Gå til innhold

HU gir ut gratis ørepropper til elever som skal på skolegudstjeneste

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå drar du inn sammenligninger som ikke passer. De minner litt, men det er ikke en personlighetskonflikt å være for skatt, men i mot kristendomsindoktrinering. Selv om begge er tvang.

Husker ikke et kvekk av de gudstjenestene jeg. Kanskje andre er mer påvirkelige enn meg.

Og derfor er det greit? Er det ikke fremdeles uetisk å tvinge deg?

Endret av Venerable
Lenke til kommentar

Skolen er statens største propagandaapparat. Vi blir alle indoktrinerte på et vis. Å gå helt av skaftet fordi barn leser et par salmer én gang hvert år blir for meg uovertruffen krisemaksimering. At det er unødvendig er jeg med på, men det er vel knapt noen tradisjoner i dag som ikke er det.

Lenke til kommentar
Skolen er statens største propagandaapparat. Vi blir alle indoktrinerte på et vis. Å gå helt av skaftet fordi barn leser et par salmer én gang hvert år blir for meg uovertruffen krisemaksimering. At det er unødvendig er jeg med på, men det er vel knapt noen tradisjoner i dag som ikke er det.

Hvem som går helt av skaftet? I førsteposten sier jeg at dette er en fjert i vinden i forhold til alt det andre som religion gjør med oss. Det er ikke en big deal. Det er bare så ufattelig idiotisk at de holder på med det.

Jeg ser ikke helt problemet her. Hva med bare å ikke møte i kirken? Skjønner ikke at noen gidder å sitte med hørepropper en hel gudstjeneste. Eller er det slik at man ikke kan velge om man skal dra i kirken eller ikke?

Nettopp. Det er tvang. Man får fravær hvis man ikke møter opp (Var i hvert fall slik på min skole for 7-8 år siden). Men barn i 6 årsalderen kan ikke bare være hjemme alene.

Lenke til kommentar
Vi er et av de få landene som faktisk har en statsreligion; vi lever i et kristent samfunn. Det kan ikke benektes så mange kristne som lever i Norge, så mye kristendommen utøves og så mye penger det brukes på kirker/bedehus osv.
Ok, for diskusjonens skyld la oss si at dette er et kristent samfunn. Hvordan gir det de kristne rett til å tvinge meg inn i en kirke for å høre på historien om fødselen til Yahweh sitt barn hvert år i 10 år? Og selvmordet hans også hvert år i 10 år?
Det er da ingen kristne som tvinger deg? :)

Nei, det er ikke irrelevant. Det som læres er om menneskehetens, verdens og landets historie. Forøvrig må jeg si meg enig med Stifi om at dette er krisemaksimering.
Nå tror jeg det er du som ikke har fulgt skikkelig med i gudstjenestene. Det er ikke slik jeg husker det, jeg husker kristen propaganda/hjernevasking.

Med en så kristen familie som du får det til og kirke hver søndag som barn så jeg vet nok hva jeg snakker om. Mye mer enn deg.

Jeg synes det er litt barnslig. Hvis folk virkelig blir påvirket av litt kirkeprat en gang i året, så synes jeg synd på de når valgkampspropagandaen slår inn for fullt.

Hallo. Vi snakker om barn mellom 6-16 år.

Ja? Og så?

Lenke til kommentar
Det som læres er om menneskehetens, verdens og landets historie.

Nei, det lærer man om i historie.

Nei. Religion passerer man så vidt innom mens i RLE/KRL går man mer inn i det! :)

Ei heller burde politikk og ikke minst, kultur. Men du får det trykt opp i trynet hver gang du skrur på tv'en.

På hvilken måte blir politikk og kultur behandlet slik som religion gjør?

At man får det trykket i trynet? =)

Lenke til kommentar

Jeg husker godt de gangene vi ble tvunget i å gå i kirken på barneskolen.

Men for oss så var det mer for julestemningen enn det å faktisk få kristen propaganda rett til hue'. Jeg kan ikke selv si jeg hadde så veldig mye imot det, annet enn at det var veldig kjedelig.

Uansett, artig påfunn, denne aksjonen.

Lenke til kommentar
2 Gudstjenester i året skader ingen.

Kunne gjerne gått 2 ganger i moské også jeg. Gjerne i katolsk kirke også, så mye som mulig egentlig! Alt som innebærer at man slipper litt skoletime-tid er pluss i min bok!

jojo, men jeg skulle gjerne gjort noe annet istedet.. skolene gjør det ofte fordi det er "tradisjon". man får som regel et alternativ, men da blir det som regel å sitte å spille ludo og spise småkaker på skolen, mens de arangerer underholdning og greier kirken(sel om dette er meget rart i og med at man ikke har lov til å klappe). i og med at det ikke er et "skikkelig" alternativ ender man som regel opp med å enten være med eller bli hjemme.

**at selve under holdningen(som elvene tar seg av) skal holdes i kirken syntes jeg er helt på trynet. vist jeg husker det skal jeg ta det opp med klasseforstander/rådgiver/rektor, men jeg tror ikke jeg kommer langt med det da de mener "det er en flott tradisjon". tviler på om det er så mange kristne som hadde blitt blid vist skolen skulle i moske og alle gikk uten om de kristne fordi "du skal bare ha en gud" osv. (er sikkert ikke strengt, men andre religioner kan være det.)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...