Coffey Skrevet 13. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2008 (endret) Om tittelen er helt beskrivende er jeg ikke helt sikker på. Kom med forslag på bedre hvis du har det! Nå må jeg beklage fra start. Jeg husker absolutt ikke begrepene innen rettskriving, men jeg prøver så godt jeg kan. Når du skal bøye ord som f.eks "bil", til "bilen min", hvordan bøyer du da ord som "Playstation 3", "iPod Touch" og andre internasjonale egennavn? Blir det "Playstation 3'en min" og "iPod Touch'en min", eller kanskje "iPod Touch'n min". Noen som føler seg truffet av juleånden til å opplyse meg og forhåpentligvis sørge for et bedre språk fra min side her på dette herlige forumet? Endret 13. desember 2008 av KoffeinKanin Lenke til kommentar
SGE7000 Skrevet 13. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2008 For å være på den sikre siden, så burde det vel gå an å ganske enkelt si "Min Playstation 3" eller "Min iPod Touch"? Godt mulig jeg tar feil her. Et halvt års opphold i Sverige har gjort at det høres rett ut å si det på denne måten. Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 15. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2008 Enig med SGE7000. Det er heller ikke tillat å bruke tegnet " ' " i norsk, så "Playstaton 3'en" ville ikke fungert uansett. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 15. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2008 Den riktige måten blir vel Playstation 3-en min. Det er i alle fall sånn vi praktiserer sånne ting her på huset (stort forlag). iPod Touch er jeg litt mer usikker på, men jeg regner med at det blir så enkelt som iPod Touchen min. Lenke til kommentar
Strange_quark Skrevet 15. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2008 Enig med SGE7000. Det er heller ikke tillat å bruke tegnet " ' " i norsk, så "Playstaton 3'en" ville ikke fungert uansett. Jo, det er lov å bruke i norsk om det er genitiv til et ord som slutter på s-lyd. Eksempel: Lars' bil, Fritz' hus. (Ikke Larses bil eller Fritzs hus) Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 15. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Ja, ja, men lot være å nevne dette da det foretrekkes at man bruker "bilen til Lars" osv. Er stor sett i forbindelse med navn på butikker osv. at det du snakker om brukes. Endret 15. desember 2008 av Mimir Lenke til kommentar
EivindJ Skrevet 16. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 16. desember 2008 Legg merke til at apostrof også kan brukes flere steder: * Der bokstaver utelates, for eksempel hvis du skriver slik det uttales: «må'kke», «kan'kke» osv. * I slutten av nettadresser: www.nettavisen.no's artikkel. Bare for at ingen skal tro noe annet (: Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) Takk for all hjelp! "Jeg må virkelig si jeg liker min iPhone, til tross for at jeg savner iPod Touchen min. Men, men, jeg har jo den herlige Playstation 3-en min da." Hvor er mormors pistol? Hehe, NORSK KURS. Endret 16. desember 2008 av KoffeinKanin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå