Gå til innhold

Er du moralsk realist eller relativist?

Anbefalte innlegg

[

Det er ok for deg at homoer blir steinet i saudi arabia?

Jepp. Er ikke noen jeg kjenner. Blir som å se på folk sulte i hjel i afrika på tv, kan ikke si jeg føler noe om det.

Nok tid kastet bort på troll. Adjø, mann.

Endret av Europa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[

Jepp. Er ikke noen jeg kjenner. Blir som å se på folk sulte i hjel i afrika på tv, kan ikke si jeg føler noe om det.

Nok tid kastet bort på troll. Adjø, kuksuger.

Hyggelig å diskutere med deg :)

Det er selvfølgelig synd at mennesker dør, og enda mere synd at mennesker dreper, men sånn er det bare. Er lite jeg kan gjøre med situasjonen i midt-østen. Å si at jeg bryr meg blir feil, for det gjør jeg ikke. Og det gjør ikke du heller.

Vitenskapen har faktisk bevist at menneskehjernen ikke har kapasitet til å forestille seg mer en ca 150 mennesker som faktiske personer og derfor har du vanskelig for å bry deg om andre. http://www.liv.ac.uk/researchintelligence/...rainteaser.html

^^ Legg merke til at forskere fra University of Liverpool er enige med meg her. Forskere. Fra et anerkjent universitet.

Før du kaller meg noe mere stygt så kan du lese her:

http://www.cracked.com/article_14990_what-monkeysphere.html

Forklarer hele saken enkelt og er faktisk til og med ganske artig lesning :)

Endret av Hamnli2
Lenke til kommentar
Å si at jeg bryr meg blir feil, for det gjør jeg ikke. Og det gjør ikke du heller.

Nei, jeg synes det er helt greit at homoer steines. Skål for trollinga di.

Vitenskapen har bevist at menneskehjernen ikke har kapasitet til å forestille seg mer en ca 150 mennesker som faktiske personer

Hvor mange venner har du på facebook? Hvis du tror det kun er 150 faktiske personer i verden, lider du av store vrangforestillinger.

Endret av Europa
Lenke til kommentar
Fint, da regner jeg med at vi er enige om at det verken er noe spesielt godt elle ond som påvirker evolusjon i den ene eller andre rettningen

Det er ingen vilje bak evolusjonen, den bare skjer.

slik at man derfor ikke kan snakke om noen moral som blir bedre og bedre som et resultat av evolusjon.

Du mener altså at opphøret av slaveri ikke var et moralsk framskritt?

Jeg er lei for å si det, men du tenderer mot å argumentere på lignende måte som de som forsvarer guds eksistens.

Nei, det er det du som gjør.

Jepp, da er vi helt enige om det. Det er et fremskritt:)

Jeg forsåvidt dette personlig, sannsynligvis fordi jeg er oppdratt til å mene at slaveri er feil, men jeg har ingen grunn til å tro at det finnes en objektiv moral som sier at jeg har mer rett enn noen andre, som kanskje måtte synes slaveri er helt topp.

Legg merke til at jeg kun er ute etter beviser for dine påstander, altså gjør jeg nøyaktig det motsatte av det religiøse gjør.

Lenke til kommentar
[

Og der sang verdigheten din til 0. Gratulerer!

Lenke til kommentar
[

Håper du referer til Europa da?

Jeg vet mine synspunkter høres ekstreme og kyniske ut, men jeg har faktisk linka til vitenskapelig forskning som støtter meg :p

Lenke til kommentar
... som kanskje måtte synes slaveri er helt topp.

Vi kan med andre ord ikke kritisere slaveri og homo-steining før vi kan bevise matematisk at det er etisk galt?

[

Verdigheten til Hamnli da? -40?

Lenke til kommentar

Vi kan med andre ord ikke kritisere slaveri og homo-steining før vi kan bevise matematisk at det er etisk galt?

[

Verdigheten til Hamnli da? -40?

Vi kan kritisere det så mye vi vil. Vi står fritt i å velge om vi ønsker å spre vår egen kultur. Vi må gjrene prøve å overbevise andre om at de tar feil også. Men rent objektivt sett kan vi ikke si at det er slik.

Jeg har inntrykk av at Hamnli (uten å ha lest så nøye gjennom hans innlegg) kun viser til eksempler for å underbygge sitt eget verdenssyn. Han har så vidt jeg har sett ikke brukt usaklige ord for å beskrive deg, men holt seg til saken. Hvis du mener han eller noen andre er et troll gjør du best i å slutte fullstendig å svare på hans poster, i stede for å fortsette å mate slik du gjør her. Her er det du, og ikke han som eventuelt vil få smekk på pungen hvis noen rapporterer ditt innlegg.

Lenke til kommentar

Nå begynner jeg å skjønne hva de kristne mener med at ateisme er farlig.

Hvis du mener han eller noen andre er et troll gjør du best i å slutte fullstendig å svare på hans poster, i stede for å fortsette å mate slik du gjør her.

Jeg står fritt til å gjøre det jeg vil, moral er subjektivt.

Lenke til kommentar

Klart du kan, du kan kritisere andre for deres musikksmak, uten at deres etisk er noe dårligere. Du kan kritisere hvem som helst, men det er altså en smakssak og svært vanskelig å finne noe som bygger under din egen (eller andres) sak.

Det blir derimot feil å kalle det for feil siden det i deres øyne er rett og du kan altså heller ikke si at steinerne gjør noe feil.

Og ja, jeg innser ironien i dette innlegget :p

Lenke til kommentar

Vi er da like mye bundet til vår etikk og moral selvom den kun er kulturbetinget og ikke objektiv.

Forøvrig er det mye farligere med en gudetro. Enn om guden kom fram en dag og beordret alle som trodde på han til å drepe alle sammen? Er mange som hadde gjort det da tipper jeg. Er vel tilogmed noe sånt som skal skje i den kristne dommedag om jeg ikke tar feil.

Å få sine moraler fra guder er farligere enn å få dem fra seg selv siden man ikke har noen garanti for at en eventuell gud ikke er ond. Alle mennesker har kapasitet til samvittighet, men når det blir lovet evig tid i paradis eller evig tid i helvette så er det mange som blir blind :(

Lenke til kommentar

Klart du kan, du kan kritisere andre for deres musikksmak, uten at deres etisk er noe dårligere. Du kan kritisere hvem som helst, men det er altså en smakssak og svært vanskelig å finne noe som bygger under din egen (eller andres) sak.

Det blir derimot feil å kalle det for feil siden det i deres øyne er rett og du kan altså heller ikke si at steinerne gjør noe feil.

Og ja, jeg innser ironien i dette innlegget :p

lol, jeg liker debattstilen din

Vi er da like mye bundet til vår etikk og moral selvom den kun er kulturbetinget og ikke objektiv.

Så en saudi er bundet til å steine homoer?

Lenke til kommentar
Enn om guden kom fram en dag og beordret alle som trodde på han til å drepe alle sammen?

Da ville det jo vært riktig, så no problem.

Å få sine moraler fra guder er farligere enn å få dem fra seg selv siden man ikke har noen garanti for at en eventuell gud ikke er ond.

Finnes godhet og ondskap om det ikke finnes rette og gale handlinger?

Homoer bør steines! Lol.

Lenke til kommentar
Enn om guden kom fram en dag og beordret alle som trodde på han til å drepe alle sammen?

Se, er dette jeg har et problem med. Hvordan vet du det? Finner gud på sine egne moraler? Hvordan gjør han det, bruker han logisk tankegang eller gjør han det gjennom følelser? Kan han da endre mening og plutselig si at det er bra å torturere valper til døde? Blir det bra av den grunn? Kan definisjonen av hva som er riktig endres? Og på grunnlag av hva?

Hvordan vet vi at guds moraler er i vår beste interesse?

Hvordan vet vi at gud i det hele tatt er god og ikke en sinnsyk sadist?

Hva gjør gud til øverste autoritet på moraler?

Den holdningen gir meg så uendelig mange spørsmål....

Om vi visste at gud fantes og han sa at for å komme til himmelen så måtte du kunne hoppe fra parkeringsplassen på supern i likkjevika til månen i ett hopp, eller så skal du brenne i helvette foralltid, hadde du godtatt det?

Lenke til kommentar

Se, er dette jeg har et problem med. Hvordan vet du det? Finner gud på sine egne moraler? Hvordan gjør han det, bruker han logisk tankegang eller gjør han det gjennom følelser? Kan han da endre mening og plutselig si at det er bra å torturere valper til døde? Blir det bra av den grunn? Kan definisjonen av hva som er riktig endres? Og på grunnlag av hva?

Hvordan vet vi at guds moraler er i vår beste interesse?

Hvordan vet vi at gud i det hele tatt er god og ikke en sinnsyk sadist?

Hva gjør gud til øverste autoritet på moraler?

Den holdningen gir meg så uendelig mange spørsmål....

Om vi visste at gud fantes og han sa at for å komme til himmelen så måtte du kunne hoppe fra parkeringsplassen på supern i likkjevika til månen i ett hopp, eller så skal du brenne i helvette foralltid, hadde du godtatt det?

Spør en kristen. Jeg tror ikke på guder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...