€uropa Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Hvis du måtte gå i kirken fordi dine foresatte ikke ville sende med deg underskrift er ikke det skolens feil. Du skal vite at gudstjenestene er like kjedelige som å gjøre oppgaver på skolen. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Hvis du måtte gå i kirken fordi dine foresatte ikke ville sende med deg underskrift er ikke det skolens feil. Du skal vite at gudstjenestene er like kjedelige som å gjøre oppgaver på skolen. Jo det er skolens feil! For det er skolen som arrangerer det. Om barna ble sendt til moskeen hvert år for å feire Id ul-Fitr så skulle du se hele den kristne befolkninga hadde reist seg og protestert. Hva om man byttet ut kirken med en Arbeider Parti samling? Så kunne barna få vite hvor bra AP var for fremtiden og staten Norge? To ganger i året, fra barneskolen til de er ferdig med værneplikten. Da hadde vi ikke hatt særlig mange andre partier! Det er mange grunner til at det er svært dumt å ha skoleavsluttning i en kirke. -Det er en sosial samling, og om man ikke ønsker å være i kirke blir man utenfor resten. -Skolene har ofte ingen alternativ. -Man kan bli mobbet hvis man ikke ønsker å gå. -Det er ikke en nøytral arena, men bærer på en historie full av konflikter mot alle andre kulturer og religioner. På videregående så fikk man på skolen jeg gikk på valget mellom å få fri eller samles i kirka, da var det nok mange som tok det letteste valget. I militæret fikk ingen i troppen min opplysning om at de kunne slippe gudstjeneste. Først da var jeg så sikker i min sak at jeg nektet. Jeg var den eneste personen begge gangene. Endret 15. desember 2008 av Abigor Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Skolens feil er det ikke. På forrige side står det at man kan få fritak fra kirken hvis man opplever det ubehagelig. Man må ha nderskrift fra en foresatt til man er femten år gammel. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Skolens feil er det ikke. På forrige side står det at man kan få fritak fra kirken hvis man opplever det ubehagelig. Man må ha nderskrift fra en foresatt til man er femten år gammel. Det er skolens feil. For å slippe må barna selv gjøre en innsatts med å få lapp med hjemmefra med foreldrenes underskrift. Siden religionsutøvelse ikke er en del av skolens virksomhet, kan en heller ikke søke fritak fra slikt. Hvorfor er det en dårlig løsning? Fordi: -Et barn som hater kristendommen kan allikevel bli tvunget inn i kirka på grunn av at foreldrene er kristne eller ikke synes det er så galt å tvinge barn på religiøse møter. -Et barn ønsker ikke å sitte alene igjen i et klasserom når alle vennene er i kirka. -Et barn kan være likegyldig og bli med uten protest, for så å bli påvirket av jesuspropagandaen som presten spyr ut. -Skolen gir kirken monopol på religion og livssyn. For paganister, jøder, muslimer eller humanetikere finnes inget alternativ. -Det skaper en splittelse som burde vært forhindret i skolen. Dette er rett og slett ikke i tråd med den religionsfriheten vi burde ha hatt her i landet. Det er ikke uten grunn at så mange kirker blir brent her i landet. Det hele handler om at barna blir tvunget til å ta et aktivt valg for å slippe. Slike mennesker burde vært skutt. Om barna måtte ha med underskrift fra foreldrene for å få lov til å dra til kirka, da ville det blitt en svært intim gudstjeneste! Endret 15. desember 2008 av Abigor Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Skolens feil er det ikke. På forrige side står det at man kan få fritak fra kirken hvis man opplever det ubehagelig. Man må ha nderskrift fra en foresatt til man er femten år gammel. Synes det er rart at jeg aldri fikk dette alternativet Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Det viktigste for deg virker å være at HEF tydeligvis ikke er harde nok mot islam og muslimer, riktig? Nei, her har du visst misforstått fullstendig. Det er ikke viktig for meg om noen er "harde" mot islam og muslimer. Du kan se det slik: Det er ikke kristendommen som i størst grad begrenser folks frihet. Det finnes alvorligere religionsfrihetsmessige problemer enn salmesang og obligatoriske gudstjenester, og det burde HF etter mitt syn ta tak i om de ønsker å fremstå som noe annet enn en forening mot kristendom og statskirke. Kristendommen er statsreligionen i Norge og har fremdeles et sterkt fotfeste. Offentlige institusjoner som grunnskolen driver fremdeles med bønn og nærmest tvungne skolegudstjenester, mange er medlemmer av statskirken uten å være det frivillig også videre. Islam har omtrent ingen påvirkning på det offentlige Norge. Men HEF diskuterer islam som alle andre religioner. Det er bare å lese litt i Fri Tanke, medlemsavisen til HEF så ser du det. Skolens feil er det ikke. På forrige side står det at man kan få fritak fra kirken hvis man opplever det ubehagelig. Man må ha nderskrift fra en foresatt til man er femten år gammel. Synes det er rart at jeg aldri fikk dette alternativet I følge loven så skal elever kunne få fritak, men veldig mange skoler opplyser ikke om dette. Og mange lærere truer deg med fravær og anmerkning om du ympter frempå om at du ikke har noe interesse av å gå i kirken. Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Stemmer det. Om du ikke vil gå i kirken så stempler de fleste lærere deg som problembarn. Skulle ønske jeg viste hva jeg viste nå, når jeg gikk på ungdomsskolen. Da tror jeg samtlige lærere hadde fått hørt det, hver eneste jul. Jeg nekter og bli tvunget til og gå i kirken. Får så være at det er "tradisjon". Det er fortsatt et meget religiøst sted, og jeg er ikke religøs. Så enkelt er det bare. Og om min fremtidige unge, kommer hjem fra skolen og sier at alle må i kirken på torsdag, så skal jeg spørr han om han virkelig vil gå dit. Svarer han nei, så blir gutten hjemme/på skolen/alle andre steder. Jeg blir ganske enkelt provosert av sånt. At elever skal tvinges til og gå til et sted de overhodet ikke har noen interesse av og være. Det er religionsfrihet i landet vårt, og da burde man få lov til og velge. Jeg skulle likt og sett, som en før meg påpekte, at alle skolebarn måtte feire en muslimsk høytid, eller dra på feks FRP møte, bare fordi skolen sier det. Lurer på hvordan det hadde blitt mottatt i klasserådet... Rett og slett provoserende. Jeg støtter HU fult ut i denne saken! Barn som ikke vil høre om jesus og skapelsesberetningen, trenger ikke. Ferdig med det. La de sitte på skolen og gjøre oppgaver, eller noe annet. I bunn og grunn har vi religionsfrihet i norge, og det er DERES valg. Lenke til kommentar
Sverre. Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Skolens feil er det ikke. På forrige side står det at man kan få fritak fra kirken hvis man opplever det ubehagelig. Man må ha nderskrift fra en foresatt til man er femten år gammel. Og du kan tenkte deg at alle i den aktuelle aldersgruppen kan reglene som gjelder dette temaet? Selv fant eg det først ut i tiende, då kom læreren med trusler om du hinta til at du ikkje ville i kyrkja. Er ikkje så enkelt som du prøver og få det til å virke. Informerte lærerene oss om dette alternativet, nei. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Tror det er VELDIG opp til lærerne ja.... Er de for er de ikke så nøye på om de ikke sier i fra hva slags rettigheter du har for å slippe eventyr stunden... Den mellomste sønnen min kom hjem og fortalte at han måtte i kirken i fjor da lærinnen hans hadde sagt at alle i klassen hans MÅTTE. Da jeg konfronterte lærinnen med dette og sa at nå måtte hun jammen slutte å tulle ble jeg møtt med "Men er det så farlig om poden din går en tur i kirken da?". "Kan jo bare komme godt ut av det!". Nå skal jeg ikke gjengi hva jeg sa til hurpa, unnskyld lærinnen, da det rett og slett ikke egner seg på trykk, men det var ikke noe pent! Hun svevde tydeligvis også i den troen at det ikke er skadelig å innføre sånn destruktiv overtroisk vranglære med tilhørende skremselsbilde og tankefengsel på barn, men hun ble klokere..... Og her er sakens kjerne med dagens kristne, de tror at dette ikke skader barna! Hørt på makan! Klart det skader barna å høre om de ville trusslene som blir fremsatt av VOKSNE mennesker på et slikt sted om hva som skjer med de som IKKE tror på dette sludderet, hva pokker tror dere! De tørr jo rett og slett ikke å la være å tro på dette forbannede eventyret når de får høre at enten så tror de ellers så skal de brenne i helvette i all evighet! Dette er BARN altså!!! Helt hodeløst at slik barbarisk "opplæring" blir gitt i et opplyst land i 2008 når vi VET bedre! Hadde du overført dette skremsels bildet til et hvilket som helst annet scenario hadde det vært strengt forbudt å si et pip om dette til barn, det hadde vært 18 års grense på dette, men igjen har religion fortrinn og respekt... Og det som skremmer mest er de som allerede sitter i dette tankefengslet og tror så godt om religionen sin, som i mange tilfeller er så fordummende at den lærer bort at naturlige ting er farlig og syndig, er de som forsvarer at barn skal høre om dette her og at det bare følger gode ting med dette sludderet? Jøss sier jeg, for en hjernevasket gjeng! Skal VEDDE på at deres unger ikke får lov til å bli med i synagoger (eller kanskje, for de kristne ELSKER jo jøder..) eller moskeer eller andre rare steder der de får høre om vranglært overtro med riktige skremselsbilder for de som ikke tror på dette... Religions frihet betyr faktisk også frihet FRA religion...... Religion er overtro satt i system.... og dette skal dere ha barna til å tro på? Tror de klarer seg bra med Asbjørnsen og Moe jeg-..... Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Skolen er underlagt staten og staten sier at man først er fri til å melde seg inn og ut av trossamfunn når man er femten år. Klag til staten, dere som er misfornøyd med det. Skolens feil er det ikke. På forrige side står det at man kan få fritak fra kirken hvis man opplever det ubehagelig. Man må ha nderskrift fra en foresatt til man er femten år gammel. Og du kan tenkte deg at alle i den aktuelle aldersgruppen kan reglene som gjelder dette temaet? Selv fant eg det først ut i tiende, då kom læreren med trusler om du hinta til at du ikkje ville i kyrkja. Er ikkje så enkelt som du prøver og få det til å virke. Informerte lærerene oss om dette alternativet, nei. Vi har alltid fått en svarslipp hvor vi skal krysse av for om vi vil gå i kirken eller være på skolen. Skolen din skulle informert om at dere kunne velge alternativt opplegg på skolen. Hvis du føler deg truet av læreren din kan du ta det opp med skolestyret eller kommunen. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Skolen er underlagt staten og staten sier at man først er fri til å melde seg inn og ut av trossamfunn når man er femten år. Klag til staten, dere som er misfornøyd med det. Staten klarer fint å melde alle barn i offentlig skole inn i trossamfunnet Statskirken to ganger hvert år, uten samtykke fra hverken barna eller foreldrene. Skolen er ikke underlagt kirken, og skolen er ingen rekrutteringsarena for religiøse institusjoner. Vi har alltid fått en svarslipp hvor vi skal krysse av for om vi vil gå i kirken eller være på skolen. Skolen din skulle informert om at dere kunne velge alternativt opplegg på skolen. Hvis du føler deg truet av læreren din kan du ta det opp med skolestyret eller kommunen. Så du fikk velge selv om du ville være med, uten underskrift av foresatte? Å ha et "hovedopplegg" i kirka og et "sideopplegg" på skolen skaper bare splittelse i jula. Dessuten snakker vi om barn. Læreren er en autoritetsperson for barna. Barn har ikke nok kunnskap om hvilke lover og regler som gjelder for dem, og følger oftest det som blir fortalt. Presten er også en autoritetsperson, som barna lett lar seg overtale av. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Vi har fått en lapp som så omtrent slik ut: ------ Juleavslutning for klasse xxx * Gudstjeneste i kirken * Alternativt opplegg på skolen Stryk det som ikke passer Underskrift:____________ Barn under 15 år må ha underskrift fra en foresatt. ------ Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Tror det er VELDIG opp til lærerne ja.... Er de for er de ikke så nøye på om de ikke sier i fra hva slags rettigheter du har for å slippe eventyr stunden... Den mellomste sønnen min kom hjem og fortalte at han måtte i kirken i fjor da lærinnen hans hadde sagt at alle i klassen hans MÅTTE. Da jeg konfronterte lærinnen med dette og sa at nå måtte hun jammen slutte å tulle ble jeg møtt med "Men er det så farlig om poden din går en tur i kirken da?". "Kan jo bare komme godt ut av det!". Nå skal jeg ikke gjengi hva jeg sa til hurpa, unnskyld lærinnen, da det rett og slett ikke egner seg på trykk, men det var ikke noe pent! Hun svevde tydeligvis også i den troen at det ikke er skadelig å innføre sånn destruktiv overtroisk vranglære med tilhørende skremselsbilde og tankefengsel på barn, men hun ble klokere..... Og her er sakens kjerne med dagens kristne, de tror at dette ikke skader barna! Hørt på makan! Klart det skader barna å høre om de ville trusslene som blir fremsatt av VOKSNE mennesker på et slikt sted om hva som skjer med de som IKKE tror på dette sludderet, hva pokker tror dere! De tørr jo rett og slett ikke å la være å tro på dette forbannede eventyret når de får høre at enten så tror de ellers så skal de brenne i helvette i all evighet! Dette er BARN altså!!! Helt hodeløst at slik barbarisk "opplæring" blir gitt i et opplyst land i 2008 når vi VET bedre! Hadde du overført dette skremsels bildet til et hvilket som helst annet scenario hadde det vært strengt forbudt å si et pip om dette til barn, det hadde vært 18 års grense på dette, men igjen har religion fortrinn og respekt... Og det som skremmer mest er de som allerede sitter i dette tankefengslet og tror så godt om religionen sin, som i mange tilfeller er så fordummende at den lærer bort at naturlige ting er farlig og syndig, er de som forsvarer at barn skal høre om dette her og at det bare følger gode ting med dette sludderet? Jøss sier jeg, for en hjernevasket gjeng! Skal VEDDE på at deres unger ikke får lov til å bli med i synagoger (eller kanskje, for de kristne ELSKER jo jøder..) eller moskeer eller andre rare steder der de får høre om vranglært overtro med riktige skremselsbilder for de som ikke tror på dette... Religions frihet betyr faktisk også frihet FRA religion...... Religion er overtro satt i system.... og dette skal dere ha barna til å tro på? Tror de klarer seg bra med Asbjørnsen og Moe jeg-..... Tusen takk RWS. Er helt enig, men er desverre ikke like flink til å ordlegge meg som deg. Zarac: Hvis du tror at alle får dette tilbudet er du utrolig naiv. Lenke til kommentar
loLpaTrol Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Vi har fått en lapp som så omtrent slik ut: ------ Juleavslutning for klasse xxx * Gudstjeneste i kirken * Alternativt opplegg på skolen Stryk det som ikke passer Underskrift:____________ Barn under 15 år må ha underskrift fra en foresatt. Zarac: Hvis du tror at alle får dette tilbudet er du utrolig naiv Enig, er VELDIG naivt å tro at alle får denne muligheten. Når jeg gikk på skole så var det aldri snakk om at det var valgfritt, må inrømme at tanken på at det faktisk var ett valg ikke slo meg før jeg hadde deltatt i MANGE år på gudstenestetullet. Forstod det alltid som obligatorisk, på lik linje med å delta på prøver, gjøre lekser, møte i timen osv. Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Krisemaksimering og tullete aksjon spør du meg. Enig med frevild om at dette lukter litt "opprørsk" ungdomsorganisasjon a la Natur og Ungdom. HU burde heller bruke krefter på å belyse problematikken overfor lærere, administrasjon, foreldre og elever slik at dette blir frivillig og at man får på plass et alternativt opplegg. Ideelt sett burde skolegudstjenester blitt fjernet selvsagt, men et skritt av gangen. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 (endret) Så. Norge er også sosialdemokratisk. Er det greit om skolene sender barna på arbeiderpartimøter -- hvor det eneste alternativet er "et opplegg på skolen" dersom foreldrene sender skriftlig melding med barnet sitt på skolen og ber barnet om å slippe? Eller ER det moralsk forkastelig at den offentlige skolen indoktrinerer barn med et gitt sett meninger og ikke holder seg til kunnskap? Endret 17. desember 2008 av Andre1983 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Enig, er VELDIG naivt å tro at alle får denne muligheten. Når jeg gikk på skole så var det aldri snakk om at det var valgfritt, må inrømme at tanken på at det faktisk var ett valg ikke slo meg før jeg hadde deltatt i MANGE år på gudstenestetullet. Forstod det alltid som obligatorisk, på lik linje med å delta på prøver, gjøre lekser, møte i timen osv. Jeg har bare gått på skoler i kommunen min og jeg må gå ut fra det jeg har opplevd selv. Det vil være like naivt å tro at jeg er den eneste som fikk denne svarslippen. Det finnes ingen statistikk over hvor mange som får alternativt opplegg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Men du har fleire anekdotar over folk i tråden som ikkje har fått tilbodet så det gjer i allfall ein indikasjon på at det kanskje ikkje er så vanleg. Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Dette var i grunnen genialt, men synd at Humanistisk Ungdom ikke hadde mer i stock. Jeg hadde mer enn gjerne blitt med på denne "protesten". Har jo selv gudstjeneste på fredag. Enig, er VELDIG naivt å tro at alle får denne muligheten. Når jeg gikk på skole så var det aldri snakk om at det var valgfritt, må inrømme at tanken på at det faktisk var ett valg ikke slo meg før jeg hadde deltatt i MANGE år på gudstenestetullet. Forstod det alltid som obligatorisk, på lik linje med å delta på prøver, gjøre lekser, møte i timen osv. Jeg har bare gått på skoler i kommunen min og jeg må gå ut fra det jeg har opplevd selv. Det vil være like naivt å tro at jeg er den eneste som fikk denne svarslippen. Det finnes ingen statistikk over hvor mange som får alternativt opplegg. Det "alternative" opplegget er noe bullshit hos oss. Det eneste alternative er filmer, muligens noe matlaging og sånt. Skikkelig alternativt. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 På den siste videregående skolen jeg gikk på bruker de ikke å arrangere gudstjenester, i stedet har de felles avslutning i gymsalen med underholdning, tale av rektor og elevrådsleder, opplesing av juleevangeliet på flere språk og lignende. Synes det virker som en mye bedre og mer inkluderende avslutning enn gudstjeneste som ekskluderer store deler av elevmassen. Så får heller kirka arrangere buss til gudstjenesten etter skoletid for de som ønsker det ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg