Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Reklamasjon hos Expert Bonus


Anbefalte innlegg

For to år siden, i desember 2006, fant jeg ut at det var på tide å pensjonere min gamle PC. Var en runde hos diverse databutikker i Stavangerdistriktet for å se etter en ny PC. PCen brukes stort sett til kontorarbeid og litt internettsurfing, så jeg fant ut at en stasjonær PC i prisklasse ca kr 5000 ville dekke mine behov.

 

Dette var noen få måneder før Windows Vista ble lansert, så alle PCene jeg fikk tilbud på ble levert med XP. Av den grunn tenkte jeg å vente med PC-kjøpet, slik at jeg kunne få med Windows Vista.

 

Da jeg kom til Expert Bonus i Tvedtsenteret på Forus ble jeg tilbudt oppgradering til Vista når dette ble lansert, hvis jeg kjøpte en PC hos dem. Forstod at dette var et tilbud til alle kunder som kjøpte PC hos dem i denne perioden. Dermed falt valget på en av deres Fujitsu Siemens PCer til kr 5999,-

 

Tiden gikk, Vista ble lansert, og jeg hørte ikke noe fra butikken. Siden det ikke ble opplyst noe om hvordan oppgraderingen skulle foregå, så antok jeg at jeg ville få denne tilsendt, eller bli kontaktet. Jeg tenkte ikke noe på dette selv heller, da jeg fortsatt ikke hadde behov for Vista.

 

Først i oktober 2007 kom jeg på at jeg ble lovet oppgradering til Vista, som jeg ikke hadde fått. Tok da kontakt med butikken. Først med flere emailer som ikke ble besvart. Etter å ha sendt henvendelsen via kjedens hovedkontor i Oslo fikk jeg tilbakemelding fra butikken om at det nå var for sent å få denne oppgraderingen. De skrev at jeg måtte ha kommet tilbake innen mars/april for å få oppgraderingen. Dette kunne jeg ikke godta, da det ikke var noen info om dette i tilbudet jeg fikk.

 

Tok en tur inn til butikken for å prate med dem, men rette vedkommende var ikke tilstede, så de noterte telefonr mitt, og lovte at han skulle ringe meg neste dag. Hørte aldri noe fra ham.

 

Fortsatte med emailkorrespondanse, men kom ikke til noen løsning på saken. Senere fikk jeg opplyst at jeg måtte ha registrert meg hos Microsoft for å få oppgraderingen, og at det var en tidsfrist på et halvt år fra kjøpsdato. Dette var en helt ny opplysning for meg.

 

Nå har Forbrukerrådet behandlet saken, uten at den har kommet til en løsning, og nå er den begjæret behandling i Forbrukertvistutvalget.

 

Problemet er at det er uenighet om hvilken informasjon jeg fikk ved kjøpet. Butikken påstår at jeg fikk opplysninger om hvordan oppgraderingen skulle foregå, men det stemmer ikke.

 

Hvordan kan jeg legge fram bevis eller sannsynliggjøre overfor Forbrukertvistutvalget at det er min versjon av historien som stemmer?

 

Dersom noen av dere kjøpte, eller kjenner noen som kjøpte PC hos Expert i månedene før Vista ble lansert, og fikk dette tilbudet, så setter jeg stor pris på om dere vil dele deres erfaring her på forumet, eller ved å sende meg en melding.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ha med Vista pga at jeg visste at en eller annen gang ville jeg komme til at jeg måtte oppgradere eller installere annen programvare som ikke var kompatibelt med XP. Nye programmer i dag krever ofte Windows Vista.

 

I perioden fram til jeg tok opp dette med Expert møtte jeg ikke på dette problemet.

Lenke til kommentar

Expert har gitt deg opplysninger om at du kunne få oppgradere til vista ved kjøp av den maskinen. Det var korrekt, men du verken spurte eller undersøkte om hvordan dette skulle foregå eller om det var noen tidsfrister.

 

Expert har ingen forpliktelser ovenfor deg i å opplyse om alle dine rettigheter, da det er ditt eget ansvar å innhente slike opplysninger. Hadde du aktivt spurt expert om dette og dem hadde sagt at det ikke var noen begrensninger ville saken stilt seg annerledes.

 

Når det kommer til gratis oppgradering til Vista så var det et stunt fra microsoft sin side i forjulsperioden før Vista ble lansert, slik at folk ikke skulle la være å handle PC'r i julegave i venting på Vista. Hvis jeg ikke husker helt feil så var det som regel informasjon om dette vedlagt i PC-eskene.

Lenke til kommentar
Expert har gitt deg opplysninger om at du kunne få oppgradere til vista ved kjøp av den maskinen. Det var korrekt, men du verken spurte eller undersøkte om hvordan dette skulle foregå eller om det var noen tidsfrister.

 

Expert har ingen forpliktelser ovenfor deg i å opplyse om alle dine rettigheter, da det er ditt eget ansvar å innhente slike opplysninger. Hadde du aktivt spurt expert om dette og dem hadde sagt at det ikke var noen begrensninger ville saken stilt seg annerledes.

 

Når det kommer til gratis oppgradering til Vista så var det et stunt fra microsoft sin side i forjulsperioden før Vista ble lansert, slik at folk ikke skulle la være å handle PC'r i julegave i venting på Vista. Hvis jeg ikke husker helt feil så var det som regel informasjon om dette vedlagt i PC-eskene.

 

Nja, ikke helt rett. Var dette en stor kampanje der det ble annonsert at pcen solgtes med oppgradering til vista vederlagsfritt så er det butikken som er ansvarlig for at kunden får vite hva han trenger for å benytte seg av denne avtalen.

Lenke til kommentar

Husker godt dette her. Alle maskiner maskiner fra de store PC produsentene kjørte på dette tilbudet de siste måndene før Vista ble lansert. Hvis jeg ikke husker feil så lå det skriftlig informasjon om dette oppi esken sammen med maskinen. De maskinene som hadde denne oppgraderingsmulighet ble solgt med Windows Media Center Edition.

Lenke til kommentar

Mine uttalelser her gjøres på vegne som selger. Dersom du ble lovet gratis oppgradering til Vista er det selgers ansvar at du som kunde gjøres kjent med vilkårene. Dersom du som kunde ikke gjøres kjent med vilkårene ligger ansvaret for å oppfylle avtalen hos selger. Dette støttes opp av en FTU-avgjørelse (har ikke saksnummeret i hodet) der en kunde fikk heve kjøpet på en PDA pga. at kunden ikke ble informert om at enkelte av funksjonene som ble brukt i salgsamtalen for å selge inn produktet ville koste ekstra.

 

Poenget i trådstarters sak er vel heller hvor bevisbyrden faller. Dette er en vanskelig sak da det blir påstand mot påstand. Personlig mener jeg at ettersom at det har gått så lang tid, så må kjøper gi tapt for sitt krav.

Lenke til kommentar
Nye programmer i dag krever ofte Windows Vista.

Har du noen eksempel?

 

Det fulgte med en lapp i eska som det sto hvordan du gikk frem for å få oppgraderingen gratis...Muligens du ikke fikk den med eller bare kasta den?

Det var veldig mange maskiner som ble solgt i denne perioden der det ikke fulgte med informasjon om hvordan man skulle gå frem for å oppgradere.

Lenke til kommentar

Det kan vel også diskuteres hvorvidt en to år gammel stasjonær i medium klassen burde kjøre vista uansett ;)

 

Er det ingen grense for hvor sent man kan reklamere på slike ting når det er en ting man har fått vite allerede ved kjøpet, men selv glemt i ettertid? Meg selv som person kunne aldri trappet opp i en butikk og prøvd meg på en reklamasjon på noe jeg hadde glemt selv, da hadde jeg hatt dårlig samvittighet ovenfor den selgeren jeg hadde møtt på som skulle behandle klagen min.

 

En selger i butikk kan ikke forklare "alt" om løsningen man kjøper såklart og det håper jeg ingen krever heller da køene ville blitt stående helt ut av butikken nå i julerushet. Jeg syns det må kunne settes krav til kjøper som selv burde tatt affære på et tidligere tidspunkt ved ønske om vista oppgraderingen. Husker at dette var et av de store salgsargumentene på den tiden ihvertfall, men var selgerne klar over at dette hadde en tidsbegrensning? Om de var klar over det og unnlot deg å motta den informasjonen stiller saken seg i et annet lys i din favør syns jeg, men om de nevnte noe som helst om at denne maskinen var klar for gratis oppgradering til vista er det jo logisk å spørre selger om fremgangsmåten også?

 

-Øivind-

Lenke til kommentar

Oppgraderingen forgikk ved å regustere maskinen på en nettside, som oftest også var linket til fabrikatens hjemmeside.

Gratis Vista kostet rundt 200, om jeg ikke husker feil.

Og det tok ganske lang tid føre man fikk den.

 

Men Moduslink(tror jeg det var) har avsluttet oppgraderingen for meget lenge siden.

Derfor vil det bli veldig vanskelgi for deg å få denne oppgraderingen.

 

Men er maskinen kraftig nok til å ha vista? Billigere maskiner fungerer ofte best med xp.

Lenke til kommentar

angående hvor lang tid man har på å reklamere på spesifikk feil på et produkt står det vel ikke en tidsfrist, men det står: "innen rimelig tid" i forbrukerkjøpsloven (ref paragraf 27)

 

jeg kjøpte som privatperson en laptop i den tiden som tilbudet trådstarter snakker om var i sirkulasjon og benyttet meg av dette. det fulgte med lapp i sammen med pcen min om hvordan det skulle håndteres. dog var det en acer så ikke sikkert FSC hadde samme løsning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Rimelighet er vel neppe noe trådstarter her har hørt om. Bruke så mye tid og krefter på å krangle seg frem til en gratis programpakke som man kan få for en tusenlapp så lenge etter at maskina var kjøpt er for meg helt fjernt. heldigvis vil nok forbrukertvistutvalget se på dette som urimelig i forhold til forbrukerkjøpsloven da ddu har brukt alt for lang tid, så får håpe de gir expert medhold kjapt.

Lenke til kommentar
Rimelighet er vel neppe noe trådstarter her har hørt om. Bruke så mye tid og krefter på å krangle seg frem til en gratis programpakke som man kan få for en tusenlapp så lenge etter at maskina var kjøpt er for meg helt fjernt. heldigvis vil nok forbrukertvistutvalget se på dette som urimelig i forhold til forbrukerkjøpsloven da ddu har brukt alt for lang tid, så får håpe de gir expert medhold kjapt.

 

helt enig...noe må dumme forbrukere klare selv. virker som om folk forventer at butikkene skal sy puter under armene på dem...

Lenke til kommentar

Ang. selgers opplysningsplikt.. dersom det vedligger ett skriv i esken som forklarer fremgangsmåten, har selgeren holdt sin opplysningsplikt.

 

Jeg vet ikke HVOR mange ganger i løpet av en dag jeg KUNNE spurt en kunde "Har du utsatt apparatet for påkjenninger / ting det ikke er konstruert for?" og samtlige svarer "nei, selvfølgelig ikke!" Jeg kunne fulgt på med "Har du lest bruksanvisningen", 80% svarer "nei".

 

For å være "trivelig", kunne jeg da fulgt på med "Hvordan vet du da om du har utsatt apparatet for ting produsenten ikke har godgjent det for?"

 

Heldigvis er få selgere sånn, selv om jeg fleipet med en kunde om dette i dag.

 

Medialink, som en oppvakt sjel skrev, avsluttet "gratis" oppgradering til Vista 30 mars 2005 eller 2006. Husker ikke helt hvilket år. Uansett, var du virkelig interessert, kunne du lagt mer energi i det selv også.

Lenke til kommentar
Medialink, som en oppvakt sjel skrev, avsluttet "gratis" oppgradering til Vista 30 mars 2005 eller 2006. Husker ikke helt hvilket år. Uansett, var du virkelig interessert, kunne du lagt mer energi i det selv også.

2007 :tease:

 

Stemmer sikkert siden du utviser sånn sikkerhet med å etterfølge av en forkjølt-elg-smiley ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...