Gå til innhold

BK: Den fulle sannhet om de blå skolissene og flisene


PMnormal

Anbefalte innlegg

Som dere forstår så henviser tittelen til bildet mitt av de hvite skoene med de blå skolissene som stod så fint til den fliselagte trappen, som jeg viste frem for noen uker side. Jeg har som det sikkert er blitt merket hatt et avbrekk fra BK i det siste. Jeg har hatt lyst til å bidra med noe nytt, men tiden til å jobbe med nye bilder strekker ikke til. Derfor har jeg innhentet tillatelse til å publisere dette portrettet av min bror isteden.

 

De som huske bildet av skoene alene husker sikkert også at bildet er tatt i Spania, nærmere bestemt Altea utenfor Benidorm. Årsaken til at skoene kom før selve portrettet er ikke fordi jeg er mer fornøyd med dem, men fordi jeg ikke har innhentet tillatelse til dette bildet før nå. Men det er bedre sent enn aldri.

 

Bildet er tatt med 20D + EF 28mm f/2,8 på blender f/5. Lukkertiden var på 1/200s, og iso var satt til 100. Bildet er noe croppet i topp og bunn, som sideforholdet avslører. Utover det har jeg bare boostet fargene litt.

post-76334-1229111641_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du flere bilder fra Althea?

 

Nå ligger vel althea heller ved siden av Albir, ikke Benidorm. Benidorm er den heller større byen, tror det er nordover... Var i benidorm en dag når vi var på ferie i Albir, noen utrolige sandskulpturer man kunne nyte på stranda.

 

Albir var den første plassen jeg så en Hærfugl, og Althea var den første plassen jeg så en gulbenmåke :)

 

Da vi var oppe i ruinene (husene) i Althea var det wet t-shirt festival på "torget" :D

Lenke til kommentar

Bra eksponert, passe farger og kontrast.

 

Synes derimot lyset er kjedelig. Hadde også likt og sett at du hadde stilt deg opp slik at trappen be helt symmetrisk. Kanskje bøyd deg enda litt lenger ned og. Mest småpirk igrunn. Har ikke så mye mer å gå på ift. motiv.

 

Ellers så ser jeg for meg et litt annet oppsett for et slikt bilde. Tatt i halvveis profil med en strobe mot hele personen, og fin bokehte bakgrunn.

Lenke til kommentar

Albir er ingen by, det er tre veikryss der mine foreldre bor like over det tredje. For å overdrive litt, da. Det var de vi var og besøkte da dette bildet ble tatt, og jeg tror det var på vei tilbake fra Guadalest. Noen våte t-skjorter fikk vi aldri se, men en engelsk hallik tilbydde meg en av hans vakreste jenter for 40 euro, siden jeg er en så kul dude. -To drunk to fuck, svarte jeg bare tørt. Egentlig ville jeg si at jeg ikke betaler for sex, men samtidig ville jeg ikke fornærme min nye venn...

 

Edit: Det er en kul location, så jeg ser mange måter å bruke den på. Men min stil er nå min stil, og portrettene mine er litt mer nedtonede og distanserte. Så noen dynamisk komposisjon med lavt standpunkt etc ville det ikke blitt uansett, men jeg ser godt at det også kunne vært stilig. Men litt for opplagt til min stil, som er mer rett frem og nøytral. Jeg er derimot helt enig i at det var litt kjedelig lys den dagen. Hele uken, faktisk.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Kunne det gjort seg om du hadde fått fremhevet blåfargen littegrann kanskje?

Kanskje det? Jeg har ikke brukt noe særlig tid på etterbehandlingen, bare passet på å ikke overdrive. Kanskje jeg heller skulle laget noe mer slående ut av det? Du ønsker mer sprut i fargene, men da føler jeg også at jeg må gjøre noe mer. Forslag? Gritty og fargesterkt?

Lenke til kommentar

Jeg liker sånne portretter. Nært uten å bli innvaderende. Fin komposisjon og innramming, liker godt at hele trappa er skarp.

 

Jeg liker godt det nesten litt naive uttrykket i en del av bildene dine. Det er krevende å få til uten faktisk å bli naivt, men du behersker det strålende.

 

Synes det er vanskelig å kritisere så gode bilder. Det er tryggere å forsøke å gi noen oppmuntrende ord til en annen amatør som er ferskere enn meg selv.

Lenke til kommentar

Det er noe femenint over bildet, mulig måten han sitter på da mannfolk har en tendens til å skræve noe voldsomt i motsetning til kvinnfolk :D

Dog ser han noe tankfull ut som kanskje gjør bildet enda litt mer interessant..

Blåfargen matchet godt til flisene.

Noen som trekker blikket litt vekk er det brune bak rekkverket på venstre siden

Lenke til kommentar

Jeg har også tenkt over måten han sitter på. Sett på bildet flere ganger nå, men klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg liker det eller ikke. Altså; blidet er flott, og skoene mot flisene er bra observert, men det er som sagt noe som gjør meg usikker. I tillegg, som Lovold sa, så blir lyset noe kjedelig.

 

Kan vel uansett ikke si at jeg ikke liker det, har jo tross alt sett på det mer enn de fleste andre bildene i bildekritikken.

Lenke til kommentar
Det er noe femenint over bildet, mulig måten han sitter på da mannfolk har en tendens til å skræve noe voldsomt i motsetning til kvinnfolk :D

Gutter, ikke mannfolk. Vi har som sønner av en bereist skipsoffiser god oppdragelse. Gå med bøker på hodet for å lære å bevege seg med en stram holdning. Føttene fremover når du går, gutt - du er ikke Donald Duck! Ikke sitt og skrev som en bryggesjauer, oppfør deg som en dannet mann! Og alt det andre som er blitt glemt med tiden ;)

 

Takk for fin og konstruktiv kritikk.

Lenke til kommentar
Har du flere bilder fra Althea?

 

Nå ligger vel althea heller ved siden av Albir, ikke Benidorm. Benidorm er den heller større byen, tror det er nordover... Var i benidorm en dag når vi var på ferie i Albir, noen utrolige sandskulpturer man kunne nyte på stranda.

 

Albir var den første plassen jeg så en Hærfugl, og Althea var den første plassen jeg så en gulbenmåke :)

 

Da vi var oppe i ruinene (husene) i Althea var det wet t-shirt festival på "torget" :D

Jeg har bodd i Albir en måneds tid :) herlig plass :)

Lenke til kommentar
Jeg har bodd i Albir en måneds tid :) herlig plass :)

Hvis du er 60+, eller ufør i alle fall. Det er nok en liten overvekt av de som søker til det området. For meg fortoner Albir seg som et nabolag på Haugalandet med en overvekt av godt voksne mennesker. Et av de få stedene der selv jeg føler meg som en ungdom, så ja - det er herlig på sin spesielle måte for meg også :cool:

 

Litt fnask må det være, Olar0701. Men jeg hadde neppe fått panikk hvis det ikke var der heller, for jeg leter ikke akkurat etter det ;)

Lenke til kommentar

Jeg husker også de blåe skoene. Er kanskje litt enig med Tomsi at han virker litt fyllesjuk, om det er det Tomsi mener da. Ellers har jeg en uvane å studere dine bilder mer enn andres, og jeg legger da merke til detaljer som jeg vanligvis ikke bryr meg om. Her er detaljen at rekkverkene ikke går likt jeg legger merke til. Ikke misforstå, jeg sier ikke at noenting er feil med ditt bilde, jeg bare sier hva jeg har fått for uvaner med dine bilder.

Lenke til kommentar
Får litt sånn "Uff, jeg skulle ikke tatt den siste jägeren" følelse av dette bildet.

 

Men så ser jeg kamera reimen og tenker at det er en fotgraf som tar en pust i bakken etter en lengre foto-eksursjon. Og tenker "Uff, jeg skulle ikke tatt den siste jägeren" ;)

 

Tom

Skift ut jäger med Fernet Branca, så tror jeg du er inne på noe :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...