Gå til innhold

religion tar patent på alt

Gjest

Anbefalte innlegg

Alle mennesker har overtroiske følelser. Alle føler det uansett om man er religiøs eller ikke. Vi føler at det er et liv etter døden, og vi føler at det er en gud. om man velger å tro på følelsene sine, eller ikke er opp til hver enkelt.

Religon kommer og utnytter at mennesker har slike følelser. Religon har som oftest blitt brukt til negative ting.

På slutten av 1900-tallet, hadde all religion blitt motbevist av vitenskapen. Forskerne tenkte at nå hadde vi kommet til det stadiet hvor religon ville dø ut på jorda. Der tok de veldig feil. Forestill dere hele kloden, og se hvor lite nord europa (+ japan) er i forhold til resten av verden. Religion har faktisk blitt sterkere siden da.

Nordeuropa er det eneste stedet hvor alle menneskene som bor der ikke er religiøse. Likevel er det fortsatt mange i nordeuropa som er religiøse. Deres religon er blitt mye mer sterk. Her i norge er det mange som tror de er kristne, men det meste sitter bare igjen som tradisjoner.

Disse tradisjonene har eksistert gjennom hele historien i alle kulruer. jul, bryllup, konfirmasjon, dåp og mye annet. Kirstendommen tar patent på dem.

hvorfor skal folk tenke på dette som kristne tradisjoner? Mange velger kristelig konfrimasjon osv fordi det er en tradisjon. men det har ingen ting med kristendommen å gjøre. Det har med å bli voksen å gjøre. Bryllup har med kjærlighet å gjøre. også videre.

mange tror at, selvom religion er på vei ut, sitter vi igjen med den kristne kulturarv. det er helt feil. Her i norge er religion en usunn ting. for å stoppe det må flere folk få vite at de ikke er noen tradisjonsholdere.

Snart dør de gamle som gir flere penger til de som velger kritelig konfirmasjon, og de som går i kirken og holder presten med selskap. Da kommer neste skritt: lære folk at selvom de tror på gud og himmelen er de ikke kristne. At det er en gud, og at det er et liv etter døden er noe alle føler inni seg. Relgion har tatt patent på dette også.

edit: trykka på "løst" med en feiltagelse

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke lest hele posten, men ser hva det går i.

Har selv tenkt over hvor irritert jeg er når kristendom skal overta og kristne alt. Halloween var opprinnelig en keltisk tradisjon, den natten kom alle de døde tilbake på jorden igjen.

Men halloween har blitt kristnet og heter på norsk allehelgensaften, og er en dag tilegnet alle helgenene -.-

Gjør meg piss'd

Lenke til kommentar
Alle menneskei føler at det er et liv etter døden, og vi føler at det er en gud.

En drøy påstand.

Vil heller si at alle mennesker har en åndelig/spirituell (av mangel på et bedre ord) dimensjon, og at religionene narrer folk til å knytte denne dimensjonen til overnaturlige vesener.

Endret av Europa
Lenke til kommentar
Alle mennesker har overtroiske følelser. Alle føler det uansett om man er religiøs eller ikke. Vi føler at det er et liv etter døden, og vi føler at det er en gud. om man velger å tro på følelsene sine, eller ikke er opp til hver enkelt.

Kan ikke si at jeg har følt så mye til slikt. Hadde jeg hatt en indre stemme som hele tiden fortalte meg at det finnes overnaturlige ting og et liv etter døden så hadde jeg nok vært hakket mer mottakelig for religiøs propaganda.

Lenke til kommentar

Feil jeg har ikke overtroiske følseser, jeg verken tror, føler eller mener det er logisk med liv etter døden. Påstanden din gjelder ikke alle mennesker. Jeg verken føler, tror eller syntes det er logisk at en/fler gud(er) eksisterer.

Relgion tar patent ved å hevde at alle andre relgioner er feil og at deres er den rette. Alle med litt kritisk sans vil raskt forstå at ikke alle kan ha rett, og siden ingen er mer troverdig enn de andre er det bare å velge den med det livsynet som passer individet best.

Relgion har stor makt over samfunn med uoplyste folk, europa var dominert av kristendommen i middel alderen, rett og slett fordi nesten ingen var opplyst i logikk, vitenskap eller i det hele tatt evnen til å skrive og lese. Når befolkningen blir mer opplyst ser vi at antall troende avtar proporsjonalt med hvor opplyste befolkningen er.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Har ikke lest hele posten, men ser hva det går i.

Har selv tenkt over hvor irritert jeg er når kristendom skal overta og kristne alt. Halloween var opprinnelig en keltisk tradisjon, den natten kom alle de døde tilbake på jorden igjen.

Men halloween har blitt kristnet og heter på norsk allehelgensaften, og er en dag tilegnet alle helgenene -.-

Gjør meg piss'd

Feil. Allhelgensaften er kvelden FØR Halloween, det er noe de fleste ikke har fått med seg - kalendrene i tillegg.

Lenke til kommentar

Det at kristendom har tatt patent på skikker som dåp, konfirmasjon og bryllup er helt feil.

Det er det kristendommen utfører som er konfirmasjon og dåp. Det er humansitene soom har oppkalt sine skikker etter det bare for at de skal ha noe å gjøre også. f.eks er jo Konfirmasjon at man bekrefter at man tror på Gud. Borgelig form for konfirmasjon er jo noe de har funnet på for at de som ikke er troende skal ha noe å få penger for og gjøre. det blir bare herming. De burde heller kalt det noe annet. Selv er jeg ikke noen form for troende.

Lenke til kommentar

Dette har vært diskutert mange ganger i forumet de siste dagene, særlig nå som vi nærmer oss jul. Det kan være nødvendig nok en gang å slå fast at alle samfunn til alle tider har markert viktige hendelser i menneskers liv (fødsel, navngivning, overgang barn-voksen, giftemål, død) og hendelser i løpet av året (sommersolverv, vintersolverv, vårjevndøgn, høstjevndøgn). Det er dermed ikke noe spesielt kristent over disse markeringene.

Lenke til kommentar

sindre: du vet ikke hva du snakker om, og leste nok ikke engang førstepost. du bare ville skrive ett innlegg fort basert på hva du føler uten å tenke gjennom. du ser det kun fra her i norge i det 21. århundre. selvom jeg ikke liker humanetisk så veldig mye, kan jeg si deg at de ikke hermer etter en kirkelig tradisjon.

Lenke til kommentar

Human Etisk Forbund har jo kopiert både konfirmasjon og bryllup. Vi vet alle sammen at konfirmasjon og delvis bryllup er bunnkristne ritualer. Konfirmasjon er en bekreftelse (konfirmere) på troen på gud, og bryllup er et løfte om å leve sammen og elske hver andre hele livet. Man skal ikke så langt tilbake før det ikke var noe som het borgerlig konfirmasjon, og det er et kjent faktum at Borgerlig konfirmasjon er skapt fordi folk som ikke er kristne også skal kunne konfe seg. Bryllup er også en religiøs ting som stort sett alle religioner har, og som nå er nådd de ikke-religiøse også igjennom borgerlig bryllup.

Lenke til kommentar

Hva i dette innlegget var det du ikke forstod?

Dette har vært diskutert mange ganger i forumet de siste dagene, særlig nå som vi nærmer oss jul. Det kan være nødvendig nok en gang å slå fast at alle samfunn til alle tider har markert viktige hendelser i menneskers liv (fødsel, navngivning, overgang barn-voksen, giftemål, død) og hendelser i løpet av året (sommersolverv, vintersolverv, vårjevndøgn, høstjevndøgn). Det er dermed ikke noe spesielt kristent over disse markeringene.

Konfirmasjon og bryllup er ikke bunnkristne ritualer.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Det skal bli spennende å se hvordan du argumenterer videre for dine påstander i morgen tidlig..

Religon har som oftest blitt brukt til negative ting.
Når du nå først trekker all verdens religioner under en kam, hvordan kom du frem til det overstående utsagnet? Og kanskje viktigere, hvordan definerer du en religions bruksområder når du sumerer opp positivitet og negativitet?

På slutten av 1900-tallet, hadde all religion blitt motbevist av vitenskapen.
Jasså? Dette er informasjon som har gått meg hus forbi!

Forskerne tenkte at nå hadde vi kommet til det stadiet hvor religon ville dø ut på jorda.
Er det "forskere" eller du som tenker dette? Vitenskap og religion er ikke motpoler som kjemper mot hverandre og så vidt meg bekjent har det aldri vert konsensus om noe slikt som du her påstår!

Religion har faktisk blitt sterkere siden da.
I hvilken forstand? Høyere oppslutning? Dypere forankring i mennesket?

Nordeuropa er det eneste stedet hvor alle menneskene som bor der ikke er religiøse.

Likevel er det fortsatt mange i nordeuropa som er religiøse.

Her må du bestemme deg. Forøvrig er min nabo dypt religiøs.

Disse tradisjonene har eksistert gjennom hele historien i alle kulruer. jul, bryllup, konfirmasjon, dåp og mye annet.
Mange kulturer praktiserer ulike ritualer og tradisjoner, noen likner på de vi er kjent med, andre derimot er særegne.

Kirstendommen tar patent på dem.
Alle som har lest litt historie kjenner til gamle hedenske ritualer som ble praktisert i norge før kristendommen ble innført. Mange av disse døde også ut som følge av dette, andre ble inkorporert eller adoptert som følge av den ideologiske omveltningen. Dette bør ikke komme som et sjokk for noen.

hvorfor skal folk tenke på dette som kristne tradisjoner? Mange velger kristelig konfrimasjon osv fordi det er en tradisjon. men det har ingen ting med kristendommen å gjøre. Det har med å bli voksen å gjøre. Bryllup har med kjærlighet å gjøre. også videre.
Hva du legger i de ulike ritualene er ikke alment for resten av oss. Når en gammel hedensk tradisjon over hundrevis av år er blitt endret for å passe det kristne verdensbldet regner jeg det hverken som fugl eller fisk. Det er en forkristnet tradisjon med røtter som strekker seg lengre tilbake i tid.

(...) lære folk at selvom de tror på gud og himmelen er de ikke kristne.
Selv om du mener at trangen til å tro bunner i en iboende menneskelig egenskap betyr ikke det at du kan skape din egen definisjon på hva en kristen er. Du er ikke i posisjon til å belære noen om hva de er eller ikke med basis i din egen definisjon på kristendom. Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Vitenskap og religion er ikke motpoler

Jo. Innen vitenskapen stiller man krav til bevisførsel og observasjon. I religionene er blind tro en dyd.

Falsifikasjon gir ingen garantert sannhet, og den vitenskapelige metode og religiøse sannheter kan derfor ikke stilles som felles ekskluderende.

Lenke til kommentar
Hva definerer du som en "religiøs sannhet"? Det er en selvmotsigelse i mine ører.
Min definisjon av en "religiøs sannhet" er irrelevant. Man må se begrepet "religiøs sannhet" i lyset av seg selv. En religion som fremmer sitt budskap som en usannhet fremstår som et paradoks og det er jo dermed en selvfølge at budskapet alltid vil fremmes som en sannhet. Man må også forutsette at en guds ord er sanne og skal gjelde til evig tid hvis ikke noe annet ble presisert, ellers vil det rokke ved gudens allvitenhet. At du betviler religiøse utsagn med basis i ditt eget verdensbilde har ikke noe med hvorvidt religion og vitenskap ekskluderer hverandre å gjøre.
Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om at religion tar over alt, men at man beholder tradisjoner man liker og får dem til å passe til det nye verdensbildet. I Norge bruker vi fremdeles det gamle hedenske ordet "jul", vi har ikke begynt å kalle det "krist-messe" og kommer nok aldri til å gjøre det heller ("vi feirer jul fordi Jesus ble født" er i så måte et festlig utsagn). Midtvintersblot har vi feiret nesten lenger enn historien rekker. Ekteskap har man overalt, det samme med pubertetsriter.

Det blir feil å se på vitenskap og religion som motpoler. De har mye til felles i og med at de begge prøver å forklare tilværelsen, men der religionen tilbyr et enkelt og altomfattende svar, vil vitenskapen "bare" gjøre sitt beste.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Det at kristendom har tatt patent på skikker som dåp, konfirmasjon og bryllup er helt feil.

Det er det kristendommen utfører som er konfirmasjon og dåp. Det er humansitene soom har oppkalt sine skikker etter det bare for at de skal ha noe å gjøre også. f.eks er jo Konfirmasjon at man bekrefter at man tror på Gud. Borgelig form for konfirmasjon er jo noe de har funnet på for at de som ikke er troende skal ha noe å få penger for og gjøre. det blir bare herming. De burde heller kalt det noe annet. Selv er jeg ikke noen form for troende.

feil.. Det er bare ordet konfirmation som har noe med kristendommen å gjøre.. altså to "confirm"e troen... fra gammelt av i alle tradisjoner har en form for konfirmasjon skljedd.. som en feiring for at du er på vit ut av barnas verden.. samme med jul.. vi feiret jul lenge før kristendommen tok patent på den.. som et tegn på at solen snur og stiger høyere på himmelen igjen!

og kjeklulf jeg foreslår at du leser litt om historie før du sier noe som det der....

Endret av Crex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...