Venerable Skrevet 12. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) Blir ikke dette som en religionstime å regne da?De har fremdeles ikke noe vondt av å observere religion i praksis og som sagt 1 gang i året er greit. Det var ikke slik i min tid. Jeg er enig at det er viktig å lære om religionene. Å se det i praksis blir litt unødvendig, men det er ikke noe problem. Problemet er å tvinge barna til å gjøre det hvert år i 10 år. Å indoktrinere barn fra de er 6 år gamle til å bli kristne, er helt sykt. På skolen jeg jobbet tidligere var det krav om at alle elevene skulle være med på skolegudstjeneste minst 1 gang i løpet av skoletiden. Det ble også arrangert utflukter til et buddistisk tempel og til moskeer som alle måtte være med på. Dette er rimelig innenfor det som står i opplæringsloven og burde være akseptabelt for alle. Legg merke til at det ved kirkebesøk ikke kan kreves at de deltar i bønn, sang eller liknende eller ta noen aktiv del i ritualer. Det er helt greit. Da blir det gjort på en likestilt måte som viser at tanken faktisk er basert på å undervise om de forskjellige religionene. Det er bare 1 gang i løpet av alle skoleårene. Det jeg er i mot er som sagt å tvinge dem til å gå 2 ganger i året bare til en kristelig kirke, i 10 år på rad. I min tid måtte vi si "Fader vår" hver eneste morgen, og be for maten hver dag. Pugge kristne sanger. Og gå i kirke hver jul og påske. Jeg kunne ikke fatte hvorfor alle sammen gikk å trodde på denne gamle fjerten oppi himmelen, og når de så prøver å prakke det tullet på meg... Endret 12. desember 2008 av Venerable Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Helt enig. Er selv med i denne aksjonen. Fikk ørepropper og button i posten idag^^ Religions faget er ganske latterlig egentlig. det legges mer vekt på kristendommen alene, enn alle de andre verdensreligionene. Hva er viktig med å lære om vår egen kultur, når vi har så store motstridninger med andre religioner og kulturer? Er det ikke da viktig å lære om disse kulturene så vi kan lære forståelse og respekt? Jeg tror det, men det finnes vel dem som synes vi skal bli proppa full av kristen etikk og moral, men vi ikke lærer så mye om andre religioner. Heia religionslikestilling i klasserommene! Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 men det finnes vel dem som synes vi skal bli proppa full av kristen etikk og moral Hvilken moral og etikk montro, synes det jeg har funnet av slikt er heller labert, moral kommer som resultat av vår arts utvikling fra flokkdyr til stammefolk osv... Egentlig burdte det deles ut mp3 spillere med The God Delusion, God Is Not Great og Breaking The Spell som lydbøker så kunne en jo brukt tiden til å høre på noe nyttig og lærerikt også, hehe Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Når jeg mottok dette i dag var jeg forundret over useriøsiteten og hvor lite gjennomtenkt dette egentlig var. Jeg er humanist og har selv stått humanistisk konfirmasjon men ser fortsatt på religion som en flott ting som kan være med og støtte mennesker når de trenger det, hjelpe igjennom vanskelige tider og som kan gi mennesker mening med livet. Det som derimot provoserer meg er når HF skal være så utrolig politisk korrekte at kristendommen skal være likestillt med f.eks. hinduisme, noe som er helt feil. Norge er et av de få landene i verden som har statsreligion, og allikevel klarer vi ikke å skrive "f.kr" og "e.kr" i skolebøkene. Vi har homofile prester, vi har kvinnelige pastorer; vi har rett og slett en enorm kulturell utvikling og evolusjon igjennom kirken og jeg bøyer meg i støvet og priser meg lykkelig for at vi er heldige som har kirken som har bidratt så mye opp igjennom generasjonene. Uten kirken hadde vi aldri vært der vi er i dag og jeg synes det er arrogant og lite proft av HF å sende ut ørepropper. "Den kristne arv" er ikke bare anti-homofili og heksebrenning. Den har bidratt positivt og. Ble et rotete innlegg, men dere forstår poenget mitt? Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 13. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2008 Greit nok, jeg er helt uenig med deg. Jeg syns kristendommen har vært en negativ ting, de fleste gode tingene har kommet på tross av den og resten av sine overnaturlige slektninger. Ikke pga. den. Men det er ikke poenget her. Uansett om den har vært/er positiv eller negativ så er det ikke bra å prøve å indoktrinere barn. Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Jeg syns det er flott å lære om forskjellige religioner på skolen, men jeg syns det burde vært litt mer likestillt. Nå er det noen år siden jeg gikk på barneskolen, men da bar det til kjerka i hvert fall tre ganger i løpet av et skoleår - hvert år. Det var ikke snakk om omvisning eller lignende, det var julegudstjeneste, påskegudstjeneste og avslutningsgudstjeneste på slutten av året. Jeg syns det burde bli gjort på samme måte som da vi besøkte moskeer og synagoger. Nå skal det også nevnes at dersom man ikke var døpt kristelig, slapp man også unna kirkebesøkene. Jeg skulle virkelig ønske foreldre tenkte gjennom hvilket valg man tar på barnets vegne når man døper det. Idiotisk opplegg, men det er vel en annen diskusjon. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Helt enig. Er selv med i denne aksjonen. Fikk ørepropper og button i posten idag^^ Religions faget er ganske latterlig egentlig. det legges mer vekt på kristendommen alene, enn alle de andre verdensreligionene. Hva er viktig med å lære om vår egen kultur, når vi har så store motstridninger med andre religioner og kulturer? Er det ikke da viktig å lære om disse kulturene så vi kan lære forståelse og respekt? Jeg tror det, men det finnes vel dem som synes vi skal bli proppa full av kristen etikk og moral, men vi ikke lærer så mye om andre religioner. Heia religionslikestilling i klasserommene! Dette vet jeg ikke helt om stemmer - i tiendeklase i dag, lærer vi like mye om de andre religionene som vi lærer om kristendommen. Lenke til kommentar
adonay Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 (endret) Ser det at HU prøver og formiddle ett budskap her men tror ikke det er helt rette måten og gå frem på . Dette kommer jo bare til og provosere høytreligiøse i det norske sammfun "ja du vet dem som er bedre enn oss siden de ber til gud". Jeg ville heller opfordret til og ikke møte opp til disse gudstjenestene en og sitte der som en idiot med propper i ørene . Kristendommen er desverre ""Norsk arv"" men skulle aldrig vert det siden det er ingen andre en de i jarusalem "for 2000 år siden og aldrig siden" som har sett jesus uansett . Rart ingen her omkrig viste om han før "kristningen" Religion = tidlig form for politikk for og holde kontroll på svaksinnede det har det alltid vært og hører ikke hjemme i dagens samfun og tvinge folk til dette ... Endret 13. desember 2008 av adonay Lenke til kommentar
b-real Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Øhhhm...så alle de som blir tvunget med på dette skal få ørepropper? Kan de ikke bare la være å møte opp? Ta med en mp3-spiller med en koselig lydbok? Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Helt enig. Er selv med i denne aksjonen. Fikk ørepropper og button i posten idag^^ Religions faget er ganske latterlig egentlig. det legges mer vekt på kristendommen alene, enn alle de andre verdensreligionene. Hva er viktig med å lære om vår egen kultur, når vi har så store motstridninger med andre religioner og kulturer? Er det ikke da viktig å lære om disse kulturene så vi kan lære forståelse og respekt? Jeg tror det, men det finnes vel dem som synes vi skal bli proppa full av kristen etikk og moral, men vi ikke lærer så mye om andre religioner. Heia religionslikestilling i klasserommene! Dette vet jeg ikke helt om stemmer - i tiendeklase i dag, lærer vi like mye om de andre religionene som vi lærer om kristendommen. Ihvertfall er det lagt opp sånn for vg3. Skal ikke uttale meg om andre trinn. Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Den forrige læreplanen hadde et kap. for hver av de fem store religionene, men og et for dem samlet. I tillegg var det et eget for den lutherske og den katolske kirke og et for bibelen og dets skrifter. Dette er noe vi må lære. Vi lever i et kristent samfunn, og selv om jeg er imot at alle barn er skolekristne synes jeg gir feil signaler. Kirken er ikke bare tull og propaganda, om man prøvde å leve opp til noen av budene så tror jeg mennesket ville levd mye fredeligere. Har dere "motstandere" noen gang hørt etter på en gudstjeneste? Det er faktisk konstruktivt, kjekt og lærerikt! Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 13. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2008 Den forrige læreplanen hadde et kap. for hver av de fem store religionene, men og et for dem samlet. I tillegg var det et eget for den lutherske og den katolske kirke og et for bibelen og dets skrifter. Dette er noe vi må lære. Enig. Vi lever i et kristent samfunn, og selv om jeg er imot at alle barn er skolekristne synes jeg gir feil signaler. Vi lever IKKE i et kristent samfunn. Vi lever i et samfunn. Hvor folk som påstår at de følger kristendommen er i flertall. Men det finnes også folk fra mange andre religioner, sekter og det finnes ateister. Kirken er ikke bare tull og propaganda, om man prøvde å leve opp til noen av budene så tror jeg mennesket ville levd mye fredeligere. Har dere "motstandere" noen gang hørt etter på en gudstjeneste? Det er faktisk konstruktivt, kjekt og lærerikt! Irrelevant. Diskusjonen er om det er riktig å prøve å indoktrinere 6 år gamle barn til å kalle seg kristne. Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Man blir ikke indoktrinert av 7 gudstjenester (ikke noe slikt på ungdomsskolen). I så fall må bryllup og begravelser også ses på som onder. Dette er krisemaksimering til de grader. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Fordi det er kristendommen som er grunnen til at vi lever etter de verdiene vi har idag... De verdiene jeg lever etter, er verdier som er kommet på tross av Kr.dommen, ikke på grunn av den. En ting Kr.dommen er flinke til, er å kopiere andre moralske regler når de ser at samfunnet endrer seg. Hvis man tror at den moralen kristendommen har nå er dems eget, må man tro om igjen. Folk hadde "du må ikke slå ihjel" moralen får Kr.dommen kom. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 13. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2008 (endret) Man blir ikke indoktrinert av 7 gudstjenester (ikke noe slikt på ungdomsskolen). I så fall må bryllup og begravelser også ses på som onder. Dette er krisemaksimering til de grader. Hvis vi virkelig er nede i 7 ganger nå, så er det fordi vi utvikler oss i rikitig rettning. Jeg måtte i kirken på ungdomskolen for 7-8 år siden. Det er restene av indoktrineringsideen som ligger igjen. Den er i såfall på vei til å bli utryddet men trenger konstant press for å gå vekk. Endret 13. desember 2008 av Venerable Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Vi lever i et kristent samfunn, og selv om jeg er imot at alle barn er skolekristne synes jeg gir feil signaler.Vi lever IKKE i et kristent samfunn. Vi lever i et samfunn. Hvor folk som påstår at de følger kristendommen er i flertall. Men det finnes også folk fra mange andre religioner, sekter og det finnes ateister. Vi er et av de få landene som faktisk har en statsreligion; vi lever i et kristent samfunn. Det kan ikke benektes så mange kristne som lever i Norge, så mye kristendommen utøves og så mye penger det brukes på kirker/bedehus osv. Kirken er ikke bare tull og propaganda, om man prøvde å leve opp til noen av budene så tror jeg mennesket ville levd mye fredeligere. Har dere "motstandere" noen gang hørt etter på en gudstjeneste? Det er faktisk konstruktivt, kjekt og lærerikt! Irrelevant. Diskusjonen er om det er riktig å prøve å indoktrinere 6 år gamle barn til å kalle seg kristne. Nei, det er ikke irrelevant. Det som læres er om menneskehetens, verdens og landets historie. Forøvrig må jeg si meg enig med Stifi om at dette er krisemaksimering. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Jeg synes det er litt barnslig. Hvis folk virkelig blir påvirket av litt kirkeprat en gang i året, så synes jeg synd på de når valgkampspropagandaen slår inn for fullt. Da jeg var med skolen på gudstjenesten på ungdomsskolen så var det nesten ikke prat om gud i det hele tatt, mer eller mindre bare sang og humanist-prat. De som ikke vil være med burde skrive en x antall sider lang stil for hvorfor de ikke vil være med, så man ser hvem som er oppegående nok til å fortjene avvik fra det ordinære skoleprogrammet. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Helt utrolig. Hvorfor kan ikke human-etikerne benytte seg av tilbudet de får? Å sitte igjen på skolen og gjøre andre ting? Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 13. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2008 (endret) Vi er et av de få landene som faktisk har en statsreligion; vi lever i et kristent samfunn. Det kan ikke benektes så mange kristne som lever i Norge, så mye kristendommen utøves og så mye penger det brukes på kirker/bedehus osv. Ok, for diskusjonens skyld la oss si at dette er et kristent samfunn. Hvordan gir det de kristne rett til å tvinge meg inn i en kirke for å høre på historien om fødselen til Yahweh sitt barn hvert år i 10 år? Og selvmordet hans også hvert år i 10 år? Nei, det er ikke irrelevant. Det som læres er om menneskehetens, verdens og landets historie. Forøvrig må jeg si meg enig med Stifi om at dette er krisemaksimering. Nå tror jeg det er du som ikke har fulgt skikkelig med i gudstjenestene. Det er ikke slik jeg husker det, jeg husker kristen propaganda/hjernevasking. Jeg synes det er litt barnslig. Hvis folk virkelig blir påvirket av litt kirkeprat en gang i året, så synes jeg synd på de når valgkampspropagandaen slår inn for fullt. Hallo. Vi snakker om barn mellom 6-16 år. Endret 13. desember 2008 av Venerable Lenke til kommentar
Catkin Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Jeg er glad ingen kan tvinge meg til noe lenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg