Gå til innhold

Kjøling av harddisker

Anbefalte innlegg

"Når det gjelder varmeutvikling er disken et "udyr". Den gir rett og slett fra seg svært mye varme. Det kan nesten virke som om varmen øker proposjonalt med ytelsen til en harddisk. Man kan på generelt grunnlag si at bruk av alt annet enn 5400 RPM disker uten kjøling vil være et dristig prosjekt. IBM 180GXP er på ingen måte et unntak fra denne regelen."

Sitatet er hentet fra Hardware.no's test av IBM 180GXP. Det skrives her på slutten at "alle" 7200 RPM disker nærmest krever kjøling. Mener de kjøling spesifikt for harddisken eller kjøling via kabinettvifter?

Håper ikke dette var et for dumt spørsmål :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror de mener kabinettvifter ja. F.eks på mitt så sitter det en 120mm vifte "foran" alle 3,5" brønnene og kjøler alle harddisker som sitter der. jeg har en compcase sak. Men hvis man vil ha disken ekstremt lenge, er ikke en harddiskkjøler noe å forakte.

Lenke til kommentar

Det er nok kabinettvifter han sikter til ja. Men du skal ikke ta alt de skriver helt ukritisk. Det er jo tross alt bare vanlige datainterreserte folk som oss som skriver disse testene.

Min mening er at denne "faren" er ganske overdrevet. Dvs. den eksisterer, men du må ikke "regne med" at harddisken tar kvelden om du ikke har kabinettvifter. Det er da tross alt drøssevis av OEM-PC'er der ute, med 7200rpm disker og uten kabinettvifter. Det ville det neppe vært om det hadde vært en reell stor risiko for datakræsj. Selv kjører jeg en 7200rpm disk (Seagate Barracuda IV) i et kabinett uten kabinettvifter og med stillegående strømforsyning. Jeg har en stillegående CPU-vifte (2000rpm), og ellers ingen vifter i kabinettet. (ikke på skjermkort og ikke på chipsettet). Det går veldig fint og selv med 25'C i rommet overstiger ikke harddisken 50'C. I følge spesifikasjonene er disken spesifisert for driftstemperaturer på 0 til +60 'C. Dette er det temperaturområdet garantien gjelder for under langvarig bruk. Så jeg føler meg ganske trygg. Uansett om man har vifte eller ikke, og om temperaturen er grei eller ikke så er det likevel en viss fare for diskkræsj, så backup er lurt uansett! (Jeg har alt på et par 100CD-spindeler)

(Les også: Hvordan måle temperatur på harddisk?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...