Gå til innhold

Uklart motiv og klar bakgrunn - hva gjør jeg feil?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er relativt fersk med speilreflekskamera. Har et Canon 400D. Liker å ta bilder av dyr i fart, men opplever ofte at motivet blir uklart mens bakgrunnen blir fin og klar, altså motsatt effekt av hva jeg ønsker. Hadde vært flott å få noen tips om innstillinger i forhold til min problemstilling :roll:

MVH

Novisen08

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Speilrefleks er ikke like idiotsikkert som kompaktkamera, og brukerfeil er nesten normalen i starten. Les en god lærebok, slik at du forstår hvordan du skal sette fokus etc. Kombiner det med å lese i bruksanvisningen. Det er ikke noe som kommer av seg selv, og du har begitt deg inn på en hobby som krever litt innsats for å lære viktige grunnteknikker.

Chris har nok helt rett i at du har bommet med fokus, og at du må lære deg å bruke fokuspunktene for å unngå slike feil i fremtiden.

Lenke til kommentar

1/3200s kan utelukke teorien om bevegelsesuskarphet, så du har nok bommet litt med fokus. Men dette er et actionbilde, så det spørs om AF på zoomen din er rask nok til dette. Regner med at du brukte kontinuerlig AF. Hvis ikke så kan det hende at det er fokus som har låst seg mens objektet har fått tid til å flytte litt på seg i etterkant. Uansett er det elementær fysikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...