ravna Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Problem: Windows kommer seg ikke forbi Windows XP-bildet (rett etter post) Løsning: koble fra de to eksterne HDD'ene Årsak: Tja... Problemet har skjedd en gang før, for mange måneder siden, men da hadde jeg tre disker tilkoblet. Jeg antok at det ble litt vel for mye for en tre år gammel PC (Pentium 4 - 3Gh med 2Gb ram, og ettersom den ene disken skulle tas ut av bruk fjernet jeg denne. Dette løste problemet. De to diskene jeg har tilkoblet er begge 320GB WD. De er seriekoblet via firewire, men har hver sin stasjonsbokstav. Det er ingenting som tyder på at det er feil på noen av dem. Jeg hadde trøbbel for en uke siden, og ettersom det ikke ringte noen bjeller da, endte jeg med å reinstallere Windows. Så gikk det fint en uke, men i dag skjedde altså det samme igjen. Jeg var litt i sikkermodus og bios før jeg plutselig kom på å nappe ut ledningene. Hvorpå alt virket igjen. Jeg skal teste litt i morgen, men det skader jo ikke å få noen synspunkt i mellomtiden. Kan det være feil på en av diskene? Er det et uheldig oppsett? Jeg har ikke så mange USB-porter, og syntes det var genialt å få begge på firewire-porten. Trenger diskene bare en restart nå og da? (Ja, de står på konstant) Virus? Drivere? Har noen opplevd lignende? Alle råd mottas med takk. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Samme problemet har jeg hatt noen ganger. Er noe Windows rot med USB og diverse annet. Det har gått over og skjer fra en tid til annen og jeg har aldri funnet noen annen løsning enn å koble fra / Skru av diskene. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) Jeg har det samme på min PC (se signaturen), det gjelder både for eksterne harddisker og minnepenn faktisk. Jeg har en teori om at dette skyldes at jeg kjører OS diskene mine i raid, for det skjedde ikke når jeg hadde OS på velociraptoren min... Jeg har ingen logisk forklaring på hvorfor den vil ha det sånn, men det virker som om den prioriterer disker som ikke er i raid først (alle diskene jeg har er på en kontroller som er i raid-modus, så den går automatisk til USB hvis det er noe der). Eneste rådet jeg kan komme på er å ikke koble i eksterne lagringsenheter bak, og gjøre det til en vane å se om det er noen USB i forran før du skrur på maskinen. Jeg fant ut tidligere etter å ha fiklet litt i biosen når problemet oppstod, at den automatisk satt nye USB-enheter til høyere "boot device priority" enn "raid array". Det har ingen ting å si for plasseringen av DVD-rom, men siden denne er tom går den til USB og prøver å boote der. Hvis jeg har hatt en USB enhet i og fått mislykket boot trenger jeg bare nappe ut ledningen og restarte, så går det fint. Ikke noe behov for å fjerne det igjen i bios, så det virker som om det blir listet der dynamisk. Endret 12. desember 2008 av GullLars Lenke til kommentar
007CD Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Dessverre jeg tror ikke det er relatert til RAID. Har hatt det på min RAID maskin også men også før jeg fikk RAID. Jeg snakker nå om den gamle Epox Socket A maskinen min som hadde lignende problemer, her kjørte jeg kun IDE og det var det eneste alternativet. Der hang problemet med ganske lenge opptil en måned før det plutselig gav seg igjen. Så det MÅ være i Windows. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Hmmm. Godt mulig, microsoft har gjort mye rart med windows opp igjennom åra. Men når vi snakker om mystiske windowsrelaterte ting, noen av dere som har fått en floppy drive på min datamaskin (i vista) som dere ikke har i maskinen etter forgie oppdatering? Lenke til kommentar
ravna Skrevet 12. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2008 Ja, inntrykket mitt er at det er Windows som ikke skjønner hva den driver med. Jeg la merke til at jeg hadde en Windows-oppdatering i denne uka... dette var første restarten etter dette, så det kan kanskje være noe der. Jeg prøvde å tilbakestille til dagen før, men kom meg fortsatt ikke videre. Etter at jeg nappet ut ledningene ble jeg imidlertid tilbakestilt. Ettersom jeg ikke vet om dette hadde noe å si, får jeg stille den tilbake til i dag.. i morgen... og se om det fortsatt funker da. I alle tilfelle kan det se ut som det er noe jeg bare må leve med. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Det går greit å leve med. Hvis det var en komplikasjon fra updates var den ingen ting i forhold til det jeg fikk. Sjekk hva jeg fikk etter de nye kritiske oppdateringene: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1047075 Lenke til kommentar
ravna Skrevet 13. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2008 Oi, ja jeg kan tenke meg hva du føler. Det er på sånne dager man blir litt ekstra glad i Windows. I natt har den oppdateringa kommet på nytt, så nå skal jeg straks begynne å koble til og restarte litt. Må bare ha i meg kaffen først... Det hjelper på motet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå