Venerable Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) http://www.fritanke.no/NYHETER/2008/Orepro...egudstjenester/ – Dette er ikke en høylydt aksjon, men en stille protestaksjon. Og vi har allerede mottatt mange bestillinger på ørepropper over internett, så dette engasjerer mange, forteller nestleder i Humanistisk Ungdom, Siri Engen (20) Facebook gruppe: http://www.facebook.com/home.php?#/event.p...3547&ref=nf Jeg vil ikke si at dette er blandt de største problemene med religion. Men det er så utrolig åpenlyst at å tvinge barn til å være med på kristne gudstjenester er galt og uetisk. Finnes det folk som faktisk mener det er riktig? Og faktisk har noen brukenes argumenter for dette? Eller kan det være at de som bestemmer dette vet det er uetisk, men fortsetter fordi ingen har sagt skikkelig i fra? Endret 12. desember 2008 av Venerable Lenke til kommentar
Europa Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) Finnes det folk som faktisk mener det er riktig? Ja. Selv mener jeg det er greit å besøke kirka som en del av undervisningsopplegget i samfunnsfagene, men ikke for å bli hjernevaska i førjulstida. Sitat fra en rogalending: De kan finne på sine egne høtider og måter å markere disse på. Passer jo supert for alle oss andre! La de jobbe i VÅRE høytider, altså KRISTNE-høytider siden disse ikke betyr noe for dem og de har så mye imot å ta del i disse! Humanetisk fobund er et patetisk forbund med grinebitere og sutrekopper som klager når ikke alt i verden er slik som de vil at det skal være! Patetisk. Endret 12. desember 2008 av Europa Lenke til kommentar
V-by Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Nå kan man vel ratt velge mellom kirke eller skole. Men syntes da man bør gi muligheten for elevene å gå i alternative steder. Å gå i kirka hvert år, og se og høre det samme, er ikke akkurat et vanlig undervisningsopplegg. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 12. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2008 Selv mener jeg det er greit å besøke kirka som en del av undervisningsopplegget i samfunnsfagene, men ikke for å bli hjernevaska i førjulstida. Sitat fra en rogalending: De kan finne på sine egne høtider og måter å markere disse på. Passer jo supert for alle oss andre! La de jobbe i VÅRE høytider, altså KRISTNE-høytider siden disse ikke betyr noe for dem og de har så mye imot å ta del i disse! Humanetisk fobund er et patetisk forbund med grinebitere og sutrekopper som klager når ikke alt i verden er slik som de vil at det skal være! Patetisk. Jula er ikke kristen. Og jeg er uenig med deg på mange områder. Men denne tråden handle ikke om voksne som jobber. Og å undervise barna om hvordan gudstjenester fungerer trenger ikke å være mer enn 1 side i KRL boka. Det som skjer her er at de tvinger barn på offentlig skole til å gå i gudstjeneste 2 ganger i året, i 10 år på rad. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 2 Gudstjenester i året skader ingen. Kunne gjerne gått 2 ganger i moské også jeg. Gjerne i katolsk kirke også, så mye som mulig egentlig! Alt som innebærer at man slipper litt skoletime-tid er pluss i min bok! Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Når det kommer til det årlige kirkebesøket så ser jeg ingen problemer med det. For det første så skjer dette i skoletiden og ungene har ikke vondt av å lære og bli påmindt om hva den kristne delen av befolkningen feirer. Om skolen ville dra gutten med i en moske en gang i året så ser jeg ingenting galt i det heller for å si det slik. Joda det er repeterende og sikkert kjedelig men dette har de bare godt av så lenge det dreier seg om så lite som en gang i året. De kan finne på sine egne høtider og måter å markere disse på. Passer jo supert for alle oss andre! La de jobbe i VÅRE høytider, altså KRISTNE-høytider siden disse ikke betyr noe for dem og de har så mye imot å ta del i disse! Humanetisk fobund er et patetisk forbund med grinebitere og sutrekopper som klager når ikke alt i verden er slik som de vil at det skal være! Patetisk. Her skyter han seg selv litt i foten for tullehøytiden deres har nemlig fåttdet nedgfelt i forskjellige landsoverenkomster og lovverk at 1. og 2. juledag er helligdager. Regner med han jobber når vi feirer vinterblot eller vintersolverv som like selvsagt skal være fridager med lønn når det skal feires men bare for de som feirer det. Lenke til kommentar
martin808 Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Alle nesten alle muslimene på skolen osv har med underskrift så de slipper, så hva er vitsen med dette Lenke til kommentar
Europa Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Jula er ikke kristen. Nei. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Jula er ikke kristen. Nei. Jula er i norge ikke opprinnelig kristen. Men det er den kristne jula som blir feiret, og etter den de helligdagene vi har. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Er det ikke artig at muslimene i norge som ber om forståelse og respekt for deres religion ikke lar barna være med i kirka? Tror det hadde vært mye det samme blandt kristenfolket om klassen skulle i moskeen for en islamsk høytid en gang. Lenke til kommentar
pululf Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Jeg slapp å gå i kirken da jeg gikk på barneskolen. Syns til og med den gangen at tanken på en Gud var idiotisk, og nekta derfor å bli med Lenke til kommentar
Totentanz Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Reaksjoner fra Aftenbladet.no Lenke til kommentar
LordArgh Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Jula er i norge ikke opprinnelig kristen. Men det er den kristne jula som blir feiret, og etter den de helligdagene vi har. Hva har nisser og juletrær med kristendommen å gjøre? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) Det som skjer her er at de tvinger barn på offentlig skole til å gå i gudstjeneste 2 ganger i året, i 10 år på rad. Det er fullt mulig å kreve fritak for de som ønsker det og skolen plikter å gi alternative opplegg i henhold til læreplanen (ja, jeg vet dette ikke gjøres overalt). Denne aksjonen er bare latterlig og barnslig. Den fremmer ikke HU sin sak på noen som helst god måte. Edit: Bare så det ikke blir misforstått: Jeg er helt enig i at HU har noen gode poenger og støtter grunntanken deres. Det er aksjonsformen (å sette elever opp mot hverandre og elever/lærere/kirke opp mot hverandre på denne måten) jeg reagerer på. Endret 12. desember 2008 av kjeklulf Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 12. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2008 Når det kommer til det årlige kirkebesøket så ser jeg ingen problemer med det.For det første så skjer dette i skoletiden og ungene har ikke vondt av å lære og bli påmindt om hva den kristne delen av befolkningen feirer. Du syns ikke kristendomsopplæringen i skoletimene er nok? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Blir ikke dette som en religionstime å regne da? De har fremdeles ikke noe vondt av å observere religion i praksis og som sagt 1 gang i året er greit. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 På skolen jeg jobbet tidligere var det krav om at alle elevene skulle være med på skolegudstjeneste minst 1 gang i løpet av skoletiden. Det ble også arrangert utflukter til et buddistisk tempel og til moskeer som alle måtte være med på. Dette er rimelig innenfor det som står i opplæringsloven og burde være akseptabelt for alle. Legg merke til at det ved kirkebesøk ikke kan kreves at de deltar i bønn, sang eller liknende eller ta noen aktiv del i ritualer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg