Gå til innhold

Problemer med fokusering på D80.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en newbie når det gjelder speilrefleks så ikke skyt meg hvis dette spørsmålet er helt på jordet. Låner for tiden faderen sitt Nikon D8o kamera og driver å eksprimenterer med lys graffiti. Av og til er alt bare greit, men noen ganger vil ikke kameraet fokusere, noe som igjen fører til at jeg ikke får tatt bilde( slår jeg av autofokus går det greit). Instillingene står på manuell og hvis jeg straks slår over til nattmodus fokuserer kameraet med en gang, men her får jeg ikke styrt lukkertiden. Så hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du sier du driver med lysgrafitti går jeg ut fra at det er mørkt der du tar bilde. Det er problemet ditt også. Det er for mørkt til at kameraet klarer å finne noe fokuspunkt å låse fokusen på.

Det du kan gjør er å lyse opp et objekt i den avstanden du skal ha moptivet ditt for så å skru på manuel fokusering og da skal du se den vil ta bilde du ønsker.

Husk at kameraet trenger punkter for å fokusere. Dvs tomme bekksvarte områder er vanskelig å finne fsate punkter i..

Håper du forsto det.

legg ut i bildekritikken når du har fått noen bilder da. :)

Lenke til kommentar

Ja, skjønner hva du mener, men begriper ikke hvorfor kameraet ikke har problemer med å ta bilde (fra akkurat samme posisjon, i samme mørket) når jeg switcher over til nattmodus(eller kveld eller hva det nå heter).

Det har aldri vært såå mørkt at kameraet ikke burde finne disse fokuspunktene, mener nå jeg. Iallefall når jeg har tatt bilder (med nattmodus) som er i waay mørkere omgivelser enn når jeg driver lys graffiti.

Rotete innlegg, håper noen skjønner noe.

Tror forresten jeg ikke er helt moden nok til å legge ut noe på bildekritikken enda, hakke sjans til å matche gutta der:P

Lenke til kommentar

Hvilket objektiv bruker du?

Kravene for at kameraet skal klare å fokusere er stort sett at det aktive fokuspunktet "ser" en kontrastrik del av motivet, og at AF-sensoren har tilstrekkelig lys å jobbe med. Det siste er avhengig av hvor mye lys det er i omgivelsene, og hvor mye av det lyset som slipper gjennom objektivet. All lysmåling utføres med blenderen på største åpning, så det som har noe å si i så måte er hva største blenderåpning på objektivet er. M.a.o så er det f.eks. lettere for kameraet å fokusere i dårlig lys med et f/2,8-objektiv enn et f/3,5-5,6 kitobjektiv.

Når det gjelder hvorfor kameraet fokuserer lettere i nattmodus vet jeg egentlig ikke, jeg bruker så og si aldri motivprogrammene selv, og jeg aner ærlig talt ikke hvor mye de overstyrer de generelle innstillingene. Mulig nattmodus bruker alle fokuspunktene selv om du i utgangspunktet har innstilt kameraet på å bare bruke ett. Og muligens et dumt spørsmål: bruker kameraet fokushjelpelyset? Kan være at det blir automatisk slått på i nattmodus selv om det vanligvis er slått av.

Lenke til kommentar
Når det gjelder hvorfor kameraet fokuserer lettere i nattmodus vet jeg egentlig ikke, jeg bruker så og si aldri motivprogrammene selv, og jeg aner ærlig talt ikke hvor mye de overstyrer de generelle innstillingene. Mulig nattmodus bruker alle fokuspunktene selv om du i utgangspunktet har innstilt kameraet på å bare bruke ett. Og muligens et dumt spørsmål: bruker kameraet fokushjelpelyset? Kan være at det blir automatisk slått på i nattmodus selv om det vanligvis er slått av.

Har en D80 og prøvde nettopp teorien din og det stemmer.

Lenke til kommentar
Takker, da slapp jeg å gjøre det når jeg kommer hjem :D

(Antar du mente den siste teorien min, for øvrig, om fokuslyset).

Kremt, nei, at den bruker alle fokuspunktene når man slår over i nattmodus, selv om man bruker enkeltpunkt til vanlig i bokstavmodus.

Hjelpelyset slår seg ikke på (det er satt til av hos meg).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...