Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forumreglement - juridisk bindende?

mugus

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et par spørsmål angående brukeravtalen man godtar når man melder seg inn i de fleste nett-forumer

(-fora).

Hvor juridisk bindende er disse?

Er avtalen ugyldig dersom den i stor grad preges av useriøshet (f. eks. at du lover bort din sjel om du godtar avtalen) og reglene ikke håndheves og hyppig brytes av forumets eiere og moderatorer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Jeg har et par spørsmål angående brukeravtalen man godtar når man melder seg inn i de fleste nett-forumer

(-fora).

Hvor juridisk bindende er disse?

Er avtalen ugyldig dersom den i stor grad preges av useriøshet (f. eks. at du lover bort din sjel om du godtar avtalen) og reglene ikke håndheves og hyppig brytes av forumets eiere og moderatorer?

En avtale skal i utgangspunktet holdes, det har vi en gammel grunnlov som sier.

En avtale hvor du, for å være ekstrem, "lover bort din sjel", vil likevel klart rammes av avtaleloven § 36, som sier at en avtale ikke er gyldig hvis den er urimelig.

"§ 36. En avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende. Det samme gjelder ensidig bindende disposisjoner.

Ved avgjørelsen tas hensyn ikke bare til avtalens innhold, partenes stilling og forholdene ved avtalens inngåelse, men også til senere inntrådte forhold og omstendighetene for øvrig.

Reglene i første og annet ledd gjelder tilsvarende når det ville virke urimelig å gjøre gjeldende handelsbruk eller annen kontraktrettslig sedvane."

Lenke til kommentar

Nå er de fleste forum gratis og frivillige, og de har ingen krav til aktivitet eller annen form for binding. Man aksepterer regler for ens oppførsel og annet når man er på forumet, men man binder seg ikke til å være der. Jeg kommer i farten ikke på noen forum jeg har vært medlem av som binder brukerne til noen form for ytelser.

Så da er spørsmålet hva slags punkter i avtalen du lurer på om er bindende. Jeg antar at det ikke faktisk er å "love bort sin sjel", kan du være litt mer konkret?

Dersom forumets eiere krever en slags oppførsel av brukerne og gjøre noe helt annet selv, så er det dumt, men neppe ulovlig. En restaurant kan godt ha slipstvang for sine gjester uten at kelnerne bruker det, for å si det sånn. Dersom du mener produktet (forumet slik det drives) ikke holder hva det lover, så kan du si opp avtalen ensidig, det krever jo ikke noe annet enn å slutte å poste. Du har antagelig ikke betalt noe for det, dermed heller ikke lidd noe tap.

Dermed kan jeg ikke se at en normal forumavtale binder deg til noe som helst, annet enn å slutte å bruke tjenesten dersom du ikke lenger aksepterer avtalen. Så kan du spørre om du kunne fortsette å poste uten å være bundet av reglene, men det skal nok litt til. Et forum er i utgangspunktet privat og tilhører eierne, og de står fritt til å utforme sine regler så lenge de ikke er urimelige.

Om forumet er så useriøst at du bør slutte å poste der, er selvsagt en annen sak, og helt opp til deg.

Dog kan det være enkelte punkter som skaper problemer, det er spesielt punkt som omhandler opphavsretten til materialet som postes. Mange forum har regler som sier at du ikke kan kreve at postet materiale slettes. Det er fornuftige grunner til det. Men om det dreier seg om åndsverk kan situasjonen være en annen. Min løsning på det er å ikke legge slikt ut på forumet, men å legge det på mine egne sider og linke til det.

Og som sagt: Det er lettere å svare dersom du forteller hva slags regler du reagerer på, og hvorfor.

Som alltid, legmannstanker dette. Jurister må gjerne være uenig med meg.

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...