Gå til innhold

Drømmer på skjermen

Kubin

Anbefalte innlegg

"Scientists from Japan's ATR Computational Neuroscience Laboratories are currently working on a technology that could be used to show images from our brains on the computer screen in the future. This technology is able to discern what a person is thinking (or dreaming) and could make an actual visual representation of it on the screen. However, the technology is still verdant and the researchers have barely scratched the surface."

http://www.gearlog.com/2008/12/computers_t...reams_and_t.php

Hmm... Dette minner meg om da jeg var ung (yngre) og gikk på filmklubb, og så Wim Wenders-filmen "Until the End of the World".

Filmen ender opp i Australia, der en smarting finner opp en slik maskin, og alle blir "drømmevrak" :

"After the death of the hitchhiker's mother, his scientist father discovers a way to use the device to record human dreams. Several of the central characters become addicted to viewing the playback of their own dreams "

http://en.wikipedia.org/wiki/Until_the_End_of_the_World

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenk så billig det blir å lage spillefilmer i fremtiden?

En Onkel Skrue-historie tar for seg nettopp dette. Donald skulle lese manuskriptet, og resultatet fra tenkehetta ble kringkastet live på det nasjonale TV-nettverket. Problemet var at det var så vanskelig å konsentrere seg om manuskriptet. Filmen ble helt psyk, og siden Donald var sulten, begynte han å drømme om mat i stedet for manuset.

Lurer litt på hvorfor de absolutt måtte sende live... Det kunne jo blitt en suksess hvis de tok seg tid til å redigere.

Lenke til kommentar

Det er endel haker med dette. Først og fremst går dette på gjenkjenning av symboler i våken tilstand, og jeg ser ingen garanti for at symboler i søvne og i våken tilstand registreres likt på måleutstyret, og det er igrunnen påfallende at det ikke er navnt.

Det andre er at symboler ikke fungerer likt i drømme som i det virkelige, eksempelvis kan en ikke lese klokken eller f.eks. en avis i drømme, tiden/teksten endres hele tiden. Det står en god del om dette om du slår opp på "lucid dreaming".

Rent praktisk ser det ut til at en må forberede maskinen med alle tenkelige visuelle inntrykk, regner med at etter en stund kan det bli vanskelig å skille disse frahverander. F.eks. tog og sykkel har hjul men er ellers forskjellige nok, hva vil maskinen registrere.

Jeg så filmen "Until the End of the World", synes selv den er rotete. Om du liker konseptet, er det ette rmin mening intent, absolut intet, som slår episoden "A. B. and C." i kultserien "The Prisoner".

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Prisoner

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...