Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows Vista starter ikke.

Anbefalte innlegg

Hei..

Har en Acer ASpire 5720 laptop. Lastet ned en del Windows oppdateringer i går kveld, og når jeg skulle skru på maskinen i dag så kommer jeg ikke inn i windows i det hele tatt, jeg slår den på, så kommer det opp:

Feilgjenoppretting for windows

Windows kunne ikke starte opp. En maskin eller programvareendring som nylig er utført kan være årsaken.

Hvis windows-filer er skadet eller er feil konfigurert, kan oppstartsreparasjonsverktøyet hjelpe deg å diagnostisere og løse problemet. Hvis strømtilførselen ble avbrutt under oppstart, velger du start windows på vanlig måte

Valg 1: Start oppstartsreparasjonsverktøyet (anbefales)

Valg2: Start vindows på vanlig måte (denne funker ikke. Bare svart skjerm)

Når jeg velger nr 1 så kommer jeg inn i reprasjonsverktøyet eller Startup repair, og den sjekker etter problemer en liten stund. Så må jeg logge på med brukernavn og passord (for å logge på som adm så trenger jeg seff passord, men det har jeg ikke så jeg kommer ikke inn) jeg logger inn med min konto og passord.

Så kommer jeg inn på System REcovery Options. Her har jeg prøvd system restore, men den feiler for det står: "The disk ACER C has errors. Windows has detected file system corruption on Acer C: Yuo must check the disk for errors before it can be restored". Så klikker jeg på Check disk for errors, og den jobber litt...Så hopper den rett tilbake til system recovery option igjen og jeg er tilbake til start.

Jeg har kjørt de verktøyene som er mulig inne i system recovery options, men den finner ikke noe, eller det skjer i hvertfall ikke noe.

Jeg har lett huset rundt etter en recovery cd, men den finner jeg ikke. Vet jeg kan kjøre recovery uten den, men tenkte uansett og høre her med noen kyndige før jeg gikk så langt egentlig.

None som har noen forslag? Hvorfor skjer dette? Har det noe med den oppdateringen jeg gjorde i går? Forresten: Jeg mener at det ikke fulgte med noen Vista-cd når jeg kjøpte maskinen, stemmer det eller har jeg bare rotet den bort?

takk og takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke umulig at det er feil på hard disken din nei.

Du kan jo laste ned en live linux cd som inneholder verktøy for å sjekke hd eller eventuelt ultimate boot cd.

Så kan du jo sjekke harddisken fra disse og se om du får noen feil.

Er det ikke feil så er det nok problemet at den ikke greier å gjenopprette filsystemet og da må du sikkert formatere + reinstallere.

Lenke til kommentar

Hei..

Har en Acer ASpire 5720 laptop. Lastet ned en del Windows oppdateringer i går kveld, og når jeg skulle skru på maskinen i dag så kommer jeg ikke inn i windows i det hele tatt, jeg slår den på, så kommer det opp:

Hei

Jeg opplevde noe lignende her for et par dager siden, det var etter en oppdatering at pc ikke ville starte igjen og jeg fikk de samme feilmeldingene som du gjorde.(Har acer asphire m5120). Jeg valgte å skru av pc`n over natta og prøve igjen, men da hoppet den rett på denne meldingen: "boot from system disc failed, please insert system disk". Har nå prøvd å få tak i en recovery cd på nett og fant denne siden: http://neosmart.net/blog/2008/windows-vista-recovery-disc-download/ ved hjelp av denne var det mulig å få igang startup repair igjen. Det ser imidlertid ut til at min harddisk er gåen, men kansje dette kan hjelpe deg :)

Lenke til kommentar

Jeg har forøvrig fått samme feil på min stasjonære. Løsninga var Vista installasjons cd, og boote recovery console. Consolen sa at det var en update som hindret oppstart av maskinen. Så prøv det, og slå av automatiske oppdateringer i Vista ASAP! Ikke bare pusher de updates på deg. Men Vista SKAL også restartes. Enten du vil eller ei. Du kan i bestefall utsette restarten litt.

Lenke til kommentar

Det følger ikke med recovery-DVD/ Vista-DVD med til bærbare Acer-maskiner. Den ligger som en skjult partisjon på harddisken og aktiveres med <Alt+F10> under oppstart.

Men denne linken som TiaMaria1 kom med er fin.

Der kan du laste ned en recovery-disk til Vista. Brenn .iso-filen på en cd/dvd med f.eks ImgBurn.

Start deretter maskinen med platen og velg repair.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...