Podda82 Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Skal over til USA i februar. Så lurte jo på da om jeg skulle kjøpe meg ett nytt objektiv der borte. Har vel kommet frem til at jeg ønsker meg canon sitt 100-400mm. Ser på BH at det ligger på ca. 9000 kr etter dagens dollarkurs. Er det nok forskjell i pris i forhold til at jeg bør kjøpe det der istedenfor her hjemme? Hva skjer hvis objektivet skulle bli ødelagt? Er det noen forskjeller på garanti her og i Usa? På forhånd takk for svar! Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 (endret) Skal over til USA i februar. Så lurte jo på da om jeg skulle kjøpe meg ett nytt objektiv der borte. Har vel kommet frem til at jeg ønsker meg canon sitt 100-400mm. Ser på BH at det ligger på ca. 9000 kr etter dagens dollarkurs. Er det nok forskjell i pris i forhold til at jeg bør kjøpe det der istedenfor her hjemme? Hva skjer hvis objektivet skulle bli ødelagt? Er det noen forskjeller på garanti her og i Usa? Husk å plusse på 2% på valutaen, og 7,85% i salestax, og siden objektivet koster 12500,- her, er besparelsen minimal. Kronen har tapt enorme 40% av verdien sin ifht dollar siden sommer, så det er nesten ikke poeng å kjøpe så mye der borte på nåværende tidspunkt. Men ellers er objektiver relativt safe å kjøpe; vi snakker jo stort set om en samling glass. Hvis der ikke er problemer med fokusmotor og slikt out-of-the-box, går den neppe istykker med det første hvis du behandler den fornuftigt. Endret 13. desember 2008 av tigerdyr Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) Alle objektivene med en L i benevnelsen har 1 års internasjonal garanti,bare husk og få stemplet/signert garantikortet av forhandleren. Hvis du har mulighet til og få sendt objektivet fra en annen stat til hotellet så slipper du salestax. Vil også gjøre deg oppmerksom på at ved innførsel av varer over 6000.- blir du nødt til og betale 25% moms. Endret 14. desember 2008 av Nautica Lenke til kommentar
Podda82 Skrevet 14. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2008 Takk for svar! Var ikke klar over dette med salestax og moms på varer over 6000, veldig greit og vesentlig å vite. Men da ser jeg vel egentlig at det ikke er veldig mye å spare akkurat på dette objektivet vertfall, så da tror jeg at jeg bare handler det her i landet likevel. Ser det ligger på 12500 på Japan Photo,og 13000 ca for det som ikke er EU modell,hva er forskjellen på det? Lenke til kommentar
arela Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Dårlige tider for handling i utlandet nå ja, vi får spare til valutakursene går til vår fordel igjen. Lenke til kommentar
T34 Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Er Tyskland et bra land å kjøpe i? (når euroen er i normalverdi til krona sef) Og hvilke butikker osv bør man i så tilfelle kjøpe? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Euroen er veldig sterk for tiden; så det å handle i Tyskland er ikke noe god butikk. Prisene er nemlig ikke så forskjellige fra Norge. Men hvis du absolutt vil, så har jeg god erfaring med Sauter i München. Fin og stor butikk. Desverre så ligger den på veien mellom oktoberfesten og hotellet... Så det hender det blir noen spontan-kjøp Tom Lenke til kommentar
T34 Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Så selv om euroen skulle koste rundt 8 kroner som normalt, så vil det de tyske prisene på optikk ligge omtrent som her på berget? Lenke til kommentar
arela Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Men du kan finne gode bruktkjøp på den tyske ebay. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Nå er vel euroen nærmere 9 kroner hvis jeg ikke husker helt feil. Og f.eks. en Tamron 17-50mm f/2.8 koster rundt 380 euro. Så da er det bare å begynne å regne Tom Lenke til kommentar
T34 Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Men er 380 euro den beste prisen på tamronen i tyskland?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå