Gå til innhold

NTLDR is missing?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, hadde samme problem for et par dager siden. Prøv dette, (virket med en gang her).

Du må inn i bios å sette systemet til å boote fra cd, står antakelig til å prøve floppy først, og så harddisk. Sett cd-rommen som alternativ nr2. Lagre og lukk bios igjen og start på nytt.

Lenke til kommentar

Det være flere årsaker til feilmeldingen.. kan du gi litt mer info om eventuelle operasjoner som ble utført før meldingen kom ??

I utgangspunktet er NTLDR "bootstrap loader" for Windows 2000/XP operativ systemet, og er ansvarlig for følgende:

Muligheten til å velge et operativsystem for oppstart.

Laste operativsystem filene fra boot partisjonen.

Kontrollere operativsystemets utvelgelsesprosess og hardware detection før Windows 2000/XP kernel initialisering.

Før du kan starte operativsystemet, må NTLDR og følgende filer være på aktiv partisjon på oppstartsdisken:

Ntdetect.com

Boot.ini

Bootsect.dos (dersom du har planer om multiboot)

For min egen del har jeg opplevd samme feil når jeg har satt inn flere disker eller tatt ut en disk. Det har også skjedd ved at SCSI controller har endret oppstartsrekkefølge for kontroller (multicontrol).

I desse tilfellene er det enkelt å bøte på problemet ved å endre referansen i boot.ini eller sette oppstartrekkefølge i SCSI kontroller ved oppstart.

Lenke til kommentar

Maskina jeg fikk feilmeldinga på kjører RedHat8.

Jeg gikk over alle kontaktene til HD og CDrom.

Nå virker det :)

(Maskina har stått på samme sted snart ett år nå, så den trengte vel litt Human Touch)

Takk for all hjelp :):):)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...