Bønne Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Om barna måtte ha med underskrift fra foreldrene for å få lov til å dra til kirka, da ville det blitt en svært intim gudstjeneste! Sånn som jeg tolker deg nå, virker det som at det ikke er noe problem å få melding fra foreldre, og da motsier du deg selv litt, føler jeg. På min skole er det mange elever som ikke vil gå i kirken, og vi har fått opplyst om at det er et tilbud til elever som ikke vil gå i kirken. Hva det er, vet jeg ikke, for det er ikke noe problem for min del. Jeg ser ikke noe problem i å gå i kirken på barneskolen. Jeg kan huske at det var elever i min klasse som fikk fritak hele barneskolen. Da jeg gikk på barneskolen, synes jeg det var artig å gå i kirken før jul og synge i kor og sånt. Hverken jeg eller noen av kameratene jeg har snakket med om det ble påvirket av det i ung alder. På min alder (går i 10. klasse) mener jeg man bør kunne ta et standpunkt ovenfor seg selv, det være om man vil være kristen og bli påvirket, gå i gudstjenesten og ikke bli påvirket eller ikke gå i gudstjenesten i det hele tatt. Jeg går i kirken, og blir ikke påvirket mer enn jeg selv ønsker det. Men misforstå meg rett, jeg vil gjerne at det blir opplyst om at det går ann å få fritak, kanskje uten melding fra foresatte, om man klarer å være saklig nok i en samtale med lærer, men om det blir for lettvint tror jeg mange velger vekk å gå i kirken, kun for å spille ludo og spise pepperkaker. Kanskje litt dårlig formulert innimellom. Lenke til kommentar
Kjell Fisk Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Flott tiltak! Genialt med ørepropper dersom man ikke får fritak fra skolegudstjenestene. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Til dem som ikke synes det er så farlig å sende ALLE barn i kirken med mindre foreldrene deres nekter OG sender med melding: Norge er også sosialdemokratisk. Er det greit om skolene sender barna på arbeiderpartimøter -- hvor det eneste alternativet er "et opplegg på skolen" dersom foreldrene sender skriftlig melding med barnet sitt på skolen og ber barnet om å slippe? Eller ER det moralsk forkastelig at den offentlige skolen indoktrinerer barn med et gitt sett meninger og ikke holder seg til kunnskap? Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2008 – Man tvinges til å velge mellom to onder. Det er feil å være med på gudstjenesten, men samtidig blir det også feil å stemple sitt eget barn som ”annerledes” i andre øyne. - Miriam Aune, HEF-medlem, Askim http://www.fritanke.no/NYHETER/2008/Julegu..._fritaksretten/ Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Mine foreldre sitter mellom å fronte meg og la meg bli stempla som annerledes og la meg flyte med strømmen, men å gi meg fritak fra gudstjenesten? Ikke F. Endret 18. desember 2008 av SpecialForce Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Mine foreldre sitter mellom å fronte meg og la meg bli stempla som annerledes og la meg flyte med strømmen, men å gi meg fritak fra gudstjenesten? Ikke F. Skriv et avisinnlegg i din lokale blekke, skriv under med noe slikt som; Gudløs, frustrert og indoktrineringsuvillig håpefull ungdom. Du kan jo ta utganspunkt i dety Andre 1983 nevnte om synet på politisk indoktrinering, at du blir tvunget med på møter der du blir påtvunget meninger du slettes ikke kan forene deg med, at du slettes ikke er alene og føler ubehag i denne type situasjoner, men foreldrene vil ikke la deg slippe fordi de er bekymret for hva andre vil tenke. De vil heller la sitt barn bli utsatt for mental tortur enn å l andre få vite at en ikke følger strømmen og viser verdien av at folk kan få både velge og tenke fritt. Som et P.S kan du da nevne at dette ikke gjaldt politikk, men julegudstjeneste, same shit, different wrapping Det bør få folk til å tenke en smule... Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Jeg er god til å skrive og skulle gjerne gjort noe sånt, men det tar tid jeg ikke ønsker å benytte. Men bryr du deg s åsett i gang og lag en tråd som heter "hjelp SF reagere mot gudstjenester og norske skoler" I challenge you Endret 18. desember 2008 av SpecialForce Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Om barna måtte ha med underskrift fra foreldrene for å få lov til å dra til kirka, da ville det blitt en svært intim gudstjeneste! Sånn som jeg tolker deg nå, virker det som at det ikke er noe problem å få melding fra foreldre, og da motsier du deg selv litt, føler jeg. På min skole er det mange elever som ikke vil gå i kirken, og vi har fått opplyst om at det er et tilbud til elever som ikke vil gå i kirken. Hva det er, vet jeg ikke, for det er ikke noe problem for min del. Jeg ser ikke noe problem i å gå i kirken på barneskolen. Jeg kan huske at det var elever i min klasse som fikk fritak hele barneskolen. Da jeg gikk på barneskolen, synes jeg det var artig å gå i kirken før jul og synge i kor og sånt. Hverken jeg eller noen av kameratene jeg har snakket med om det ble påvirket av det i ung alder. På min alder (går i 10. klasse) mener jeg man bør kunne ta et standpunkt ovenfor seg selv, det være om man vil være kristen og bli påvirket, gå i gudstjenesten og ikke bli påvirket eller ikke gå i gudstjenesten i det hele tatt. Jeg går i kirken, og blir ikke påvirket mer enn jeg selv ønsker det. Men misforstå meg rett, jeg vil gjerne at det blir opplyst om at det går ann å få fritak, kanskje uten melding fra foresatte, om man klarer å være saklig nok i en samtale med lærer, men om det blir for lettvint tror jeg mange velger vekk å gå i kirken, kun for å spille ludo og spise pepperkaker. Kanskje litt dårlig formulert innimellom. Hvordan kan du tolke meg på den måten du gjorde? Misforstå meg rett, jeg vil gjerne at alle kirker her i landet skal brennes ned. Om du eller andre unger liker å gå i kirka, vær så god! Men skolen er ikke noen arena for religiøse aktører. Skolen skal ikke bli brukt til å tilfredsstille religiøse behov. Vi lever i et land hvor vi fortjener den friheten at ingen barn blir sendt til kirka i skolens regi. ...med underholdning, tale av rektor og elevrådsleder, opplesing av juleevangeliet på flere språk og lignende. Hva faen? Hvorfor benytte seg av jødeevangeliet? Endret 18. desember 2008 av Abigor Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Men du har fleire anekdotar over folk i tråden som ikkje har fått tilbodet så det gjer i allfall ein indikasjon på at det kanskje ikkje er så vanleg. Denne tråden er i stor grad en klagetråd for folk som ikke liker å gå i kirka. Jeg vil tro at de fleste aktive brukerne på dette forumet er ateister og agnostikere. Denne tråden egner seg bedre som en indikasjon på hvor mange av forumets brukere som ikke vil gå i kirken. Det "alternative" opplegget er noe bullshit hos oss. Det eneste alternative er filmer, muligens noe matlaging og sånt. Skikkelig alternativt. Hva mener du bør foregå på skolen? De som velger kirken bare sitter der i 45 minutter. De som er på skolen ser film og spiser pepperkaker her, mye morsommere enn kirken. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Drit i kirka, hvis folk vil gå i kirka så får dei gå der i fritida si. En felles inkluderende avslutning for alle er alternativet. Flere skoler gjør det på den måten allerede. Lenke til kommentar
Blue Scholar Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Bra aksjon, syntes selv skolegudstjeneste var drit kjedelig og unødvendig. Lenke til kommentar
Venstre2 Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Fikk selv valget mellom og gå i kirka eller være på alternativ samling. Valgte alternativ, synes det var veldig fint. Fikk besøk av en fra UIO som fortalte om kvantefysikk. Flesteparten på trinnet mitt gikk i kirka. Ikke for at de var kristne, men fordi flesteparten hadde kristene foreldre eller ville følge "alle" andre som også skulle i kirka. En av kameratene mine møtte opp i kirka med datamaskin, headsett og mus. Satt og spilte CSS etter det jeg har hørt. Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Men du har fleire anekdotar over folk i tråden som ikkje har fått tilbodet så det gjer i allfall ein indikasjon på at det kanskje ikkje er så vanleg. Denne tråden er i stor grad en klagetråd for folk som ikke liker å gå i kirka. Jeg vil tro at de fleste aktive brukerne på dette forumet er ateister og agnostikere. Denne tråden egner seg bedre som en indikasjon på hvor mange av forumets brukere som ikke vil gå i kirken. Det "alternative" opplegget er noe bullshit hos oss. Det eneste alternative er filmer, muligens noe matlaging og sånt. Skikkelig alternativt. Hva mener du bør foregå på skolen? De som velger kirken bare sitter der i 45 minutter. De som er på skolen ser film og spiser pepperkaker her, mye morsommere enn kirken. Umm, fridag, sett opp ulike aktiviteter så vi kan velge eller lignende. Ikke se på Prinsen av egypt og et kongerike for en lama. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Tråden stenges da den har glidd off- topic, og trådstarter selv har vært med på off- topic. MVH KVTL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg