Gå til innhold

ms office 2007 på linux

ways

Anbefalte innlegg

hei

vet at folk flest her unngår ms produkter, men til folk som er avhengig av office 2007 i skole- eller arbeidssammenheng ville jeg bare si at nå kjører det helt fint på linux. alt jeg gjorde var å installere nyeste wine, link for ubuntu her, og så installere office. wine-versjonen jeg måtte bruke er riktig nok beta, men jeg har ikke truffet på bugs enda. tror ikke outlook kjører på denne måten.

post-26798-1229089837_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra tips. Ligger standardfonter inne eller må man lage c:\windows\fonts -mappe?

nå er det heldigivs nesten ingen som er avhengig av M$Office lengre siden KOffice og OpenOffice.Org støtter de fleste M$Office formater. selv om de har litt igjen å gå (særlig KOffice).

Det er dessverre sånn at dem fleste lagrer i doc og docx enda, og dem har en tendens til å se jævlig ut i OOo ihvertfall. Satser på at det blir bedre med tida

Endret av Demantios
Lenke til kommentar
nå er det heldigivs nesten ingen som er avhengig av M$Office lengre siden KOffice og OpenOffice.Org støtter de fleste M$Office formater. selv om de har litt igjen å gå (særlig KOffice).

openoffice hjemme og ms office på høyskole fungerer dessverre dårlig. spesielt grafer og tabeller ser fort forskjellige ut. tilogmed i OOo3. gui-endringene i ms office 2007 er også ganske behagelige faktisk. stikker litt å si det.

Demantios:

laget ingen fontmappe. times new roman og ganske mange andre ligger inne, men vet ikke helt hva du kaller "standardfonter".

Lenke til kommentar

bruker selv KOffice. krev at lærerne dine legger ut PDF eller noe annet åpent. burde ikke være noe problem for dem :)

eneste problemet jeg har er at mattelæreren legger ut .doc av og til, og da vises ikke formlene/oppgavene hos meg (KOffice). da må jeg ty til OpenOffice.Org på damas maskin eller Google Apps.

Lenke til kommentar

Tja, docx blir bare mer og mer brukt, OOo har elendig støtte for docx.

Lenke til kommentar

Tja, docx blir bare mer og mer brukt, OOo har elendig støtte for docx.

Dessverre. Er vel ikke alle steder folk er like "fleksible", men de gangene jeg har fått .docx tilsendt så har jeg svart med en epost om jeg ikke kan lese formatet, så har jeg fått en pdf-versjon tilsendt raskt etterpå, sammen med en beklagelse over at fila var sendt ut som .docx i første omgang. (Har skjedd en del i private sammenhenger, men syns å huske i fag også, jeg går på NTNU).

Lenke til kommentar

Vell. Jeg er selv avhengig av office, og det på grunn av gramatikk/stavekontroll. MS sin er totalt overlegent alle alternativene som finnes pr. nå, og slik kommer det nok til å være i lang tid fremover.

Jeg har tatt et fag som er relevant opptil dette, og det MS har prestert med sin gramatikk/stavekontroll er rett og slett litt av en bragd. Særlig med tanke på støtten for alt mulig slags språk. Jeg tror faktisk ikke jeg overdriver om jeg sier at MS sannsynligvis har lagt ned flere arbeidstimer i denne ene funksjonen enn det som er lagt ned i OpenOffice sammenlagt.

Slik ståa er nå har jeg bare to grunner for å boote min virtualiserte XP: gramatikk/stavekontroll og printing (linuxdriverene til HP 2600n colorlaser er ubrukelige).

Lenke til kommentar

Hvordan funker det å oppdatere programmer som Office 2007 i Linux? Jeg regner ikke med at man uten videre kan oppdatere automatisk via Office Update eller Microsoft Update. Men går det an i det hele tatt, og krever det at man manuelt laster ned patcher?

Nettopp slike ting som er så digg i Linux-verden: apt-get :D

Lenke til kommentar
Hvordan funker det å oppdatere programmer som Office 2007 i Linux? Jeg regner ikke med at man uten videre kan oppdatere automatisk via Office Update eller Microsoft Update. Men går det an i det hele tatt, og krever det at man manuelt laster ned patcher?

Programmet kjører jo i Wine, og på mange måter vil det derfor "se ut" for programmet (og til en viss grad for serveren) som du kjører Windows. Så teoretisk sett er det fullt mulig å ha feks Office Update. Men jeg tror nok i praksis at det er ganske vanskelig, spesielt fordi det er implementert en del skjekking for å "hindre" piratkopiering.

Smif: Selv om de fleste kritiske hull (som lar noen kjøre vilkårlig kode feks) ikke vil fungere på Linux, så kan en bug/hull i programmet fint ødelegge alt du har av dokumenter. Eller du kan være med på å spre makrovirus gjennom dokumentene dine. Men for de fleste vil det nok ikke være særlig problematisk å ikke få oppdatert programmet hele tiden.

Lenke til kommentar

NorthWave: Nettopp, det var slike ting jeg tenkte på. Ikke bare sikkerhetshull heller, men også andre bugfikser eller generelle forbedringer som kommer via oppdateringer. Med SP2 skal f.eks. Office 2007 få innebygd ODF-støtte. Så i det hele tatt er det greit å ikke bli sittende med en statisk innstallasjon i årevis :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...