Gå til innhold

Viktig å redde bilindustrien?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Obama og jeg mener det er viktig. Tross alt snakk om mange arbeidsplasser.

 

Helt enig med MRN, hvorfor holde bilindustrien kunstig i live. Da forskyver man bare problemet videre. Er det noe som ikke er lønnsomt er det ikke verdt å subsidere det. Bare se på hvor ulønnsom kullindustrien i Storbrittania var tidligere. Det kostet samfunnet enorme summer å holde det gående.

Lenke til kommentar
Obama og jeg mener det er viktig. Tross alt snakk om mange arbeidsplasser.

 

Helt enig med MRN, hvorfor holde bilindustrien kunstig i live. Da forskyver man bare problemet videre. Er det noe som ikke er lønnsomt er det ikke verdt å subsidere det. Bare se på hvor ulønnsom kullindustrien i Storbrittania var tidligere. Det kostet samfunnet enorme summer å holde det gående.

 

Både norsk industri og landbruk blir kraftig subsidiert av staten her i Norge, og hadde dette sluttet ville det også bety stor arbeidsledighet innad i disse industriene.

 

Over til saken så syns jeg det er riktig å redde bilindustrien. At en bedrift er bærekraftig betyr ikke nødvendigvis at den vil holde ut finanskrisen (husk at amerikanerene merker denne kristen mye mer enn vi nordmenn gjør). Hadde dette vært normale økonomiske tider ville såklart bedriftene bare måtte gå konkurs, men her er det snakk om en kraftig lavkonjunktur. Argumentet for republikanerene i denne saken er jo politisk, ikke økonomisk. De har ikke lyst til å godkjenne en plan skrevet av demokratene, og stoppet derfor opp i denne saken. Syns det er synd at dette skal gå utover alle arbeidsplassene. Resultatet var jo en kontant nedgang på de fleste børser, inklusive Oslo børs.

Lenke til kommentar
Obama og jeg mener det er viktig. Tross alt snakk om mange arbeidsplasser.

 

Helt enig med MRN, hvorfor holde bilindustrien kunstig i live. Da forskyver man bare problemet videre. Er det noe som ikke er lønnsomt er det ikke verdt å subsidere det. Bare se på hvor ulønnsom kullindustrien i Storbrittania var tidligere. Det kostet samfunnet enorme summer å holde det gående.

 

Både norsk industri og landbruk blir kraftig subsidiert av staten her i Norge, og hadde dette sluttet ville det også bety stor arbeidsledighet innad i disse industriene.

 

Over til saken så syns jeg det er riktig å redde bilindustrien. At en bedrift er bærekraftig betyr ikke nødvendigvis at den vil holde ut finanskrisen (husk at amerikanerene merker denne kristen mye mer enn vi nordmenn gjør). Hadde dette vært normale økonomiske tider ville såklart bedriftene bare måtte gå konkurs, men her er det snakk om en kraftig lavkonjunktur. Argumentet for republikanerene i denne saken er jo politisk, ikke økonomisk. De har ikke lyst til å godkjenne en plan skrevet av demokratene, og stoppet derfor opp i denne saken. Syns det er synd at dette skal gå utover alle arbeidsplassene. Resultatet var jo en kontant nedgang på de fleste børser, inklusive Oslo børs.

Er vel ganske kjent at f.eks. General Motors har slitt veldig de siste årene. Helt siden 1970-tallet da den japanske bilindustrien inntok det amerikanske markedet har den amerikanske bilindustrien slitt. I dag har japanske Toyota utrolige 40 prosent av det amerikanske markedet. Finanskrisen belyser i de grader at spesielt bilindustrien i usa sliter.

 

Er forresten imot subsidiering av norsk landbruk. Fører jo til at fattige land forblir fattige, fordi Norge bidrar til å holde prisen til norske jordbruksprodukter nede, slik at bønder i utviklingsland ikke får solgt varene sine.

Lenke til kommentar
Er forresten imot subsidiering av norsk landbruk. Fører jo til at fattige land forblir fattige, fordi Norge bidrar til å holde prisen til norske jordbruksprodukter nede, slik at bønder i utviklingsland ikke får solgt varene sine.

 

Enig. Klarer ikke norske bønder å produsere billige nok varer, får de finne seg nytt arbeid.

Lenke til kommentar
Tja, norske bønder kan ikke konkurrere på pris mot folk som jobber for en femmer om dagen. Det vil si at dere ikke vil det skal finnes norsk landbruk, og der er veldig mange uenige med dere.

 

Er det noen som klarer å tilby et produkt billigere, ser jeg ikke grunnen til at vi skal bruke masse penger på å subsidiere norsk ulønnsom jordbruk. Hvert land i verden kan ikke være selvforsynt med hver minste ting.

Det vil nok alltid være noen norske bønder igjen, fordi noen er nok villig til å betale mer for norske produkter.

Endret av Simi
Lenke til kommentar

Jeg er imot redding av bilindustrien og subsidering av norsk landbruk. Det er ulønnsomt og når det ikke klarer å konkurere med andre og holde seg på egene ben fortjener det ikke livets rett. Man kan vel se på det som en opprydding av markedet, der hvor de som ikke har noe der å gjøre går konkurs.

Lenke til kommentar
Jeg er imot redding av bilindustrien og subsidering av norsk landbruk. Det er ulønnsomt og når det ikke klarer å konkurere med andre og holde seg på egene ben fortjener det ikke livets rett. Man kan vel se på det som en opprydding av markedet, der hvor de som ikke har noe der å gjøre går konkurs.

 

Men er dette riktig i en tid hvor markedet ikke er like forutsigbart som det pleier å være? Dette er jo endog økonomiske forhold skapt av andre bedrifter - er det slik at alle bedrifter må sikre seg mot en finanskrise for å være overlevelsesdyktig?

Lenke til kommentar
Jeg er imot redding av bilindustrien og subsidering av norsk landbruk. Det er ulønnsomt og når det ikke klarer å konkurere med andre og holde seg på egene ben fortjener det ikke livets rett. Man kan vel se på det som en opprydding av markedet, der hvor de som ikke har noe der å gjøre går konkurs.

 

Men er dette riktig i en tid hvor markedet ikke er like forutsigbart som det pleier å være? Dette er jo endog økonomiske forhold skapt av andre bedrifter - er det slik at alle bedrifter må sikre seg mot en finanskrise for å være overlevelsesdyktig?

 

Nei, men bil industrien har slitt i mange år. Finanskrisen fikk bare begeret til å rende over.

Lenke til kommentar

Imo så kan de bare gå over ende. Når de skal prøve å beholde sine luftsslott år på år på år så kan de likså godt gjøre de nedskjæringene som faktisk trengs for at de skal overleve. Vi trenger ikke biler i hytt og pine noe som den vestlige verden har mant inn i hodet på oss at vi "trenger"

Lenke til kommentar
Nei, men bil industrien har slitt i mange år. Finanskrisen fikk bare begeret til å rende over.

 

Globaliseringen rammer også dem hardt. Om de ikke kan fortsette å pumpe ut overlegne produkter i USA, Italia, Tyskland, Frankrike, Japan osv. så finnes det ingen grunn til at folk ikke skal velge en bil produsert i Brasil, India, Kina, Øst-Europa osv.

 

Men japanerne og koreanerne klarer seg foreløpig mot Kina, eller?

Lenke til kommentar

Det er ikke noe poeng i å redde selve bilproduksjonen og ledelsen. Men hva med de utallige tusen som hever lønning og pensjon fra bilprodusentene? Og alle de andre bransjene som er inderekte avhengige av bilbransjen og de som har investert sparepengene sine der. Disse er også velgere, og konkurser blant de 3 store kommer til å ha enorme ringvirkninger utover det å bare stenge noen fabrikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...