Gå til innhold

Ny selvbygget PC - Støydempet så mye som mulig !

Anbefalte innlegg

Da min gode, gamle PC har begynt å få litt startproblemer, og en del av komponentene begynner å bli noen år, har jeg tenkt å fornye ganske kraftig. Mitt aller viktigste kriterie er:

Støydempet!

Den behøver ikke være fullstendig lydløs. Harddisker og vifter vil uansett lage lyd, men vil ha den så lydløs som mulig ettersom jeg har hodet mitt 40-50cm fra maskinen når jeg sover.

Jeg er ingen "gamer", og trenger derfor ikke en rå kraftmaskin. Men vil gjerne at Windows Vista (om jeg skaffer meg det) flyter uten problemer, og at bildebehandling og videoredigering blir en enkel oppgave for maskinen.

ENDELIG FØRSTEUTKAST

Kabinett :

Antec Performance One P182 Gun Metal

Ekstra vifter til kabinett :

Nexus 120mm Real Silent 109 kroner

PSU :

Corsair Powersupply 620W, 120mm Vifte

Hovedkort :

ASUS P5Q-E

Skjermkort :

Gigabyte Radeon HD 4850 1GB Passive 1799 kroner

CPU :

Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket 1695 kroner

CPU-kjøling :

ThermalRight Ultra-120 eXtreme 459 kroner.

RAM :

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5 495 kroner

Det eneste jeg er usikker på, men som kan vente litt, er harddiskløsningen. 3,5" i et støydempet 5,25 kabinett, eller 2,5 i et støydempet 3,5 kabinett som igjen er støydempet i et 5,25 kabinett? Sistnevnte blir betraktelig dyrere, men det er kanskje verdt det.

Håper noen har synspunkter på disse komponentene, og forslag til bedre alternativer. Husk... støydemping er det viktigste.

Mulig noe av dette ikke passer så godt sammen også? Lenge siden jeg kjøpte hovedkort, ram og CPU, så jeg er litt rusten. Fint om dere tipser meg om dere kommer over noe som ikke er kompatibelt.

På forhånd tusen takk :)

EDIT: Vannkjøling er ikke aktuelt

Handlevogn finner du her.

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3000 kr for kabinett var litt stivt, men viss det er det som trengs for å lage det mest støyfritt som mulig så er det vel verdt det. Ellers kan du jo se på Antec Performance One P182 som har ein mykje hyggeligare pris.

Fanless psu ville eg ikkje gått for, ATX-designet er meint at psu skal ha vifte. Stiller store krav til kjøling ellers i kabinettet. Kan risikere å

måtte sette inn ei ekstra vifte for å kompensere.. Men alt er jo mulig! Utenom Mist så har Corsair, Seasonic og Enermax og muligens Antec noen støysvake psu'er viss du trenger alternativ til Mist.

Leif!

Endret av Ed Hunter
Lenke til kommentar

Kabinett: Har lagt min elsk på Lian Li da jeg har et fra før som jeg er kjempefornøyd med. Problemet er bare at jeg ikke tenkte støydemping når jeg kjøpte det. Men skal se litt på Antec-kabinettet du nevner.

PSU: Jeg glemmer fanless PSU... ser det finnes en fra NorthQ med en "backup fan", men den er på 70mm og 25db lydnivå om den må starte.

Men har funnet et spennende alternativ fra Zalman. Oppdaterer førsteposten med denne :)

Lenke til kommentar

Antec P182 + Corsair HX520 / TX750 er det vanskelig å gå feil med.

Med riktige vifter og komponentvalg så har man da i praksis lydløs maskin, og det koster ikke skjorta heller.

Zalman-cpukjøleren hører hjemme på dynga, den er hverken spesielt stillegående eller spesielt bra.

Støysvak disk som er bra er f.eks. Samsung F1 640GB, den er også mer enn rask nok.

Her har jeg satt sammen et oppsett som er vinklet mot lite støy, bortsett fra skjermkortkjøler, der passer det med en Accelero S1

Lenke til kommentar
Zalman-cpukjøleren hører hjemme på dynga, den er hverken spesielt stillegående eller spesielt bra.

Zalman-kjøleren har fått meget gode tilbakemeldinger på Komplett både mtp. støynivå og kjøleevne, men det er kanskje vanskelig å si før man har prøvd den selv. Hvis du har egen erfaring med den, hører jeg gjerne om det.

Thermalright-kjøleren du tipser om, ser veldig stor og tung ut, og i følge enkelte rapporter så bøyer den hovedkortet. Jeg vil helst unngå slike ting. Men om den faktisk er så bra at den kan kjøres passivt så lenge man ikke overklokker (som jeg også har sett noen hevder) så er den jo allikevel aktuell.

Kabinettet er interessant. Skal sjekke ut om jeg finner noen rapporter om hva som er mest stillegående av denne og Lian-li kabinettet.

Ellers takk for gode tips. Skal ta de med i betraktningen :)

Lenke til kommentar

Zalman-kjøleren har muligens fått gode rapporter av 14åringer på komplett, men jeg har testet den i praksis og den skuffet stort.

Det finnes bedre kabinett enn Antec P182, men de koster uforholdsmessig mye i forhold til hva du får igjen. Jeg hadde ingen problemer med å få min P182 til å bli stillegående nok, selv med en overklokket Q6600.

Thermalright-kjøleren er ikke noe problem i praksis, men om du vil ha noe som har litt lavere vekt kan du kjøpe en Xigmatek HDT-S1283 istedet. Denne er mer enn god nok for dual core, og medfølgende vifte er bra stillegående så lenge den ikke går på full pupp.

Om du vil ha mer info om stillegående pcer foreslår jeg at du besøker SilentPCReview - han som driver siden var med på å designe Antec P182, og kjører de mest pålitelige psu/vifte/kabinett-testene jeg vet om, HW.no m/venner kan bare gå og vogge i forhold.

Endret av Wibla
Lenke til kommentar

Skaff deg et kabinett som har en 120mm vifte foran og en bak. Kjør disse på lav spenning for å oppnå minimum støy. Resten av komponentene velges passive. Dvs. Stor kjøler på CPU (eks ninja (II)), passiv PSU (silverstone eller FS Zen) og en passiv kjølt GPU (hvis du faktisk trenger dedikert grafikk).

Jeg har kanskje nevnt denne før. Men alle er ikke like sensitive til støy...

Personlig hadde jeg gått for denne løsningen:

Asus P5Q-EM, G45, Socket-775, DDR2,

m-ATX, GbLAN, Firewire, PCI-Ex(2.0)x16

1249.00

Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket

LGA775, 6MB, 1333Mhz BOXED w/fan

1695.00

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5,

Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's

495.00

Noctua NF-S12-800, 120mm Vifte, 800RPM,

8 dB(A)

179.00 358.00

Silverstone ST30NF, ATX 300W Vifteløs

Strømforsyning (0db), SATA, 20/24pin

1345.00

Silverstone Temjin TJ08B Black, Micro

Aluminium Front (Uten Strømforsyning)

895.00

Western Digital Scorpio 500GB,

2,5", 5400RPM, 8MB Cache

1295.00

Scythe Quiet Drive, HDD Noiseless Case,

Harddisk-kjøler for ATA og SATA

475.00

Totalt: 7.807,00

Legg også til en Ninja 2 eller lignenden, selvf. passivt kjølt.

Endret av nogen
Lenke til kommentar
Skaff deg et kabinett som har en 120mm vifte foran og en bak. Kjør disse på lav spenning for å oppnå minimum støy. Resten av komponentene velges passive. Dvs. Stor kjøler på CPU (eks ninja (II)), passiv PSU (silverstone eller FS Zen) og en passiv kjølt GPU (hvis du faktisk trenger dedikert grafikk).

Mange gode forslag. Har satt opp den vifteløse PSU'en på lista i førsteposten. Men er 300W egentlig nok til mitt oppsett? (inkl. 2 harddisker, 2 DVD-brennere osv...).

Har også ført opp vifta på 8db.

Å bytte ut harddiskene med 2,5" og Scythe Quiet Drive virker også interessant. Må tenke litt på det.

Lenke til kommentar
1. Thermalright HR-01 Plus

2. Noctua NH-C12P

3. Xigmatek HDT-S1283

4. Thermalright Ultra-120 eXtreme

5. Thermalright Ultra-120

6. Apack ZeroTherm Zen FZ120

Seks beste cpu-kjølerene rangert av silentpcreview.com, anbefales å lese tester på

den sida, står mykje nyttig.

Nå er vel rekkefølgen heller slik i forhold til poenggivningen:

1. Thermalright HR-01 Plus (9)

2. Xigmatek HDT-S1283 (9)

3. Thermalright Ultra-120 eXtreme (9)

4. Thermalright Ultra-120 (8.5)

5. Apack ZeroTherm Zen FZ120 (8.5)

6. Noctua NH-C12P (8)

Foreslår at trådstarter leser denne artikkelen om anbefalte kabinett. Jeg ville foretrukket et P182 foran et Silverstone alu-kabinett, pga. at P182 har separert PSU fra resten av kabinettet, og fordi at side/topp/frontdør er laget slik at de demper vibrasjoner og støy. 

Å ha mest mulig passivt er en løsning, men jeg ville ikke brukt ninja uten et bolt-thru kit, da er det like greit å gå for en TRUE eller Xigmatek, begge kan kjøre en E8400 passivt, jeg kjørte min E6600 passiv med TRUE i P182,  og den bruker mer strøm enn en E8400 :) Anbefaler ikke Noctua vifter (til bruk i dette kabinettet), da de har problemer med mottrykk. 

Endret av Wibla
Lenke til kommentar
Å ha mest mulig passivt er en løsning, men jeg ville ikke brukt ninja uten et bolt-thru kit, da er det like greit å gå for en TRUE eller Xigmatek, begge kan kjøre en E8400 passivt, jeg kjørte min E6600 passiv med TRUE i P182,  og den bruker mer strøm enn en E8400 :) Anbefaler ikke Noctua vifter (til bruk i dette kabinettet), da de har problemer med mottrykk. 

Tenkte å prøve en ThermalRight Ultra-120 eXtreme som passiv CPU kjøler (oppdatert førstepost). Kan evt. feste på en av 8db viftene om nødvendig.

Hva mener du med at Noctua vifter i dette kabinettet vil ha problemer med mottrykk? Hva er ulempene med dette?

Hvordan ser forslagene i førsteposten ut ellers nå som jeg har endret en del?

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd Noctua sine vifter i P182, det funka ikke spesielt bra. og 8dB-tallet som er oppgitt på de viftene er bare piss. Jeg vil anbefale Nexus 120mm / 1000rpm vifter, disse er målt til 16dB(A) i en pålitelig test og takler undervolting bra, de går fint på 300rpm om du kan justere de så langt ned (speedfan kan brukes til dette på riktig hovedkort).

mottrykk er en slags målestokk for hvor mye trykk en vifte klarer å jobbe mot, f.eks. Noctua sine vifter klarer ikke så mye, og støynivået øker betraktelig samtidig. Av vifter som er tilgjengelige i norge så er det Nexus og Scythe S-FLEX som er best på dette området til bruk i pc.

Edit:

Angående lista så ville jeg valgt et Corsair HX620 psu, all den tid jeg ikke har sett Enermax Modu82+ 625W i norge enda, dette er enda bedre.

HD4850 funker bra, ville vurdert å kjøpe et vanlig kort og en Accelero S1 ved siden av, men Gigabyte Passive-kortet funker også bra. Spørsmålet er vel hva som er billigst. Matrox kortet bør du bare stryke.

Bytt ut hovedkortet med et P5Q-E eller lignende, P35 chipsettet er gammelt.

Rammen ser bra ut, ingen kommentarer.

Samsung F1 1TB er bedre på støy enn Seagate, WD GP 1TB er enda bedre, men jeg stoler ikke på de. Jeg og bekjente har tilsammen rullet ut over 70 Samsung F1 1TB disker, og vi har hatt én DOA disk. Jeg har også en disk som har noen smart-errors, så denne skal byttes ut selv om raidkontrolleren mener at disken er ok (står i 9.1TB riggen min).

Edit2: HX520 er ikke å få tak i lenger, ser det ut til, jaja.

Endret av Wibla
Lenke til kommentar
Jeg har prøvd Noctua sine vifter i P182, det funka ikke spesielt bra. og 8dB-tallet som er oppgitt på de viftene er bare piss. Jeg vil anbefale Nexus 120mm / 1000rpm vifter, disse er målt til 16dB(A) i en pålitelig test og takler undervolting bra, de går fint på 300rpm om du kan justere de så langt ned (speedfan kan brukes til dette på riktig hovedkort).
Finner ingen 1000 rpm med 16dba i Prisguiden her inne, men hva med disse? Det er påstått 15,5db, men 2000 rpm?

Angående lista så ville jeg valgt et Corsair HX620 psu, all den tid jeg ikke har sett Enermax Modu82+ 625W i norge enda, dette er enda bedre.
Finner ikke denne noe sted, men hva med PSU'ene jeg har listet i førsteinnlegget? Vil den passive med 300W være nok? (300W høres litt lite ut). Og hva med Mist PSU'en? Den skal være veldig støysvak i følge Microplex.
HD4850 funker bra, ville vurdert å kjøpe et vanlig kort og en Accelero S1 ved siden av, men Gigabyte Passive-kortet funker også bra. Spørsmålet er vel hva som er billigst. Matrox kortet bør du bare stryke.
Har hatt god erfaring med dual-head funksjonen til Matrox før, så jeg listet de opp. Men regnet egentlig med at de hang litt etter, så den stryker jeg. Tror jeg stryker Asus kortet også jeg, så stoler jeg på at HD4850 funker bra til mitt bruk :)
Bytt ut hovedkortet med et P5Q-E eller lignende, P35 chipsettet er gammelt.
Da gjør jeg det. Men kjøleløsningen på hovedkortet kommer ikke i konflikt med CPU kjøleren jeg har valgt?

Takk for mange gode tips... jeg oppdaterer førsteposten.

Lenke til kommentar
Disse du er ute etter. 1000rpm

Takk, takk :) Så dette er de mest stillegående viftene på markedet? Selv mer stillegående enn de som er oppgitt til 8-15db?

I såfall er det jo bare valg av PSU som står igjen.

Vil den passive på 300W være nok til dette systemet pluss 2 dvd-brennere og en ekstra harddisk?

Eller har du en ekstremt stillegående PSU med vifte å anbefale? Den fra Mist, er den så stillegående som Microplex vil ha den til?

Du anbefalte noen fra Corsair, men de finner jeg ikke på noen "trygge" webshop'er.

Også må jeg tenke litt på det med harddisk og harddisk-silencer tror jeg. Noen input på det?

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Corsair HX620 finner du hos både komplett, datakjeden og netshop såvidt jeg vet...

Jeg hører ikke noe til min samsung F1 i P182, montert foran psu.

Brukte et mellomrom for lite da jeg søkte etter den på Prisguide i sted. Fant den nå.

Har satt opp denne på "ønskelisten" også. Men da tror jeg at jeg like gjerne kan kjøpe en viftekjøler til CPU også. Forslag til en som er så lydløs som mulig? Jeg skal verken overklokke eller presse CPU'en i lengre perioder.

Begynner å nærme meg noe nå :)

Lenke til kommentar
Da min gode, gamle PC har begynt å få litt startproblemer, og en del av komponentene begynner å bli noen år, har jeg tenkt å fornye ganske kraftig. Mitt aller viktigste kriterie er:

Støydempet!

Den behøver ikke være fullstendig lydløs. Harddisker og vifter vil uansett lage lyd, men vil ha den så lydløs som mulig ettersom jeg har hodet mitt 40-50cm fra maskinen når jeg sover.

Jeg er ingen "gamer", og trenger derfor ikke en rå kraftmaskin. Men vil gjerne at Windows Vista (om jeg skaffer meg det) flyter uten problemer, og at bildebehandling og videoredigering blir en enkel oppgave for maskinen.

Har sett på følgende komponenter til nå:

Kabinett :

Antec Performance One P182 Gun Metal

Ekstra vifter til kabinett :

Nexus 120mm Real Silent 109 kroner (vurderer, om nødvendig mtp. støy, å bytte ut kabinettviftene med disse også. Så 5 stk. kanskje?).

PSU :

Corsair Powersupply 620W, 120mm Vifte

Hovedkort :

ASUS P5Q-E

Skjermkort :

Gigabyte Radeon HD 4850 1GB Passive 1799 kroner

CPU :

Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket 1695 kroner

CPU-kjøling :

ThermalRight Ultra-120 eXtreme 459 kroner. Passiv løsning i utgangspunktet, men kan evt. feste en av 15db viftene på denne.

Trenger litt god kjølepasta i tillegg.

RAM :

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5 495 kroner

Harddisk :

Seagate Barracuda 7200.11 1,5TB 1550 kroner. I tillegg til min nåværende Seagate 1TB.

Harddisk-silencer :

Scythe Quiet Drive 475 kroner (2 stk)

Skjerm, mus, tastatur, DVD-brenner, lydkort osv... har jeg fra før.

Håper noen har synspunkter på disse komponentene, og forslag til bedre alternativer. Husk... støydemping er det viktigste.

Mulig noe av dette ikke passer så godt sammen også? Lenge siden jeg kjøpte hovedkort, ram og CPU, så jeg er litt rusten. Fint om dere tipser meg om dere kommer over noe som ikke er kompatibelt.

På forhånd tusen takk :)

EDIT: Vannkjøling er ikke aktuelt

Handlevogn finner du her.

Du bør få deg en passiv strømforsyning, så ser oppsettet ditt meget lovende ut. Kjører selv Opteron 1214 på slik cpu kjøler og tempen er sjeldent over 40 grader. SSD er noe å tenke på hvis du vil ha det helt stillt :)

Lenke til kommentar
Du bør få deg en passiv strømforsyning, så ser oppsettet ditt meget lovende ut. Kjører selv Opteron 1214 på slik cpu kjøler og tempen er sjeldent over 40 grader. SSD er noe å tenke på hvis du vil ha det helt stillt :)

Jeg har dessverre bare funnet én passiv, helt vifteløs strømforsyning, men den gir kun 300W, noe jeg tror blir litt for lite for mitt oppsett.

Jeg ser blant annet at NorthQ har en de kaller "passiv", men den har en backupvifte på bare 70mm som jeg ser for meg kan bråke litt når den setter i gang.

Har du forslag til passive strømforsynere med ca. 500W eller mer, så tar jeg gjerne imot de :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...