Gå til innhold

HU gir ut gratis ørepropper til elever som skal på skolegudstjeneste

Anbefalte innlegg

http://www.fritanke.no/NYHETER/2008/Orepro...egudstjenester/

– Dette er ikke en høylydt aksjon, men en stille protestaksjon. Og vi har allerede mottatt mange bestillinger på ørepropper over internett, så dette engasjerer mange, forteller nestleder i Humanistisk Ungdom, Siri Engen (20)

Facebook gruppe: http://www.facebook.com/home.php?#/event.p...3547&ref=nf

Jeg vil ikke si at dette er blandt de største problemene med religion. Men det er så utrolig åpenlyst at å tvinge barn til å være med på kristne gudstjenester er galt og uetisk. Finnes det folk som faktisk mener det er riktig? Og faktisk har noen brukenes argumenter for dette? Eller kan det være at de som bestemmer dette vet det er uetisk, men fortsetter fordi ingen har sagt skikkelig i fra?

Endret av Venerable
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Finnes det folk som faktisk mener det er riktig?

Ja.

Selv mener jeg det er greit å besøke kirka som en del av undervisningsopplegget i samfunnsfagene, men ikke for å bli hjernevaska i førjulstida.

Sitat fra en rogalending:

De kan finne på sine egne høtider og måter å markere disse på. Passer jo supert for alle oss andre! La de jobbe i VÅRE høytider, altså KRISTNE-høytider siden disse ikke betyr noe for dem og de har så mye imot å ta del i disse! Humanetisk fobund er et patetisk forbund med grinebitere og sutrekopper som klager når ikke alt i verden er slik som de vil at det skal være! Patetisk.

Endret av Europa
Lenke til kommentar
Selv mener jeg det er greit å besøke kirka som en del av undervisningsopplegget i samfunnsfagene, men ikke for å bli hjernevaska i førjulstida.

Sitat fra en rogalending:

De kan finne på sine egne høtider og måter å markere disse på. Passer jo supert for alle oss andre! La de jobbe i VÅRE høytider, altså KRISTNE-høytider siden disse ikke betyr noe for dem og de har så mye imot å ta del i disse! Humanetisk fobund er et patetisk forbund med grinebitere og sutrekopper som klager når ikke alt i verden er slik som de vil at det skal være! Patetisk.

Jula er ikke kristen. Og jeg er uenig med deg på mange områder. Men denne tråden handle ikke om voksne som jobber. Og å undervise barna om hvordan gudstjenester fungerer trenger ikke å være mer enn 1 side i KRL boka.

Det som skjer her er at de tvinger barn på offentlig skole til å gå i gudstjeneste 2 ganger i året, i 10 år på rad.

Lenke til kommentar

Når det kommer til det årlige kirkebesøket så ser jeg ingen problemer med det.

For det første så skjer dette i skoletiden og ungene har ikke vondt av å lære og bli påmindt om hva den kristne delen av befolkningen feirer.

Om skolen ville dra gutten med i en moske en gang i året så ser jeg ingenting galt i det heller for å si det slik.

Joda det er repeterende og sikkert kjedelig men dette har de bare godt av så lenge det dreier seg om så lite som en gang i året.

Her skyter han seg selv litt i foten for tullehøytiden deres har nemlig fåttdet nedgfelt i forskjellige landsoverenkomster og lovverk at 1. og 2. juledag er helligdager.

Regner med han jobber når vi feirer vinterblot eller vintersolverv som like selvsagt skal være fridager med lønn når det skal feires men bare for de som feirer det.

Lenke til kommentar
Det som skjer her er at de tvinger barn på offentlig skole til å gå i gudstjeneste 2 ganger i året, i 10 år på rad.

Det er fullt mulig å kreve fritak for de som ønsker det og skolen plikter å gi alternative opplegg i henhold til læreplanen (ja, jeg vet dette ikke gjøres overalt). Denne aksjonen er bare latterlig og barnslig. Den fremmer ikke HU sin sak på noen som helst god måte.

Edit: Bare så det ikke blir misforstått: Jeg er helt enig i at HU har noen gode poenger og støtter grunntanken deres. Det er aksjonsformen (å sette elever opp mot hverandre og elever/lærere/kirke opp mot hverandre på denne måten) jeg reagerer på.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
Når det kommer til det årlige kirkebesøket så ser jeg ingen problemer med det.

For det første så skjer dette i skoletiden og ungene har ikke vondt av å lære og bli påmindt om hva den kristne delen av befolkningen feirer.

Du syns ikke kristendomsopplæringen i skoletimene er nok?

Lenke til kommentar

På skolen jeg jobbet tidligere var det krav om at alle elevene skulle være med på skolegudstjeneste minst 1 gang i løpet av skoletiden. Det ble også arrangert utflukter til et buddistisk tempel og til moskeer som alle måtte være med på. Dette er rimelig innenfor det som står i opplæringsloven og burde være akseptabelt for alle.

Legg merke til at det ved kirkebesøk ikke kan kreves at de deltar i bønn, sang eller liknende eller ta noen aktiv del i ritualer.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...