Gå til innhold

[Løst]Valget mellom canon 1000d og Nikon d60

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har lest side opp og ned med anbefalinger og råd og tips når det gjelder valg av speilrefleks. Det koker ned til to kameraer: Nikon d60 og Canon 1000d. Jeg er nybegynner og har egentlig ikke peiling på hvilket kamera jeg skal velge. Har det noe for seg å kjøpe Nikon d60, det koster tross alt tusenlappen mer (får med blits og rens i 3 år på kjøpet)?

Vennlig hilsen

T

(takker på forhånd for alle svar!)

Endret av Tanus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slenger meg på han over + at du burde dra i butikken å kjenne hvordan de ligger i hendene dine og velg det som tiltaler deg mest.

Blits er som sagt meget kjekt å ha, men det finnes blitser til canon også. Kanskje ikke til samme pris, men det er å få kjøpt hvertfall.. :)

Håper du finner noe du blir fornøyd med.

Lenke til kommentar

Det som er greit og vite er hvilken kompetanse du har inne fotografering og hvor mye du er villig og lære deg.

Altså har du kun brukt mobilkamera eller kompakt,bruker du kameraet kun på full autoinnstillinger eller driver du og forsker ut noen halvmanuelle innstillinger.

Skal du kun ha et objektiv,eller etter hvert skaffe deg flere objektiver til forskjellige type fotograferinger"ved bruk av riktig spesifikte objektiv så får du best resultat av bildene".

Hva skal du bruke kameraet til,kun og ta noen snapshot på fest,familie,katta osv.eller skal du bruke tid til og komponere bilder og forske ut hvor langt du kan komme med bruk av et speilreflekskamera.

Hvis du kun skal bruke kameraet på auto kan Nikon D40 være greit nok,men skal du ha det som en hobby ville jeg heller sett etter en D80 da det har innebygget fokusmotor og du da står man mer fri ved kjøp av objektiver.

Lenke til kommentar

Hei,

Ang.kompetanse og hva jeg ønsker å lære meg:

Jeg har til nå brukt vanlig kompaktkamera, men har valgt å oppgradere til speilrefleks fordi jeg synes bildene blir for dårlige. Planen min er ikke at foto skal bli en hobby, men jeg håper jeg kan lære meg å ta litt bedre bilder.. hvis du forstår meg.

Hva er deres mening om kameraene jeg har plukket ut? Noen spesielle forskjeller på dem utover at Nikon kameraet kommer med blits?

T

Lenke til kommentar

Begge kameraene tar bra bilder.

D60 har et fint innebygget program,det hjelper deg og forstå hva som skjer med lukker/blender underveis når du fotograferer.Det har ikke innebygget fokusmotor så man må være opmerksom på det ved kjøp av objektiver ved et senere tidspunkt.Det at det følger med en blits er bra,da det medfølgende kitobjektivet gennerelt ikke er noe særlig lyssterke "gjelder alle kitobjektiver"

1000D er et nyere kamera og Programvaren som følger med Canon er komplett og veldig bra,så du er ikke nødt til og kjøpe ekstert softvare i første omgang.1000D har heller ikke innebygget fokusmotor,det er ingen problem da det er innebygget i omtrent alle objektiver som passer til Canon.

Her kan du sammenlingne begge kameraene side by side.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det er ingenting i veien for å velge Canon, men jeg ville gått for Nikon på grunn av blitsen. Du vil merke veldig stor forskjell på innendørsbilder med bouncet blitslys (Blitslyset sprettes mot taket) og innendørsbilder med kun blits på kameraet.

Gå i butikken og spør om du kan få demonstrert litt.

mvh Øystein

Lenke til kommentar

Smaken er så forskjellig, men jeg ville gått for Nikon D60 m/AF-S DX 18- 55 VR som f.eks. koster straks under 3700 på Japanphoto. Ikke verst kjøp det..

MEN for 1300 mer får du et D80 m/AF-S DX 18- 55 VR - og det er fremdeles et kjekt kamera med rask autofokus og ingen problemer med fokusering i svakt lys (jeg snakker om uten bruk av den innebygde fokuslampen). Jeg byttet fra D40 og angrer ikke ett sekund, D80 er mye mye raskere med alt.

Se http://www.lydogbilde.no/test-nikon-d60.79...o3911o.lbt.html

Den uendelige diskusjonen om Canon og Nikon kommer aldri til å ta slutt før en av dem forsvinner, og det gjør de neppe med det første..:-) Du kommer uansett ikke til å bli misfornøyd tror jeg, men jeg må si at jeg har god tro på Nikons 3D Matrix II-lysmåling!

Endret av JA
Lenke til kommentar
Det tilbudet hos fotovideo er beklageligvis med det gamle kitobjektivet som ikke har IS,det som generelt har fått dårlige kritiker.

Jeg skrev egentlig et lenger innlegg der jeg tok opp den problematikken, for den med IS koster 3500 samme sted. Det er en del mer, men er kanskje verdt kostnaden fordi det er mindre grunn til å skifte normalzoom da. Men uansett så er det et så billig steg inn i Canon-systemet at det ikke kan underslås at det er et godt tilbud. Hadde det ikke vært for at mye mer står på innkjøpslisten først så kunne dette vært det perfekte tilbud på backup-hus for meg. En kitzoom fra eller til kan jeg alltids finne plass til i skapet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...