Gå til innhold

HU gir ut gratis ørepropper til elever som skal på skolegudstjeneste

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

så sykt teit. humanetisk er tullinger. på 50-tallet skjønner jeg at det var viktig, men i dag er det jo meningsløst. de er bare tapere som fortsatt tror de kjemper imot den onde kirken

Lenke til kommentar
så sykt teit. humanetisk er tullinger. på 50-tallet skjønner jeg at det var viktig, men i dag er det jo meningsløst. de er bare tapere som fortsatt tror de kjemper imot den onde kirken

Ja huff. De teite som kjemper for religions-nøytralitet. Slemme Humanister. det er mye bedre å fortsette i en verden som deles av religiøse og kulturelle forskjeller pga at folk ikke har kunnskap om annet enn sitt eget. (ironisk for dere som ikke skjønte det)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Helt utrolig. Hvorfor kan ikke human-etikerne benytte seg av tilbudet de får? Å sitte igjen på skolen og gjøre andre ting?

Har aldri fått det tilbodet.

Skal i kyrkja i regi av skulen på måndag gjennom REL-faget. Håpar det ikkje er gudsteneste vi skal vere med på. Har for så vidt fått øyraproppar frå HU, men dei var stygge som fy :p

Lenke til kommentar

Etter å ha blitt tvunget i kirka hvert eneste år i 11 år så støtter jeg HU. Jeg forsøkte å protestere, men fikk til svar at jeg måtte være med i kirka, enten jeg ville eller ikke. Om jeg ikke ble med så ble det anmerkning og fravær. Samme regla hvert eneste år. Det er skal være mulig å be om fritak, men om jeg skal tro på min søster så er det ikke gitt noe beskjed om dette på hennes skole og hun har blitt fortalt nøyaktig det samme som jeg ble fortalt. Og selv med fritak så mener jeg denne tradisjonen er ekskluderende og burde vært forbudt. Hva med en religionnøytral avslutning? Gjerne med innslag fra forskjellige religioner og livssyn som er representert på skolen så får alle delta, ingen blir ekskludert og man får kanskje lære litt om hverandre livssyn og kultur.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan det er nå, men da jeg gikk på ungdomskolen (for tre år siden) så kunne vi få fritak, men da måtte foreldrene levere skriftlig søknad. Tror også man måtte ha en god grunn for å søke fritak. Deretter måtte jeg selv be om å få fritak fra å gå i kirka. Hvis jeg gjorde det ble jeg "trua" med at jeg måtte være alene igjen på skolen, mens alle andre dro ut. Det hørtes jo veldig gøy ut.

Sånn var det også på barneskolen, ville jeg ikke delta på adventssamlinga på hver mandag i desember måtte jeg sitte alene i klasserommet å gjøre skolearbeid. Det er ikke et likeverdig alternativt opplegg!

Og til dere som mener at man bare kan la være å gå i kirka: Det er siste skoledag før jul, man vil gjerne være med vennene sine. Og for å være det så må man bli påtvingt masse meninger man selv ikke har, og delta i sang om ing man ikke tror på. Det er ikke like lett å bare si nei til det, og være helt alene på en dag som egentlig skal være en koselig avlutning.

Lenke til kommentar

Jeg fikk faktisk brevet deres i posten med øreproppene, og måten teksten i brevet og overskriftene var formulert på og ikke minst bildene var så likt Natur og Ungdom at hadde det ikke vært for at jeg så det sto en "H" istedet for en "N", så hadde jeg trodd Natur og ungdom hadde begynt livssynspropaganda.

Det å bli sammenlignet med NU er ikke særlig positivt IMO.

Lenke til kommentar

Ørepropper? Så barnslig.

Elevene bør være takknemlige for at de får lov til å delta på skolegudstjeneste. Om de ikke er kristne, får de iallfall et innblikk i en kultur de ikke kjenner så godt fra før. Ingen har vondt av slikt, aller minst elever som jo nettopp skal få en viss almendannelse.

Og forresten: Ville HU dele ut ørepropper hvis elevene i skulle overvære en gudstjeneste i en synagoge? Nei, for HU er, på linje med HF, ikke noe annet enn en forening mot kristendom. Og slike foreninger har jeg ingen grunn til å respektere.

Lenke til kommentar
Vet ikke hvordan det er nå, men da jeg gikk på ungdomskolen (for tre år siden) så kunne vi få fritak, men da måtte foreldrene levere skriftlig søknad. Tror også man måtte ha en god grunn for å søke fritak. Deretter måtte jeg selv be om å få fritak fra å gå i kirka. Hvis jeg gjorde det ble jeg "trua" med at jeg måtte være alene igjen på skolen, mens alle andre dro ut. Det hørtes jo veldig gøy ut.

Man trenger underskrift fra en foresatt til man er femten år gammel. Jeg har aldri hørt at man trenger noe annet enn det.

Lenke til kommentar
Ørepropper? Så barnslig.

Elevene bør være takknemlige for at de får lov til å delta på skolegudstjeneste. Om de ikke er kristne, får de iallfall et innblikk i en kultur de ikke kjenner så godt fra før. Ingen har vondt av slikt, aller minst elever som jo nettopp skal få en viss almendannelse.

Og forresten: Ville HU dele ut ørepropper hvis elevene i skulle overvære en gudstjeneste i en synagoge? Nei, for HU er, på linje med HF, ikke noe annet enn en forening mot kristendom. Og slike foreninger har jeg ingen grunn til å respektere.

Det er nå engang slik at Kristendommen er den religionen som står sterkest i Norge, er vel derfor HU retter seg mot kristendommen. Jeg synes uansett dette burde være frivillig.

Lenke til kommentar
Det er nå engang slik at Kristendommen er den religionen som står sterkest i Norge, er vel derfor HU retter seg mot kristendommen. Jeg synes uansett dette burde være frivillig.

Vel. Dette er egl. en annen sak. Men det er ikke relevant at kristendommen er sterkere eller svakere enn andre religioner. Hvis HF av prinsipp mener alle ting skal være religionsnøytrale, burde de behandle f.eks. islam og jødedommen slik de behandler kristendommen. Det gjør de ikke.

Se bare på diskusjonen om hijab i politiet. Politiet mener at slikt ikke kan tillates, siden politiet er verdinøytralt - mao. helt i tråd med det som burde være HFs standpunkt. Hva gjorde imidlertid HFs leder? Jo, hun argumenterte FOR at muslimske kvinner skal få bære hijab til politiuniformen. Det var et "religiøst krav" å bære hijab, mente hun.

Så det bør ikke være tvil om at HF ikke bygger på noe enhetlig og prinsipielt syn, men styres av et mer eller mindre (sannsynligvis mindre) rasjonelt syn på en bestemt religion, nemlig kristendommen. Da kan jeg ikke ta dem seriøst.

Lenke til kommentar
Se bare på diskusjonen om hijab i politiet. Politiet mener at slikt ikke kan tillates, siden politiet er verdinøytralt - mao. helt i tråd med det som burde være HFs standpunkt. Hva gjorde imidlertid HFs leder? Jo, hun argumenterte FOR at muslimske kvinner skal få bære hijab til politiuniformen. Det var et "religiøst krav" å bære hijab, mente hun.

Så det bør ikke være tvil om at HF ikke bygger på noe enhetlig og prinsipielt syn, men styres av et mer eller mindre (sannsynligvis mindre) rasjonelt syn på en bestemt religion, nemlig kristendommen. Da kan jeg ikke ta dem seriøst.

Noe Mile fikk masse kritikk for, og som er et tema under debatt. Når det gjelder religion/livssynsfrihet er dette et litt vanskelig emne. Noen andre eksempler?

Endret av Venerable
Lenke til kommentar

Heh. HEF er for religionsfrihet, dette innebærer at ingen kan tvinges til å delta i praktisering av religion, som en skolegudstjeneste er. Om det var snakk om å overvære en gudstjeneste i undervisningsøyemed så hadde det vært noe helt annet. HEF er ikke anti-religiøse, så jeg kan ikke se hvorfor de skulle være imot kvinnelige muslimske politibetjenters frihet til å bruke hijab ...

Lenke til kommentar

Bare flott at folk får litt motvind og får sanse faktisk meiningsforskjell her til lands. Man ser jo her med kommentarer om "kristent samfunn" at folk bærer på illusjoner om fellesformeninger som faktisk ikke er til stede.

Jeg er av oppfatning at ungdomsorganisasjoner, enten det er HU, RU eller FPU, skal gjøre slike sprell som dette her og skape debatt. Å stille spørsmålet er halve veien mot et svar.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Venerable: Jeg ser ikke hva det skal ha å si at saken stadig debatteres og at hun ble kritisert. Om du er interessert i flere eksempler, kan du vel prøve å finne noen selv? Men jeg tror ikke det er noen grunn til å tro at HF har et prinsipielt syn på noe som helst - det jo f.eks. en pussighet at de tror (ja, nettopp - tror) på den frie vilje, som jo er temmelig religiøst-aktig.

Thlom: Ja, en skulle jo tro at HF var for religionsfrihet og ikke er antireligiøse. Men i så fall ville det være et nærliggende standpunkt at en polititjenestekvinne - som representant for den ideelt sett religionsnøytrale norske stat - IKKE skal bære religiøse plagg og andre synlige effekter. I tillegg er det rart at HF uten videre aksepterer at det skal være et "religiøst krav" å gå med hijab, men det er kanskje en annen sak. For øvrig synes jeg ikke HF har vært særlig aktive når det gjelder å forsvare retten til å skifte religion (som jo er i kjernen av religionsfriheten) - en frafallen muslim lider jo som kjent ikke alltid noen særlig blid skjebne.

Lenke til kommentar
Det viktigste for deg virker å være at HEF tydeligvis ikke er harde nok mot islam og muslimer, riktig?

Nei, her har du visst misforstått fullstendig. Det er ikke viktig for meg om noen er "harde" mot islam og muslimer.

Du kan se det slik: Det er ikke kristendommen som i størst grad begrenser folks frihet. Det finnes alvorligere religionsfrihetsmessige problemer enn salmesang og obligatoriske gudstjenester, og det burde HF etter mitt syn ta tak i om de ønsker å fremstå som noe annet enn en forening mot kristendom og statskirke.

Lenke til kommentar

Er nå 16 år gammel og har opplevd og bli tvunget til gudstenester eit par ganger i året siden eg var 6 år gammel. Selv er eg sterkt imot kristendommen og hadde borgerlig konfirmasjon.

Det eineste andre alternativet me hadde var og få underskrift frå foreldrene (som er vanskelig når foreldrene dine er kristne og meiner alle skal i kyrkja fordi det er tradisjon). Vist du fekk underskrift frå foreldrene så måtte du sitte aleine i klasserommet og gjøre oppgaver til klassen din var ferdig med gudstenesten. Likeverdige alternativer?

Samtidig så kan du tenke deg at 6-16 åringar ikkje har så mykje og sei mot læraren (nærmast ingenting).

Dette minner nå sterkt om tvang spørr du meg, og det handler så absolutt ikkje om undervisning,

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...