Europa Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=549372 Hva mener dere? Bør dette være førstepri når vi går inn i det nye året? Lenke til kommentar
MRN Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Nei. Er ikke bedriften bærekraftig, så har det heller ikke livets rett. Alle bil-fabrikkene legges ikke ned, det er bare det overflødige som går overende. Lenke til kommentar
Europa Skrevet 12. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2008 Obama og jeg mener det er viktig. Tross alt snakk om mange arbeidsplasser. Lenke til kommentar
Simi Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Obama og jeg mener det er viktig. Tross alt snakk om mange arbeidsplasser. Helt enig med MRN, hvorfor holde bilindustrien kunstig i live. Da forskyver man bare problemet videre. Er det noe som ikke er lønnsomt er det ikke verdt å subsidere det. Bare se på hvor ulønnsom kullindustrien i Storbrittania var tidligere. Det kostet samfunnet enorme summer å holde det gående. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Obama og jeg mener det er viktig. Tross alt snakk om mange arbeidsplasser. Helt enig med MRN, hvorfor holde bilindustrien kunstig i live. Da forskyver man bare problemet videre. Er det noe som ikke er lønnsomt er det ikke verdt å subsidere det. Bare se på hvor ulønnsom kullindustrien i Storbrittania var tidligere. Det kostet samfunnet enorme summer å holde det gående. Både norsk industri og landbruk blir kraftig subsidiert av staten her i Norge, og hadde dette sluttet ville det også bety stor arbeidsledighet innad i disse industriene. Over til saken så syns jeg det er riktig å redde bilindustrien. At en bedrift er bærekraftig betyr ikke nødvendigvis at den vil holde ut finanskrisen (husk at amerikanerene merker denne kristen mye mer enn vi nordmenn gjør). Hadde dette vært normale økonomiske tider ville såklart bedriftene bare måtte gå konkurs, men her er det snakk om en kraftig lavkonjunktur. Argumentet for republikanerene i denne saken er jo politisk, ikke økonomisk. De har ikke lyst til å godkjenne en plan skrevet av demokratene, og stoppet derfor opp i denne saken. Syns det er synd at dette skal gå utover alle arbeidsplassene. Resultatet var jo en kontant nedgang på de fleste børser, inklusive Oslo børs. Lenke til kommentar
Europa Skrevet 12. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2008 På tide med nye fremkomstmidler som ikke forurenser. Lenke til kommentar
Simi Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Obama og jeg mener det er viktig. Tross alt snakk om mange arbeidsplasser. Helt enig med MRN, hvorfor holde bilindustrien kunstig i live. Da forskyver man bare problemet videre. Er det noe som ikke er lønnsomt er det ikke verdt å subsidere det. Bare se på hvor ulønnsom kullindustrien i Storbrittania var tidligere. Det kostet samfunnet enorme summer å holde det gående. Både norsk industri og landbruk blir kraftig subsidiert av staten her i Norge, og hadde dette sluttet ville det også bety stor arbeidsledighet innad i disse industriene. Over til saken så syns jeg det er riktig å redde bilindustrien. At en bedrift er bærekraftig betyr ikke nødvendigvis at den vil holde ut finanskrisen (husk at amerikanerene merker denne kristen mye mer enn vi nordmenn gjør). Hadde dette vært normale økonomiske tider ville såklart bedriftene bare måtte gå konkurs, men her er det snakk om en kraftig lavkonjunktur. Argumentet for republikanerene i denne saken er jo politisk, ikke økonomisk. De har ikke lyst til å godkjenne en plan skrevet av demokratene, og stoppet derfor opp i denne saken. Syns det er synd at dette skal gå utover alle arbeidsplassene. Resultatet var jo en kontant nedgang på de fleste børser, inklusive Oslo børs. Er vel ganske kjent at f.eks. General Motors har slitt veldig de siste årene. Helt siden 1970-tallet da den japanske bilindustrien inntok det amerikanske markedet har den amerikanske bilindustrien slitt. I dag har japanske Toyota utrolige 40 prosent av det amerikanske markedet. Finanskrisen belyser i de grader at spesielt bilindustrien i usa sliter. Er forresten imot subsidiering av norsk landbruk. Fører jo til at fattige land forblir fattige, fordi Norge bidrar til å holde prisen til norske jordbruksprodukter nede, slik at bønder i utviklingsland ikke får solgt varene sine. Lenke til kommentar
Europa Skrevet 12. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2008 Er forresten imot subsidiering av norsk landbruk. Fører jo til at fattige land forblir fattige, fordi Norge bidrar til å holde prisen til norske jordbruksprodukter nede, slik at bønder i utviklingsland ikke får solgt varene sine. Enig. Klarer ikke norske bønder å produsere billige nok varer, får de finne seg nytt arbeid. Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Tja, norske bønder kan ikke konkurrere på pris mot folk som jobber for en femmer om dagen. Det vil si at dere ikke vil det skal finnes norsk landbruk, og der er veldig mange uenige med dere. Lenke til kommentar
Simi Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 (endret) Tja, norske bønder kan ikke konkurrere på pris mot folk som jobber for en femmer om dagen. Det vil si at dere ikke vil det skal finnes norsk landbruk, og der er veldig mange uenige med dere. Er det noen som klarer å tilby et produkt billigere, ser jeg ikke grunnen til at vi skal bruke masse penger på å subsidiere norsk ulønnsom jordbruk. Hvert land i verden kan ikke være selvforsynt med hver minste ting. Det vil nok alltid være noen norske bønder igjen, fordi noen er nok villig til å betale mer for norske produkter. Endret 13. desember 2008 av Simi Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Det vil være trist å se slike store selskaper gå over ende, og mange kommer til å miste jobbene sine, men vi kan ikke ha en økonomi der selskaper holder myndigheter og skattebetalere gissel. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Jeg er imot redding av bilindustrien og subsidering av norsk landbruk. Det er ulønnsomt og når det ikke klarer å konkurere med andre og holde seg på egene ben fortjener det ikke livets rett. Man kan vel se på det som en opprydding av markedet, der hvor de som ikke har noe der å gjøre går konkurs. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Jeg er imot redding av bilindustrien og subsidering av norsk landbruk. Det er ulønnsomt og når det ikke klarer å konkurere med andre og holde seg på egene ben fortjener det ikke livets rett. Man kan vel se på det som en opprydding av markedet, der hvor de som ikke har noe der å gjøre går konkurs. Men er dette riktig i en tid hvor markedet ikke er like forutsigbart som det pleier å være? Dette er jo endog økonomiske forhold skapt av andre bedrifter - er det slik at alle bedrifter må sikre seg mot en finanskrise for å være overlevelsesdyktig? Lenke til kommentar
genstian Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Jeg er imot redding av bilindustrien og subsidering av norsk landbruk. Det er ulønnsomt og når det ikke klarer å konkurere med andre og holde seg på egene ben fortjener det ikke livets rett. Man kan vel se på det som en opprydding av markedet, der hvor de som ikke har noe der å gjøre går konkurs. Men er dette riktig i en tid hvor markedet ikke er like forutsigbart som det pleier å være? Dette er jo endog økonomiske forhold skapt av andre bedrifter - er det slik at alle bedrifter må sikre seg mot en finanskrise for å være overlevelsesdyktig? Nei, men bil industrien har slitt i mange år. Finanskrisen fikk bare begeret til å rende over. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Imo så kan de bare gå over ende. Når de skal prøve å beholde sine luftsslott år på år på år så kan de likså godt gjøre de nedskjæringene som faktisk trengs for at de skal overleve. Vi trenger ikke biler i hytt og pine noe som den vestlige verden har mant inn i hodet på oss at vi "trenger" Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Hurra, mindre bilmerker å velge i! Det neste som burde stå for tur er mobiloperatører, frisører, klesbutikker og andre bransjer som det er latterlig mange av. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Ser ut til at vi kan bli kvitt den trafikkfarlige lekebilen Think i samme slengen: http://e24.no/boers-og-finans/article2822927.ece Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Nei, men bil industrien har slitt i mange år. Finanskrisen fikk bare begeret til å rende over. Globaliseringen rammer også dem hardt. Om de ikke kan fortsette å pumpe ut overlegne produkter i USA, Italia, Tyskland, Frankrike, Japan osv. så finnes det ingen grunn til at folk ikke skal velge en bil produsert i Brasil, India, Kina, Øst-Europa osv. Men japanerne og koreanerne klarer seg foreløpig mot Kina, eller? Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Det er ikke noe poeng i å redde selve bilproduksjonen og ledelsen. Men hva med de utallige tusen som hever lønning og pensjon fra bilprodusentene? Og alle de andre bransjene som er inderekte avhengige av bilbransjen og de som har investert sparepengene sine der. Disse er også velgere, og konkurser blant de 3 store kommer til å ha enorme ringvirkninger utover det å bare stenge noen fabrikker. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Uansett om den blir reddet nå, så vil jeg tro den må holdes kunstig i live for tja, alltid om du vil berge disse arbeidsplassene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå