br0ddi Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 Jeg skal kjøpe et digitalt videokamera som koster under 15 000,- (Helst rundt 10 000,-) Det skal være veldig lite. Så lite at det er omtrent mulig å ha det i lomma. Det skal ha en liten LCD skjerm som en kan "brette ut" på siden. Det skal være lett å bære med seg. Jeg ønsker at det skal kunne både ta film (siden det er et videokamera hehe) og også stillbilder som et vanlig fotografiapperat. Jeg ønsker god kvalitet på filmingen, så god som mulig med et såpass lite kamera. Har sett at det er videokameraer som tar opp på dvd-plater. Et kamera som gjør dette er Hitatchi dvd kamera DZ-MV 230. Er dette noe bra? fordeler ulemper? Jeg er helt nybegynner når det gjelder videokameraer og aner ikke hva jeg skal se etter så alle tips, råd, anbefalinger, linker eller lignende mottas me takk. Har så inderlig lyst å få et skikkelig bra kamera når jeg først skal kjøpe. mvh Joachim Lenke til kommentar
Zamboo Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 sony ip7 går nesten i lomma tror jeg. Koster rundt 10000,-. Tror jeg hadde gått for dette: sony dcr pc120 Lenke til kommentar
silversila Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 Nå kommer jo PC103 og PC105 til under 11 000 kr. På PC120 er det mange funksjoner en nybegynner kanksje ikke har brukt for, bla. bluetooth.. Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 Min kunnskap begynner å bli foreldet... Men desto mer sjanse for å finne gode bruktkjøp! Først og fremst: hold deg unna DVD-kameraene inntil videre.... Ikke for å støte noen, men disse kameraene har en datarate i overkant av 6mbps, mens vanlig mini-DV (+DV) har 36mbps... Oppløsningen har av svenske "ljud og bild" har blitt målt ekstremt lavt (langt lavere enn noe DV-kamera) både på video og stills. Jeg veit ikke med de nye Sony-DVD-kameraene, men tenk logisk: en 8cm DVD inneholder 1,5 GB med data (en side) mens en mini-DV-tape på 60 minutter inneholder 10 GB... Det vil si at NOE må lide en eller annen plass. Micro-MV har en datarate på 12,5 mbps om ikke jeg husker helt feil, men komprimeringa er en del bedre, men DV er bedre. (derfor ville ikke jeg valgt IP-7 eller IP-220) JVC DP-7 er blant de minste mini-DV kameraene tilgjengelig (tror til og med det var mindre enn IP-7). Og burde koste rundt 11000-12000 nå... Du kan kanskje også være så heldig at du får kjøpt et brukt Panasonic MX-300, som er et veldig bra 3-CCD kamera som i tillegg er ganske lite. Sony PC101 og etterfølgende modeller burde være bra... Men jeg husker desverre for lite. Med dine kriterier ville i alle fall jeg valgt JVC DP-7 (eller hva det heter, det har vertikal utforming) Lykke til! Lenke til kommentar
silversila Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 PC103 og PC105 er jo etterfølgere av PC101 Lenke til kommentar
br0ddi Skrevet 7. april 2003 Forfatter Del Skrevet 7. april 2003 tusen takk for alle svar så langt Jeg har tatt en titt på sony DCR-PC120BT. Det virker veldig fristende.. Jeg skal lete etter mer info og bilder anmeldelser av både dette og JVC DP-7. Bare fortsett å komme med forslag, råd, tips og anbefalinger.. jeg er veldig takknemlig for alle svar. Lenke til kommentar
br0ddi Skrevet 7. april 2003 Forfatter Del Skrevet 7. april 2003 Etter å ha tatt Sony DCR-PC120BT og JVC GR-DVM76U, JVC GR-DVM96U og JVC GR-DVP7U i nærmere øyesyn (da via de offisielle websidene til JVC og Sony) virker det som jeg får mest for pengene ved å gå for Sony DCR-PC120BT. Linken til siden jeg var inne på hos JVC er som følger: http://www.jvc.com/product.jsp?modelId=MODL026871 Er dere enige i dette? Hvorfor/hvorfor ikke? Er det noen andre kameraer som dere tror kan være aktuelle for meg, så for all del kom med forslag.. på forhånd takk Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 Venter et PC120 i posten en av de nærmeste dagene Lenke til kommentar
br0ddi Skrevet 7. april 2003 Forfatter Del Skrevet 7. april 2003 rikkyrally kan jeg spørre hvor mye du ga for ditt og hvor du kjøpte det fra..? Lenke til kommentar
Zamboo Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 De har det på www.mpx.no. se her: http://www.mpx.no/asp/info.asp?mode=annons...g0=&g1=&g1text= Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 rikkyrally kan jeg spørre hvor mye du ga for ditt og hvor du kjøpte det fra..? Bestilte det på www.mpx.no. Lenke til kommentar
br0ddi Skrevet 16. april 2003 Forfatter Del Skrevet 16. april 2003 "You can transfer the movies and the stills to your computer using a supplied USB cable, but it does not allow you to transfer video from your tape to your computer." <- hentet fra -> http://www.camcorderinfo.com/content/sony_...rder_review.htm Jeg lurer på om jeg skal kjøpe et Sony DCR-pc120 videokamera, men ble litt usikker når jeg leste denne artikkelen. Det overrasker meg om det er umulig å ta opp på hele videokasetten (ikke minnebrikken), og så overføre det til pc-en via usb-kabel eller firewire for videoredigering. Utfra det jeg kan forstå fra utdraget i artikkelen lar ikke dette seg gjøre, og da faller vel vitsen med å kjøpe videokameraet bort. Dersom du kun kan videoredigere (på pc-en) det du har tatt opp fra den medfølgende minnebrikken på 8MB. Dette er rundt kun 60 sekunder med film! (Dette er nok et ganske domt spørsmål, men jeg er forvirret og må ha klarhet i ALT før jeg blar opp 10 000,- for å kjøpe videokameraet.) Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 I den teksten du refererer til så tror jeg ho(?) mener at du ikke kan overføre film fra kamera til PC ved bruk av USB. USB kan kun brukes til å overføre data fra minnebrikka(??.. litt usikker) Skal en overføre hele filmen derimot må en ta i bruk FireWire og det skal gå helt greit. Lenke til kommentar
br0ddi Skrevet 16. april 2003 Forfatter Del Skrevet 16. april 2003 Tusen takk. Håper det stemmer. Det du sa virket ganske logisk. Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 17. april 2003 Del Skrevet 17. april 2003 Jepp, per i dag er det ingen videokamera som bruker USB til å transportere video. Det kommer nok etterhvert som USB 2.0 blir vanligere... Men jeg har faktisk lest at selv om USB 2.0 har høyere båndvidde enn firewire, så er den reelle lastehastigheten faktisk høyere med FW (som har 400 mbps vs USB2 480).... Vi får se... Altså: ikke et problem med PC120 Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 17. april 2003 Del Skrevet 17. april 2003 Du har rett Ursa. Selv om USB2.0 har noe større teoretisk overføringshastighet enn FrieWire så er det faktisk tilfellet at FireWire har høyere grad av stabilitet og større overføringshastighet enn USB 2,0. Av en eller annen grunn klarer ike USB2.0 å komme opp mot det teoretiske i praksis. Så for en stund siden i bladhyllene på skolen at det var et engelsk datatidsskrift som hadde testet USB2.0 og FireWire opp mot hverandre og her kom dette fram. Er det nå ikke slik at det snart skal komme en versjon 2 av FireWire også som har nærmere dobbel overføringshastighet enn dagens versjon?? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Sony PC-120: http://www.svalbardshop.no/webframe.asp?pid=748&ugid=1 På den webshopen her får du pc-120 til under 10000,-. Litt merkelig eigentleg, ser det som oftast til 12-13000,- (søk på kelkoo.no gav billegaste pris litt over 12000,-). Viss det stemmer er det berre å slå til, om du har bestemt deg for dette kameraet. Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Det må jeg si, SvalbardShop ser ut til å være unektelig billig ja. Men er prisene her med moms? Er det ikke noe slik at en slipper moms på en rekke produkter på Svalbard? Kanskje det som gir utslag til de lave prisene. Er det noen andre her på forumet som har erfaring med SvalbardShop eller som har hørt noe angående firmaet? Må si jeg synes det virker spennende. Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Se hva jeg fant på sidene deres, her står forklaringen på de lave prisene: "Husk at Svalbardshop kun leverer ut varer på Svalbard. Det betyr at du som kunde enten må være bosatt på Svalbard, eller kjøpe varer som du selv henter på Svalbard under et opphold. Grunnen til dette er at Svalbard er et momsfritt område" Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Hvor mye koster en liten svipptur til Svalbard forresten? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå