Noko Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 tilbake til emne: Jeg tror alle parter kommer til å prøve å stjele hverandres velgere. Tror AP kommer til å prøve å satse på innvandring for å ta noen velgere fra FRP. Den rødgrønne-regjeringen har jo gitt ut "gratis-argument" til høyre og frp. Bensinavgift, finanskrisen osv. Lenke til kommentar
Europa Skrevet 12. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2008 Hybelkameraten min sier at finanskrisa først og fremst er de rødgrønnes feil. Latterlig. Lenke til kommentar
Oegly Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 (Sier mine synspunkt uten å ta side i skittkastinga ovenfor) Det viktigsete for meg er klimapolitikk. Himmelen faller ned, og vi må stoppe den. Oljefondet bør brukes på forskning på alternative energikilder, helst før det forsvinner i dårlige investeringer. Kollektiv transport bør bli gratis, og bensin bør bli svindyr. Velferdsstaten bør styrkes. Helsetjenester bør forbedres kraftig. Alle innvandrere, enten de kommer fra Sverige eller Somalia bør få et kurs i norske lover, og hjelp med integrering og psykiske problemer om de skulle trenge det. Siv Jensen bør jekkes ned et par hakk. Det nærmeste reelle alternativet er vel Rødt. Får stemme på dem og sende noen mandater inn på Tinget. Lenke til kommentar
Noko Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 (Sier mine synspunkt uten å ta side i skittkastinga ovenfor) Det viktigsete for meg er klimapolitikk. Himmelen faller ned, og vi må stoppe den. Oljefondet bør brukes på forskning på alternative energikilder, helst før det forsvinner i dårlige investeringer. Kollektiv transport bør bli gratis, og bensin bør bli svindyr. Velferdsstaten bør styrkes. Helsetjenester bør forbedres kraftig. Alle innvandrere, enten de kommer fra Sverige eller Somalia bør få et kurs i norske lover, og hjelp med integrering og psykiske problemer om de skulle trenge det. Siv Jensen bør jekkes ned et par hakk. Det nærmeste reelle alternativet er vel Rødt. Får stemme på dem og sende noen mandater inn på Tinget. Det er viktig å kunne se baksiden av medaljen også, dyr bensin fungerer kanskje på østlandet, men ikke ute på bygda! Her er folk avhengige av bil. Eksempel: Jeg bor 1 time fra Bergen. For at jeg skal kunne ta buss til nabobygda, må jeg først gå 2km til bussstoppen, og så går det bare buss hver 2 - 2,5 time. Og NÅR bussen kommer koster det meg 23kr å dra ca. 7kilometer. Så må det gå opp for noen at vi i lille Norge ikke kan redde verden når det gjelder klima. Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) (Sier mine synspunkt uten å ta side i skittkastinga ovenfor) Det viktigsete for meg er klimapolitikk. Himmelen faller ned, og vi må stoppe den. Oljefondet bør brukes på forskning på alternative energikilder, helst før det forsvinner i dårlige investeringer. Kollektiv transport bør bli gratis, og bensin bør bli svindyr. Velferdsstaten bør styrkes. Helsetjenester bør forbedres kraftig. Alle innvandrere, enten de kommer fra Sverige eller Somalia bør få et kurs i norske lover, og hjelp med integrering og psykiske problemer om de skulle trenge det. Siv Jensen bør jekkes ned et par hakk. Det nærmeste reelle alternativet er vel Rødt. Får stemme på dem og sende noen mandater inn på Tinget. Det er viktig å kunne se baksiden av medaljen også, dyr bensin fungerer kanskje på østlandet, men ikke ute på bygda! Her er folk avhengige av bil. Eksempel: Jeg bor 1 time fra Bergen. For at jeg skal kunne ta buss til nabobygda, må jeg først gå 2km til bussstoppen, og så går det bare buss hver 2 - 2,5 time. Og NÅR bussen kommer koster det meg 23kr å dra ca. 7kilometer. Så må det gå opp for noen at vi i lille Norge ikke kan redde verden når det gjelder klima. Dyr bensin robber bare folk for penger. Bil er for mange uunværlig. Nei, den finnes andre måter som f.eks hjelper miljøet enn å sette enda høyere avgifter på biler. Er enig i at kollektiv transporten bør utbedres, men den skal faen meg bli god før jeg bytter ut bilen helt.. Selv kommer jeg mest sannsynlig likevel til å stemme Venstre. Klima betyr endel, men er ikke det aller viktigste for meg. Hele det sosialliberalistiske grunnsynet til Venstre tiltrekker meg egentlig, så det blir vel Høyre eller venstre som får min stemme mest sannsynlig. Endret 14. desember 2008 av Saltvann Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Det som hadde vært tingen i en så krevende natur mtp. buss og tog måtte vært et nasjonalt buss/tog/båt nett. I storbyene ville bybane og høyhastighetstog vært tingen. Privateide selskap tenker på pengene, det gjør staten og - men kun til en viss grense. Men nei Noko, vi kan ikke redde verden; men vi kan gå foran som et godt eksempel! Norge har alltid vært en ledende nasjon når det gjelder politikk, og det er en fin tradisjon vi burde føre videre med klima politikken. Ellers er jeg enig med Oegly. Kan legge på at lærer, sykepleier og politiyrket sammen med andre undervurderte dog høyst krevende, nødvendige og givende jobber burde fått revurdering fra staten og gjort noe med. Rødt. Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) Det som hadde vært tingen i en så krevende natur mtp. buss og tog måtte vært et nasjonalt buss/tog/båt nett. I storbyene ville bybane og høyhastighetstog vært tingen. Privateide selskap tenker på pengene, det gjør staten og - men kun til en viss grense. Men nei Noko, vi kan ikke redde verden; men vi kan gå foran som et godt eksempel! Norge har alltid vært en ledende nasjon når det gjelder politikk, og det er en fin tradisjon vi burde føre videre med klima politikken. Ellers er jeg enig med Oegly. Kan legge på at lærer, sykepleier og politiyrket sammen med andre undervurderte dog høyst krevende, nødvendige og givende jobber burde fått revurdering fra staten og gjort noe med. Rødt. Håper også vi kan få til en skikkelig god kollektiv-løsning, men inntil den tid synes jeg vi skal akseptere at folk ikke kan godta mange av de dårlige tilbudene som finnes i dag, og dermed kjører bil i stedet. Endret 14. desember 2008 av Saltvann Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Ja. Det kollektiv tilbudet som ruller nå er ikke en verdig erstatter av bil. Det som kjører nå er selskap, og i Stavanger hvor jeg bor er det Veolia som er ute etter å tjene penger som ruller. Er busstilbudet noe å skryte over? Nei. Vi bor i en høyre kommune og det virker som om kommunen nedprioriterer kollektiv transporten. Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Ja. Det kollektiv tilbudet som ruller nå er ikke en verdig erstatter av bil. Det som kjører nå er selskap, og i Stavanger hvor jeg bor er det Veolia som er ute etter å tjene penger som ruller. Er busstilbudet noe å skryte over? Nei. Vi bor i en høyre kommune og det virker som om kommunen nedprioriterer kollektiv transporten. Bor også i Stavanger så kjenner til dette. Ja, jeg mener det er viktig at bredden av partier støtter opp om dette, slik at det blir en stor politisk enighet om at dette er et område som det må satses mer på. Og med det sier jeg god natt! : ) Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Det blir vel det vanlege, skule, eldreomsårg, skatt, innvandring, lite eller mykje veldedigheit o.s.v. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 For meg blir skole det viktigste. Jeg lurer på hvor mange ganger skole har vært på agendaen. Og en ser fortsatt de samme middelmådige lærerne gå rundt i korridorene, eldre skoler forfaller osv. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Nokre innlegg som ikkje hadde noko med emnet å gjere er fjerna. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Jeg håper at debatten om hasj-legalisering og heroin på resept blusser mer opp forran valget. Vi trenger en ansvarlig ruspolitikk. Slik som ting er nå funker ikke i det hele tatt. Finanskrisen blir sikkert debbatert opp ned og i mente, men jeg bryr meg ikke så mye om den ettersom jeg har tro på at alle de regjeringsaktuelle partiene kommer til å håndtere krisen bra. Krisehåndtering har en tendens til å gå litt på tvers av partigrenser og slikt. Det eneste som kan bli inntresangt der er om partiene sier noe om hvordan de skal håndtere økonomien etter krisen er over. Ellers så vil jeg gjerne se et større fokus på utdanning og forskning, kommunesammenslåing, effektivisering av byråkrati og skattesystemet, økte resursser til politiet, skille mellom stat og kirke, nedprioritering av militæret og en en opppriotritering av helsevesenet, spesielt psykologitjenestene og ungdomstilbudene. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Selv skulle jeg gjerne sett saker om legalisering av narkotika og bordellvirksomhet, innvandring, miljø (og da helst en moderering av det rødgrønne hysteriet), utvidet offentlig helsetjeneste (tannhelse bl.a.), effektivisering, sekularisering, skole, forskning, bistand (igjen, moderering), personvern, og mindre statlig barneoppdragelse. Hvor er EU-tråden på forumet? I 1994 et sted? Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Rikspøbel: Ah, ja. Glemte å nevne tannhelsetjenesten og bistand. Håper de klarer å pushe mer for en offentlig finansiert tannhelsetjeneste og at de både fra Norge og internasjonalt klarer å moderere uhjelpen. Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Rikspøbel: Ah, ja. Glemte å nevne tannhelsetjenesten og bistand. Håper de klarer å pushe mer for en offentlig finansiert tannhelsetjeneste og at de både fra Norge og internasjonalt klarer å moderere uhjelpen. Synes Pivotal og Rikspøbel nevner mange viktige emner. Er dog ikke helt enig i nedrustning av forsvaret synes igrunn det er lite nok som det er. Lenke til kommentar
Fasces Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Forskning, sekularisering, sosial frihet. I tilfeldig rekkefølge. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Saltvann: Vel, er ikke helt uenig. Men når jeg ser på hvor mye av budskjettet som går til utdanning og hvor mye som går til militæret så begynner jeg å lure hvor prioriteringene står. Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Det er sant som sies, men jeg synes det skal fokuseres mer på at det er forsvaret og ikke en angrepsstyrke. Personlig gleder jeg meg til militæret - noe som i seg selv strider litt i mot Rødt sitt syn, men jeg velger å tro at militæret ikke bare er dreping av andre mennesker men et veldig dyptgående disiplin "kurs". Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) Det er viktig å kunne se baksiden av medaljen også, dyr bensin fungerer kanskje på østlandet, men ikke ute på bygda! Her er folk avhengige av bil. Dyr bensin robber bare folk for penger. Bil er for mange uunværlig. Nei, den finnes andre måter som f.eks hjelper miljøet enn å sette enda høyere avgifter på biler. Er enig i at kollektiv transporten bør utbedres, men den skal faen meg bli god før jeg bytter ut bilen helt.. Bensinprisen har aldri vært så lav som den er nå sett i forhold til inntektene. Det koster forholdsvis mye mindre per kjørte kilometer nå enn det noen sinne har gjort. Problemet er blant annet at vi har lagt til oss vaner som gjør at vi kjører mye mer bil. Vil man redusere utgiftene til bilkjøring er det bare å redusere kjøringen. Det er fullt mulig for de aller fleste (ja, jeg vet det ikke gjelder alle) om de vil. Ja til kraftige økninger i bensinprisene for å redusere unødvendig kjøring, minke forurensningen (særlig i de store byene) og redusere trafikkuhellene. Endret 16. desember 2008 av kjeklulf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå