang, og flere av punktene traff under beltet. Her er noen av dem; ● Unimpressive shutter lag. ● Generally very slow, very long read/write and processing times. ● Very slow Auto-Focus. ● Auto Focus gives up completely very quickly in low light (and there is no AF help light). ● Low quality video recording. Leica D-Lux 3 Lite tester/erfaringer/informasjon å basere seg på - så langt. Panasonic Lumix LX3 Veldig spennende kanditat, som var en nytelse å "kaste bort" tid på å lese om. Flere av detaljene på kameraet får det til å krible litt her og der. Noen på Haugalandet som har et, og som trenger en tafsevenn? (Jeg er godt utstyrt). 8o) Canon PowerShot G10 En av modellene som LX3 ble sammenlignet med på bildekvalitet, og som ser ut til å ha gode egenskaper. Mitt intrykk fra bilder er imidlertidig at det er et ganske / litt vel stort kamera. --- Forøvrig, siden jeg ikke har vært så inne på markedet for hva som skjer på kompakt-fronten, til fordel for større kameraer - er det noe (mer) spennende som er (rett) rundt hjørnet? Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Autodidact: "Leica D-Lux 3 Lite tester/erfaringer/informasjon å basere seg på - så langt." Leica D-Lux 3 er det samme kameraet som Panasonic Lumix LX2. http://en.wikipedia.org/wiki/Lumix Test av Panasonic Lumix LX2 = Leica D-Lux 3: http://www.dpreview.com/reviews/panasoniclx2/ Leica D-Lux 4 er det samme kameraet som Panasonic Lumix LX3. LX3 vs G10 vs P6000: http://www.bythom.com/compactchallenge.htm LX3 vs G10: http://www.60hzproductions.com/index.php?o...69&Itemid=1 Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 14. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2008 Hjertelig! - Jeg leser og koser meg nå ... Siden Leica er samme kamera som Lumix, bare til 2.281 kroner mer ( i følge prisguiden her / i dag), er det ikke aktuelt å leke feinschmecker med noe Leica i lomma. Lenke til kommentar
Fotgrafen Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Kjøp en D40 eller D60 viss du tåler litt vekt med. Eller så ville jeg satset på en mer "proff" kompakt som Lumix - Nikon eller Canon har. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 14. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2008 Æehm... Jeg har som indikert speilrefleks - og det så det holder. Fra Pentax SFXn filmkamera, en liten og nett *istDS, K10D og en K20D - så jeg er neppe på jakt etter flere DSLR's, og spesielt ikke av annet merke enn de andre jeg har. Derimot er jeg på jakt etter et supplement som dekker behovene beskrevet - i en "liten og lett pakke", og som husfruen også "tør" og vil bruke. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Hjertelig! - Jeg leser og koser meg nå ... Siden Leica er samme kamera som Lumix, bare til 2.281 kroner mer ( i følge prisguiden her / i dag), er det ikke aktuelt å leke feinschmecker med noe Leica i lomma. Nei, for du vet hva du får for de 2.281 kronene mer? En liten rød Leica-logo på kameraet ditt Pluss at det sies at firmware'n er litt annerledes, og mer rettet mot europeiske hudtoner. Jeg ser ikke forskjell på sammenligningsbilder, og da mener jeg ikke forskjellen er verdt over 2000 kroner. Panasonic-varianten har også Leica-objektiv, og gjett hvem som produserer Leica D-Lux 4... Jo, Panasonic Leica bare kjøper det inn, laster inn en firmware bittelitt annerledes (mest for syns skyld, i mine øyne), klistrer på en liten rød logo, og selger det som sitt eget. Samtidig har jeg langt bedre erfaring med Panasonics service enn Leica om noe skulle gå galt. Jeg har for øvrig Panasonic Lumix LX3 selv, og er storfornøyd. Et kamera som stiller i en helt annen klasse enn andre "lommekompakte" kamera. Kan varmt anbefales. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 Det er det jeg skjønner. Og egentlig har jeg aldri sett på Leica-navnet som noe mer enn et dyrt "snodig" merke med retro/rar design på produktene sine - som egentlig aldri har appellert til meg på noe vis, selv om jeg "alltid" har visst at de står for kvalitet. Så med mindre det er noe spennende og bedre rett i horisonten (det er det vel ikke akkurat tiden for), regner jeg med at dette LX3 blir det nye "huskameraet" her. Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Og egentlig har jeg aldri sett på Leica-navnet som noe mer enn et dyrt "snodig" merke med retro/rar design på produktene sine Med mindre man snakker om dette selvsagt : http://www.lydogbilde.no/leica-s2-spektaku...at.4512882.html Sorry for litt OT - men anser det som "case closed" Endret 15. desember 2008 av ThorEH Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Joda, Leica er så absolutt kvalitet i alle ledd. Men når det allikevel er Panasonic som produserer kompaktkameraene deres (noen av speilrefleksene også), så kan man spare en del kroner på å velge bort Leica-logoen. Noen vil gjerne ha denne logoen på kameraet sitt for å brife, og da må de få lov til det. Andre blir lurt av overivrige selgere som "glemmer" å nevne at det i praksis er et Panasonic kamera til noen tusenlapper mindre. Men jeg føler meg mer vel med et Panasonic i hånden... for da vet jeg at jeg ikke har kastet bort penger unødvendig Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 Jeg er også med på å betale for varen men ikke "hypen" til merket. Jeg kan ikke fordra overprising generelt. S2'en hadde vært artig å kikke på, men behovet er nok ikke helt tilstede. Og så var det prisen da, og potensielt mangler på alternativer for å tilfredstille fiklelysten min. Det var noe få knapper på den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå