Gå til innhold

Allsidig bærbar - 10-15k

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Jeg har planer om å handle meg ny bærbar, men er temmelig utdatert når det kommer til komponenter, spesielt skjermkort. Jeg trenger en maskin som kan brukes til mye, men den må ikke nødvendigvis være ekstremt kraftig. De viktigste tingene for meg er:

• Design - den må se bra ut (med andre ord er HP, Acer og Dell utelukket).
  • Støynivå - jeg vet det ikke er et stort problem med dagens bærbare, men jeg vil bare poengtere det.
  • Skjermkort - jeg er ikke en stor gamer, men maskinen må kunne kjøre de fleste spill greit.
  • Skjerm - bredskjerm er en selvfølge og det må være høy oppløsning. Så høy som mulig.

Jeg har fått veldig sansen for Zepto sine siste maskiner og det er flere der som er aktuelle, blant annet Nox A15 og Mythos A15. Er det noen som har førstehånds erfaring med disse maskinene? Jeg har også lagt litt av min elsk på Multicom Kunshan M860, men den er kanskje litt (og dette trodde jeg aldri jeg skulle si) for mye?

I maskinen jeg har brukt de siste to knappe årene sitter et ATi X1700. Hvordan er dette kortet sammenlignet med NVIDIA Geforce 9600M GT 512MB og NVIDIA Geforce 8800M GTX 512MB? Og hvor stor forskjell er det på de to sistnevnte kortene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke svare på alt, men jeg kan sikker hjelpe litt. Jeg sitter selv på en Zepto Mythos og er veldig fornøyd med den. En veldig god gjennomgang finner du her http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=309733

Forskjellen på Nox og Mythos er kun kosmetisk.

Hvis du går for kunchan får du en kraftigere pc. 9800M GTS og de andre du kan velge mellom er noen hakk foran 9600M GT. Den er dog litt større og veier 3.2kg mot mythos sine 2.8. Hvorvidt dette er viktig kommer ann på hvor stor og sterk du selv er og hvor mye du skal dra den med rundt. Angående oppløsning så ville jeg ikke valgt noe høyere enn 1680x1050. Vi snakker om en 15.4" skjerm her. 1920x1200 er oppløsninger for 24" skjermer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Oppløsning er en vanesak. Jeg sitter på 1920x1200 i skrivende stund og det passer helt perfekt. Det er ikke krise om jeg ikke får det, men det er prioritert. Utseendemessig foretrekker jeg Mythos, så hvis forskjellen kun er kosmetisk er valget ganske klart.

Lenke til kommentar

Vel. Hvis oppløsningen er viktig for deg så blir vel det et minus for en eventuell Mythos... Maks oppløsning er 1680x1050.

Mythos forslag

Intel C2 DUO P8400 – 2,26Ghz, 1066Mhz FSB, 3MB Cache – 25Watts

4 GB (2x2GB) DDR2 PC6400 800MHZ

Ingen operativsystem ønskes

DVD-RW / CD-RW SATA

Keyboard Anthea/Mythos NO WHITE

WSXGA+ 1680x1050 ZBD + NVIDIA® 9650M GT 512MB GDDR3

320GB 7200rpm SATA Harddisk

Intel WiFi 533AN Shirley Peak B/G/N

Blåtann

Pris: 12 897,27

Kunshan forslag

Intel C2 DUO P8400 – 2,26Ghz, 1066Mhz FSB, 3MB Cache – 25Watts

4GB DDR3 SO-DIMM 1066MHz (2x2GB)

NVIDIA® GeForce® 9800M GT 512MB DDR3 skjermkort

15.4" Widescreen WUXGA 1920x1200 blank skjerm (glare)

320GB SATA 5400RPM 2.5"

INTEL CORE 2 DUO P8400 2.26GHz 1066MHz 3MB cache 25W

Blåtann

Pris: 14 794,-

Begge har hdmi kontakt og S/PDIF digital utgang, men kun kunshan har også dvi utgang. Mythos har 3 usb utanger. Kunshan har 4. Mythos har innebygget blåtann modul, mens den på kunshan kan velges bort. Hdd på Kunshan er 5400rpm mens Mythos har 7200rpm.

Kunshan er en kraftigere pc med raskere ram og merkbart kraftigere skjermkort. Den gir deg også den oppløsningen du helst vil ha. Det negative med den er selvfølgelig høyere pris (men innenfor budsjettet ditt) og høyere vekt. Jeg synes også at designet på mythosen overgår Kunshan sitt.

Kunshan

+ Godt grafikkort

+ 1920x1200

+ Spill inkludert

- Tyngre

- Større og mer klumpete, men fortsatt rimelig pen

- Høyere pris

Mythos

+ Pen

+ Billigere

+ Greit grafikkort

+ Lettere

+ Kan velge Intel C2 DUO P9500 – 2,53Ghz, 1066Mhz FSB og fortsatt være billigere enn Kunshan

- Svakere grafikkort enn Kunshan

- Litt pinglete høytalere

- Ingen oppløsning over 1680x1050

- Vifter som går av og på selv når man bare surfer eller sitter i word

PS. Det var enklere for meg å sette pluss og minus for Mythos ettersom jeg eier den selv. Håper det var til hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...