Gå til innhold

[Løst]Ubuntumaskin finner ingen andre maskiner

Anbefalte innlegg

Jeg har en PC (XP) som jeg holder på å gjøre klar for å fungere som filserver. En av PC'ne som skal ha tilgang til filer på denne Pc'n er en ubuntumaskin. Jeg finner ubuntumaskinen fra XP-maskinen, kan logge meg inn og hente filer. Men, ubuntu'n finner ikke noen maskiner. Kan noen hjelpe med her (ganske grønn på dette området)?

Edit: Jeg fant XP-maskinen når jeg la den til i samme arbeidsgruppe som ubuntu'n, men jeg fant ingen filer!

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Off topic: Hvorfor bruker du windows som server og linux som client? Stikk motsatt av resten av verden.

Men, litt rart at det går den veien, pleier å være motsatt som er problemet. Prøv å gå inn i nautilus (utforskeren) og skriv inn "smb://10.0.1.4" (altså IP'en til XP maskinen, uten fnuttene)

Lenke til kommentar

Det er vel en midlertidig løsning. For øyeblikket er den PC'n i bruk av noen som trenger kjente miljøer for å bruke PC'n (les muttern), så inntil videre må den PC'n bruke vista. Dessuten har jeg en liten sak som heter D-link etellerannet-510, en liten boks som streamer media til en TV. Den boksen tror jeg krever at windows mediaplayer er innstalert for at den skal kunne finne noen filer. Jeg må gjøre litt nærmere undersøkelser når det gjelder den.

In other news, ditt forslag virket! Men, hvorfor?

Lenke til kommentar

Jeg navigerte meg fram til PC'n og fant den med en gang etter at jeg la den til i min arbeidsgruppe (fant et tips om dette), men dog ingen filer.

Er det noen som vet hvordan jeg kan få til at PC'n mounter en delt mappe på nettverket automatisk?

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar

Rediger fstab:

sudo gedit /etc/fstab

og legg til dette nederst: (skal stå på en linje)

//10.0.1.4/din/delte/mappe /media/xp	cifs username=dinbruker,password=dittpass,iocharset=utf8  0  0

Bytt ut ip'en med din, og stien til hvilken mappe du skal dele på XP maskinen.

og skriv inn ditt brukernavn og passord for xp maskinen (utf8 er for å få med seg æ,ø,å)

Men før du gjør dette må du lage mappa /media/xp på ubuntu pc'en:

sudo mkdir /media/xp

Så restarter du, eller bare skriver:

sudo mount -a

;)

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Mange takk! Jeg har imidlertid funnet ut at D-linken kan brukes sammen med linux ved hjelp av programmet TwonkyMedia, og dette fungerer visst utmerket! Jeg har med tiden blitt mer og mer fornøyd med linux (samt mindre og mindre fornøyd med vista) så det blir nok en linux-server likevel. Jeg liker egentlig ikke den gamle XP-PC'n.

Jeg regner med prosedyren for mounting er den samme mellom to linuxmaskiner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...