L O G I M A N Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 I diskmangement i Vista, så endrer vista omtrent for hver oppstart, hva som er disk 0 og disk 1. Jeg har to helt like disker fysisk, men den ene har kun en partisjon på hele, og den andre 3. Begge er Sata. Systemdisken min er den med 3, og den er nr 0 på systemet, og i port 0 på hk. Men uansett så elsker vista å endre på dette. Dette er ikke noe stort problem i vista, men hvorfor er den så slumpete på dette området? Jeg har ingen ide enheter. Men jeg har også 2 sata DVD, de har alltid "riktig" nr. Problemet mitt er at Acronis blir treg å starte i selve vista når dette er endret fra forrige oppstart. Problemet er der også under installering av vista ved valg og formateringalternative (samme slumpete valg av hvilken disk som er disk 0 og disk 1). Der endrer den like mye. Så om en da har to like disker som ikke er partisjonert enda, aner man overhode ikke hvilken disk som er hvilken. Jeg har googlet litt. Noen sier den følger oppsett til bios, men da kan jeg ikke fatte hvorfor Acronis true image (ved oppstart utenom windows) alltid rapporerer diskene riktig. Det samme gjør ubuntu når jeg har testa. Så hvorfor må vista endre på at systemdisken min en gangen er disk 0, så er den disk 1?? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Du er på eventyr igjen ser jeg! men du! jeg lurer på om du kan kontrollere det her: Du har sikkert et kort med menneskelig bios. Entre biosen og i boot seksjon, sette opp, harddiskene, i riktig nummerering, din OS disk overst, osv., og i Bootpriority, deaktivere alt annet enn Os diskn din. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 12. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2008 Bios viser diskene i helt riktig rekkefølge. De er satt til ACHI for å få støtte for hotswap og ncq. I bootmeny så er det kun en CD/DVD først, og deretter Disk 0 som er OS disken. Starter jeg den ene disken alene som er os på, så er den alltid disk 0, men settes den andre i, forandrer det seg. Ser på en annen laptop med vista, at putter jeg inn en esata disk endrer vista os disken til disk 1 fra disk 0 (esata disken blir disk 0 nå) on the fly...... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Det er fordi kontrollerens port på esata enumereres av bios med et lavere nummer enn den andre , ergo windows endrer disk nummer. I den stasjonære ta og kople den "permanente" disken til laveste sata kontroller porten. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 12. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) Den permamente disken står på sata port 0, noe som også stemmer med disk 0 i bios. Er forøvrig et Asus P5Q deluxe kort det her. Poenget er ikke hva som er hva, men hvorfor det skal forandre seg uten at noen endringer er gjort i hardware. Endret 12. desember 2008 av L O G I M A N Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Du har installert intel matrix manager? Får du samme port nummering i den. Klart at det er\kan bli problematisk det der. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 12. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2008 Nei, har ikke intel matrix installert, da jeg ikke kjører noe raid. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) Kanskje syar2003 er på riktig spør der. Men noe annet vedrørende matrix. Du behøver ikke å kjøre raid for å ha det. Og jeg tenkte da på om port nummering er den samme der som i biosen contra de fysiske porter. Ellers er det problemet kun under swapping eller? Når det gjelder at du velger ahci og ikke raid. Ta tenker ikke at du lager array men kun å ha i Raid mode isted for ahci. Sikkert du har lest det: NOTE: If you are using a SATA hard drive, the best choice is to set your BIOS to RAID mode and install the operating system using the F6 installation procedure; RAID mode allows your system to be "RAID Ready" and also enables AHCI. This mode provides the greatest overall flexibility and upgradeability. Endret 12. desember 2008 av wiberos Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 12. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2008 Endringene skjer uten at jeg gjør noe. Booter vista opp en gang kan den være disk 0, gjerne neste gang også. Så kan den ved enn annen boot være disk 1 igjen. Altså de to diskene mine endres om hvilken som er disk 0 og 1 i vista. Da helt uten noe som helst endring eller tilkobling av andre disker. Det siste du skriver er bare for å ha klar gjort systemet for raid i samme slengen. Bios viser også diskrekkefølgen lik de fysiske portene. Jeg har ikke noe problemer med å boote eller bruke vista ellers, bare acronis true image som reagerer litt på det der. Systembokstavene er også alltid de samme. Dette påvirkes ikke av noe annet drivere, fordi hvordan diskene vises som 0 og 1 osv er på samme slump i vista install også. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Det er rart det der. Det burde ikke finne sted. Hva om du montere en disk til eller 2? Hva om en boot.ini file kommer? Og det du skrev om under installasjon er ikke noe ønskelig heller. Hmm vi må google eller Live Search i grupper nå føler jeg. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 12. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) Det ligger ikke noe på den andre disken som skulle tilsi noe boot. Står den alene finner den ikke noe. Og bare for å ha noe å sammenligne med, så bruker jeg Acronis. Denne kan startes fra egen f11 før boot eller via cd. Denne viser også disk rekkefølgen lik bios som den skal. Ser også ut som om linux mounter diskene riktig etter bios. Så jeg tror problemet ligger i vista. Det er slitsomt å installere på ny maskin, for da må en vite hvilken som er hvilken disk om det skal blir riktig..... Så er vel nok enda en faens slisom bug fra et selskap jeg er blir mer og mer glad i........ Endret 12. desember 2008 av L O G I M A N Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Kanskje syar2003 er på riktig spør der. Men noe annet vedrørende matrix. Du behøver ikke å kjøre raid for å ha det. Og jeg tenkte da på om port nummering er den samme der som i biosen contra de fysiske porter. Ellers er det problemet kun under swapping eller? Når det gjelder at du velger ahci og ikke raid. Ta tenker ikke at du lager array men kun å ha i Raid mode isted for ahci. Sikkert du har lest det: NOTE: If you are using a SATA hard drive, the best choice is to set your BIOS to RAID mode and install the operating system using the F6 installation procedure; RAID mode allows your system to be "RAID Ready" and also enables AHCI. This mode provides the greatest overall flexibility and upgradeability. Den fysiske port nummereringen til hovedkorta er ikke alltid slik rekkefølge de emumereres av bios eller pci rom bios nei. DFI lanparty NF4 kortet jeg hadde (og andre med nv chipsett jeg har brukt) enumererte portene merket sata 3/4 som disk 0/1 og portene merket fysisk sata 1/2 som disk 2/3. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 13. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2008 Joda, det stemmer nok. Men det som er det merkelige her, er at det skal endre seg fra gang til gang. En restart er nok, og vips så er det endret. Hadde det som vært tilkobla til port 1 alltid vært disk 3 i vista eller noe, så greit nok. Men den veksler. Nesten lyst til å ta en kjapp test med 2 disker til, å se hvordan dette blir. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Ikke umulig at det er feil i chipset og ikke i Vista dog. Måten dette kommer og går er om en av diskene er ikke ON under booting. Og siden vi er i samme båt Logiman, du med MS og jeg med Asus, se om det er noe notater..errata for ich10r. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 13. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2008 Dette er et ASUS P5Q deluxe kort, med ICH10 brikke. Etter hva jeg har testet, kan jeg ikke se at det er noen feil mot chipset, da både oppstart av acronise rescue media viser disker riktig, det samme med linux. Aldri sett noen forskjell fra gang til gang. Men du har også dette "problemet" på din maskin? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) Jeg har ikke akkurat det problemet, men jeg har hatt mine svarte dager med asus bios, og alle de dårlige ..salgs..komponentene og trikser de kommer med i et, kan du si! MS er Jesus, i forhold de dem spør du meg. Og du har ich10r, men det er vel da det samme. Endret 14. desember 2008 av wiberos Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 14. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2008 La inn matrix drivern, dvs opdaterte achi drivern i windows, siden den var nyere. Gikk da fra versjon 7 til 8. Men ved første restart skulle windows på død og liv legge inn igjen den gamle drivern, og det endte med at den feila og maskinen ble helt mongo, dvs bare BSODA. Så da måtte jeg kjøre et recovery på image. Da tror jeg har prøvd det meste, uten å få noe fullgodt svar på hvorfor i h***** den må endre seg ved hver oppstart. Skal ta en sjekk på en annen maskin en annen dag med vista og se hva som skjer der med to disker. Heldigvis fungerer jo alt som må fungere, så jeg burde vel ikke bry meg. Er bare Acronis i vista som blir jævla treig i oppstarten hver gang dette endrer seg fra sist den starta opp. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Det var litt interessant det der. Mulig du kan finne løsningen etter hvert. Som du sier, det fungerer, så hvorfor bruke tid på det, men dog hadde vært Ok med, idet minste en fornuftig forklaring. Men det krever litt arbeid, og helst systematisk. Noe som du kan vurdere etter hvert: -hva med å starte maskinen med disk 2 som system disk`? Dvs at disk 1 (acronis saken) har ikke annet enn partitions tabellen på seg. Ingen code og ikke noe actice flag. -hva med å se hviken port er den slave port for port 0`? Er den port 1 eller 3, eller 5? -hadde du det problemet FØR du installerte Acronis? -hva med å fjerne mbr code fra disken 2? -er det samme problem om du har tilkoplet kun en disk? Det er ikke noe spesielt jeg tenker akkurat nå, bare skriver ned noe tanker, så du vet. Endret 15. desember 2008 av wiberos Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 Jeg har prøvd det meste av det over. Fått dette uten acronis installert. Jeg har sletta MBR på disk 2 igjen. Jeg har testa med flere harddisker osv. Men når jeg tenker meg om, så er dette to helt identiske harddisker. Både av merke og størrelse og firmware. Dette hk har noe som heter drivebackup. To ekstra sata satt av til backup disker på noe spesielt asus greier. Det er deaktivert i bios, men når den er aktivert, er det en 8GB disk som win ikke får tak i, dvs kjenner annet enn at den ser den og størrelsen. Denne blir forøvrig disk 0 når den er på. Men da endrer diskene seg bare mellom 1 og 2. Men, det jeg ikke har prøvd, er å sjekke er slaveport. Kanskje sette de i 1 og 3. Men skal dette ha noe å si i ACHI modus, og ikke IDE emulering? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå