Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Sikringskap hvor mange kurser?


Anbefalte innlegg

Hvordan er det best å sette opp et sikringskap?

 

Er det noen ulemper med 1 kurs til hver ting?

Normalt ville en elektrikker slengt i 7-8 kurser hvor gang/bad på en osv.

 

Hva med et skap med 90 kurser i hvor de fleste går til egene ting?

 

1 til hver panelovn, en til pc , en til stikkontakter i hvert rom, en til fast lys i hvert rom osv.

 

Ville vært mye lettere å kobblet ting til USP , vet det er "bortkastet" pga lyskursen maks bruker 300w pr rom osv. Hva med da å bruke en lavere ampere på den kursen om det er noe billigere. Eller ha 16A på alt.

Hvor kjipt er det ikke at pcen blir svart om man kortslutter noe i hagen.

Eller at USPene blir tappet av panelovner osv.

 

Snakk om nybygg her, ingen ledninger strukket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man skal planlegge en boliginstallasjon fra grunnen av så tar man normalt effektbehovet i huset og fordeler kurser etter dette.

Data har nok i alt for liten grad vært prioritert ettersom dette er utstyr som trekker lite strøm effektmessig.

Utestikk kjøres f.eks. ofte i lag med garasjen.

Det er i hvartfall sjeldent soverom og utestikk går i lag ettersom utestikken siden tidenes morgen skulle hatt jord og jordfeilbryter siden 1991 mens kravet jording og jordfeilbryter på soverommet kom først i 1998.

Det man burde gjøre var f.eks. å legge egen kurs til datahjørnet.

Alternativet er å gå for flere 10A kurser.

1 kurs pr. andre soverom f.eks. burde jo holde effektmessig.

Men uansett så skal elanlegget i nye bygg tåle det de er beregnet for og kunne stå i årevis uten at så mye som ei sikring går.

 

Problemet er at mange eldre elanlegg ikke er beregnet for fyring med el.

Det var vanlig å fyre på olje langt ut på 80 tallet og enda er det noen som driver med dette.

Problemet oppstår når oljefyren hives ut og man kjøper inn panelovner eller det som værre er kjøper inn gulvstående oljeradiatorer på 1500 - 2000W stykke.

Da kneler det stakar elanlegget som ikke er dimensjonert for dette.

 

Men en kurs til hver ting høres for meg unødvendig ut, måtte i såfal skyldes at en driftsstans medfører store ulemper.

Lenke til kommentar

For å ikke nevne all trekkingen og hvor stort skap du måtte ha. Et skap med 70 sikringer, om du stapper det virkelig, kanskje 90, er et gulvskap med to dører og ca 2-3 meter brei tavle. Så 90 rør utifra det og rundt i huset. Ville vært veldig forsiktig med hvor jeg satt spiker i veggen da.

 

Da kan du like godt slå til med lettvegger og himlingsplater med 60cm kabelbroer over på kryss og tvers  :).

 

Nei, del inn i så mange kurser som du mener er praktisk og kjøp et skap som er litt større enn det så det er litt reserveplass.

 

Du trekker 2.5 kvadrat ledninger og 16 ampere sikringer til stort sett alt på nye installasjoner. Da forutsett at det ikke er veldig lange strekk, da må du kanskje gå ned på sikring eller opp på tverrsnitt. Ikke noe vits å trekke 10A kurser selv om det bare er et stikk, hva om du skal drive en 3 kW (13A) vifteovn fra nærmeste stikk? Bare å bruke 16A til alt. Da går de heller aldri ved normalt bruk om du deler det opp praktisk.

 

Fex, du trekker oppvaskmaskin, kjøleskap, vaskemaskin, tørketrommel, VVB og selvsagt komfyr på egne kurser, og evt andre storforbrukere. Så slenger du 2-3 kurser i stua, et på hvert soverom, et til lys og stikk på badet, og et til lys og stikk på kjøkkenet. Så monterer du så mange stikk kontakter som mulig, alltid kjekt å ha mange av. Egen kurs til utestikk og sånnt.

 

På mindre leiligheter hender det, hvertfall på eldre installasjoner at de tar begge soverom på samme kurs, kjøkken og bod på samme kurs osv.. Det er ikke noe jeg ville anbefalt på et nybygg, jeg syns hvertfall det er fryktelig upraktisk. Hvertfall hos oss med tanke på at oppvaskmaskin, kjøleskap og stikk i utebod går på samme kurs, og jeg bruker en 2 kW kupevarmer fra tid til annen fra den uteboden. Ikke alltid den sikringen holder.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

Hørtes ut som et sykt prosjekt å ha 90 kurser i boligen.

 

Nå er det vanlig å slenge gjerne 2 soverom på samme kurs, bad og evt bod på en, kjøkken og stue alene.

 

Dette kommer helt an på hva du skal. Jeg ville delt det inn sånn:

  1. Kjøkken
  2. Stue + utelys/utestikk
  3. Soverom 1,2
  4. Gang
  5. Varmtvannsbereder (evt)
  6. Vaskemaskin stikk
  7. Komfyr/platetopp stikk

Dette er helt avhengig av hvordan huset ditt er.

Lenke til kommentar

Så var det USP da, med mine hobbyer smeller det ofte i sikringskapet og serverrom + andre pcer i andre rom + kjøleskap vil jeg ha på batteribackup.

 

Har allerede ødelagt 1 kjøleskap pga motoren ikke tålte strømmbrudd og begynnte å hoste. Innebyggde ovner, micro, klokker og annet nullstiller seg. Servere uten skjerm stopper, mye KVM styr og få alt opp igjen.

Bruker flere timer hver gang det sier pang.

 

La oss si 16A ca 3600w

2 x 2000 panelovner i et større rom.

Om de hadde egen kurs og stikk/lys egen hadde det blitt 3 kurser

Om 2 kurser 1 ovn + noen stikk egen x2 da har man ca 1500w max på utvalgte stikk da har man allerede en begrensning på den stikken om ovnen er på.

 

Har 2 mnd å bestemme meg på , tenker også på varmepumpe evt vannvarme i gulv - panelovn-fritt hus. Da blir det annerledes.

 

Sikringskapplass har ingenting å si da det er satt av et helt rom til det +UPS + serverracks, patchpanel osv.

Lenke til kommentar

Høres ut som du planlegger bra.

Et teknisk rom er tingen om du skal ha litt greier.

Vil anbefale deg å legge vannbåren gulvvarme i hele huset, da kan du nemlig kjøpe deg luft til vann varmepumpe og koble det hele til + en elkasett som backup slik at du ikke er fri for varme om det skulle skje noe med pumpa.

Når det kommer til elektrisk varme så skal det et stort og dårlig isolert rom til før at det må 4KW til for å holde varmen en kald vinterdag men det er alikavel ikke dumt å legge 2 kurser til stua.

Når det kommer til UPS så skal det en relativ stor batteribank til for å dra noen KW når du smeller sikringene.

Ville heller ha anbefalt skilletrafo på de kursene du skal eksperimentere på istedenfor UPS på kursene for det du nevnte.

Men vil du alikavel ha det så legger du egne kurser til utstyret du skal ha UPS på.

Problemet nå er størrelsene på inverteren du må ha for å kunne kjøre steikovn, platetopp og micro over UPSen.

Batteribanken blir også stor med tanke på at du kan risikere å bruke steikovnen/steikovnen mens du smeller ei sikring og da må både inverter og batteribank tåle lasta og dette blir garantert dyrt.

I tillegg så har du virkningsgraden til UPSen som ligger normalt på 0,6 - 0,8 så her brenner du mye unødvendig trøm til daglig ettersom UPSen skal håndtere lasta også i fredstid.

 

Men som sagt kjører du dedikerte kurser til de stedene du ser for deg får det hardt med tanke på eksperimentering eller hva det nå er som får sikringene dine til å gå så har du kommet langt.

Lenke til kommentar
Hørtes ut som et sykt prosjekt å ha 90 kurser i boligen.

 

Nå er det vanlig å slenge gjerne 2 soverom på samme kurs, bad og evt bod på en, kjøkken og stue alene.

 

Dette kommer helt an på hva du skal. Jeg ville delt det inn sånn:

  1. Kjøkken
  2. Stue + utelys/utestikk
  3. Soverom 1,2
  4. Gang
  5. Varmtvannsbereder (evt)
  6. Vaskemaskin stikk
  7. Komfyr/platetopp stikk

Dette er helt avhengig av hvordan huset ditt er.

Alt annet en 12-15 kurser er på grensen til å bryte forskriftene om en da ikke opplyser kunden at han får et drittanlegg. Dessuten er Stue og utelys/stikk en dårlig kombinasjon da 95 prosent av jordfeil skyldes nettopp lys/stikk ute

Endret av Alfaromeo
Lenke til kommentar

Antallet kurser kan selvsagt variere men å ikke legge opp egen kurs til steikovnen og platetoppen er slapt i et nytt anlegg.

Et kjøkken burde ha 4-5 kurser alene.

1- Platetopp

2- Steikovn

3- Oppvaskmaskin

4- Kjøkken, micro.

eventuelt om man vil dele det opp enda mere.

 

Da står man igjen med

5- stue

6- stue

7- soverom 1 og 2.

8- bad

9- vaskemaskin/tørketrommel.

10- V.V.T.

11- Gang/vf.

 

Nå er ikke dette noe fasit på antallet kurser man trenger for man kan godt ende opp med et eksempel jeg var borti forige helg.

Det var det vannbåren varme i hele huset basert på en 300L varmtvannstank med 2 5KW elementer i.

Nå trenger man plutselig ikke så mange kurser lengere ettersom oppvarminga av hele huset går på tanken.

 

Det som er viktig er å beregne effektbehovet til huset man skal installere i og ta utgangspunkt i det og da kan man ende opp med mindre en 12-15 kurser uten at man kan si at det blir et drittanlegg av den grunn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Etter grundig planlegging endte jeg opp med 16 kurser under rehab av eldre stor enebolig, 5 av disse er på kjøkkenet. Kunne nok ha delt opp litt mer, men fant ikke det nødvendig.

Lenke til kommentar
Så var det USP da, med mine hobbyer smeller det ofte i sikringskapet og serverrom + andre pcer i andre rom + kjøleskap vil jeg ha på batteribackup.

 

Har allerede ødelagt 1 kjøleskap pga motoren ikke tålte strømmbrudd og begynnte å hoste. Innebyggde ovner, micro, klokker og annet nullstiller seg. Servere uten skjerm stopper, mye KVM styr og få alt opp igjen.

Bruker flere timer hver gang det sier pang.

 

La oss si 16A ca 3600w

2 x 2000 panelovner i et større rom.

Om de hadde egen kurs og stikk/lys egen hadde det blitt 3 kurser

Om 2 kurser 1 ovn + noen stikk egen x2 da har man ca 1500w max på utvalgte stikk da har man allerede en begrensning på den stikken om ovnen er på.

 

Har 2 mnd å bestemme meg på , tenker også på varmepumpe evt vannvarme i gulv - panelovn-fritt hus. Da blir det annerledes.

 

Sikringskapplass har ingenting å si da det er satt av et helt rom til det +UPS + serverracks, patchpanel osv.

 

 

UPS: Ikke kjør UPS på hele huset, men kun de viktigste punktene. Det visste du sikkert.

 

Varmepumpe luft-vann og luft-luft ville jeg vurdert hvis jeg var deg. Luft-vann er vanskelig å få ettermontert, er herligt med gulv varme i hele huset. Du kan også få luft-vann varmepumper så forvarmer varmtvannet.

 

Hvis du vurderer mange sikringer så ville jeg heller valgt å montert et SD-annlegg for hjemmet. Styring for varme, lys og punkter. Hvor du kan sende sms til sentralen for å skru av el-punktet til komfyren, starte/stoppe varme pumpen, samt stille inn temperaturer. Det kjekkeste av alt er at du kan få det opp på pcen.

koster en del men er stiligt :p

Lenke til kommentar
Det som er viktig er å beregne effektbehovet til huset man skal installere i og ta utgangspunkt i det og da kan man ende opp med mindre en 12-15 kurser uten at man kan si at det blir et drittanlegg av den grunn.

Selvfølgelig ingen regel uten unntak. Det sier jo seg selv, og jeg gadd ikke skrive det en gang.

5 kurser på kjøkken synes jeg er et minimum. Hvertfall når en har "delt" komfyren.

 

Dessuten er det mange elektrikere som må lære seg å tenke anderledes når en går over til jordfeilautomater. For om man f.eks kun har kjøl/frys og oppvaskmaskin på samme kurs, og den slår ut grunnet jordfeil så merker man det ikke like tidlig om før når alt i huset gikk. Det gjelder jo alle kursene, og det er noe man bør ta opp med kunden.

 

Dessuten så er vel ikke ASD deksler lovlige som rehab lenger grunnet ip graden? Og OV skal vel stå i egen blomberbar kapsling? (hvertfall vårt kraftselskap "krever" det)

Lenke til kommentar
Så var det USP da, med mine hobbyer smeller det ofte i sikringskapet og serverrom + andre pcer i andre rom + kjøleskap vil jeg ha på batteribackup.

 

Har allerede ødelagt 1 kjøleskap pga motoren ikke tålte strømmbrudd og begynnte å hoste. Innebyggde ovner, micro, klokker og annet nullstiller seg. Servere uten skjerm stopper, mye KVM styr og få alt opp igjen.

Bruker flere timer hver gang det sier pang.

 

La oss si 16A ca 3600w

2 x 2000 panelovner i et større rom.

Om de hadde egen kurs og stikk/lys egen hadde det blitt 3 kurser

Om 2 kurser 1 ovn + noen stikk egen x2 da har man ca 1500w max på utvalgte stikk da har man allerede en begrensning på den stikken om ovnen er på.

 

Har 2 mnd å bestemme meg på , tenker også på varmepumpe evt vannvarme i gulv - panelovn-fritt hus. Da blir det annerledes.

 

Sikringskapplass har ingenting å si da det er satt av et helt rom til det +UPS + serverracks, patchpanel osv.

Det er mange drømmer som glipper når en skal bygge, og det går opp for en hva ting koster.

Tipper du ender med maks en ups på serveren jeg, og i stede for 90 kurser så blir det vel 15

Lenke til kommentar
Dessuten så er vel ikke ASD deksler lovlige som rehab lenger grunnet ip graden? Og OV skal vel stå i egen blomberbar kapsling? (hvertfall vårt kraftselskap "krever" det)

ASD avdekninger er fortsatt bra nok for rehabilitering men som du sier så forlanger en del Everk plomberbar kapsling for OV.

 

Derimot så kom det et krav i 2002 om at sikringsskap til husbruk skal være typegodkjent noe som betyr at man må montere et komplett sett med sikringsskap og innhold fra samme leverandør for å opprettholde typegodkjenningen når det kommer til nye anlegg.

Ved rehab av skap fra før 2002 gjelder gamle normer.

Det som kan bli morro nå er om tilsynet etterhvert kommer til å rapportere feil om det er blandet flere fabrikater med utstyr i skap fra etter 2002 ettersom typegodkjenningen ikke lengere gjelder når man blander utstyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...