carpenocturm Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Har prøvd å sette sammen en Gammer pc. Problemet er at jeg har ikke full peil på hva som er best å satse på. Håper folk kan komme med forslag, veldig usikker på hva som er ypperlig og hva som bør revurderes. Skal feks ram og skjermkort ha samme minnefrekvens for å være optimal hvor mye forskjell er det på et 4870 med 800Mhz minne frekvens kontra 1800Mhz, Er det lurt å gå for 0,5/1Gb skjermkort minne, Skal jeg oppgradere til 2 kjerne, burte jeg velge et nyere chip sett enn E8400 hvis jeg vil kunne bruke maskinen en god stund etc. 1. Minne frekvens 2. Skjermkort minne størrelse 3. En/to kjerner 4. E8400 eller bedre CPU 5. Er det noen åpenbare bottle necks Her er foreløpig utkast: Gamer PC Kan gå over 10000kr en har i førsteomgang lagt meg på det som mål Håper noen kan bidra med noen pointers kommer trolig til å kjøpe før mandag. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 bytt hovedkort til Asus P5Q Pro, bytt cpukjøler til Noctua, eventuelt en vifteløs vist du skal ha bra kjøling samt lavt støynivå. Skjermkortet du har valgt er veldig bra og absolutt å velge i denne prisklassen, hastigheten på minne på det er 3,6ghz, pga GDDr5. Skulle budsjettet strekke til hadde jeg byttet til 1000 mhz minne 4gb (PC8500) og Vista Home Premium 64bit. Ellers virker alt topp, harddisken er den jeg liker å anbefale osv Og det kabinettet er fett! Lenke til kommentar
carpenocturm Skrevet 12. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) bytt hovedkort til Asus P5Q Pro, bytt cpukjøler til Noctua, eventuelt en vifteløs vist du skal ha bra kjøling samt lavt støynivå. Takk for feedback hadde faktisk satt opp Asus P5Q pro men la merke til at det hadde hoppet i pris fra rundt 1000kr(start desember)laveste til 1600kr kan være jeg tar feil. Lurer på om det fortsatt er beste valg da med et så betraktelig prishopp. Tar nok å ser litt på å forbedre RAM og mulig overgang til noctura, en kompis anbefalte også cpu kjøling fra dem Endret 12. desember 2008 av carpenocturm Lenke til kommentar
SkummelType Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Pass også på at du kjøper 4870 kort med 1gb minne. Det vil du ikke angre på. Lenke til kommentar
carpenocturm Skrevet 12. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2008 Har sett litt på 1000Mhz minne men har ikke noe erfaringer er det noe minne som kan anbefales? Hvor viktig er frekvensen egentlig er det en av faktorene for respons tid? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 det er vel det du kan kalle frekvensen ja. dette minne vil nok absolutt være noe å se på! Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 (endret) Har sett litt på 1000Mhz minne men har ikke noe erfaringer er det noe minne som kan anbefales? Hvor viktig er frekvensen egentlig er det en av faktorene for respons tid? Hvis du ikke skal overklokke,så kan du like gjerne gå for PC6400 ram. Forskjell vil du ikke merke i det hele tatt. Samme gjelder hovedkort. Hvis du ikke skal overklokke,så trenger du ikke et svindyrt hovedkort. HansGeorg sier du bør kjøpe skjermkort med 1GB minne...tja...det kommer helt ann på hvilken oppløsning du skal spille på. Oppsettet ditt ser ellers bra ut,bortsett fra cpu-kjøler. Les litt tester og finn en som passer deg. Noctua er nevnt og er et godt valg,men den er dyr. Endret 13. desember 2008 av Morten K Lenke til kommentar
carpenocturm Skrevet 13. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2008 Ok jeg har til nå 1680x1050 på en 22 tommer. Veldig fornøyd med skjermen min så den beholder jeg nok en lang stund. 0,5/1GB da? Jeg har ikke peil på overklokking men skal definetivt leke litt med det når jeg får ny data. Har en kompis som har en del peiling. Har budsjett til å svi av en komponent i prosessen men sattser vel på å holde meg i et trygt område. Lenke til kommentar
Thomas-lsk Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Ok jeg har til nå 1680x1050 på en 22 tommer. Veldig fornøyd med skjermen min så den beholder jeg nok en lang stund. 0,5/1GB da? Jeg har ikke peil på overklokking men skal definetivt leke litt med det når jeg får ny data. Har en kompis som har en del peiling. Har budsjett til å svi av en komponent i prosessen men sattser vel på å holde meg i et trygt område. Vis ikke du kjører to monitorer på 24" ++ eller kraftige 3D programmer vil det ikke si noe om du har 512MB eller 1GB.. Du merker ikke forskjell. Lenke til kommentar
carpenocturm Skrevet 13. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2008 (endret) Funnet en CPU kjøler som ser lovende ut: Noctua NHU-12P Noen som har noe å utsette på den? og kommer den til å passe inn i P182 towere? Endret 13. desember 2008 av carpenocturm Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Ok jeg har til nå 1680x1050 på en 22 tommer. Veldig fornøyd med skjermen min så den beholder jeg nok en lang stund. 0,5/1GB da? Jeg har ikke peil på overklokking men skal definetivt leke litt med det når jeg får ny data. Har en kompis som har en del peiling. Har budsjett til å svi av en komponent i prosessen men sattser vel på å holde meg i et trygt område. 512MB holder for deg. Du vil neppe merke forskjell på å velge et 1Gb skjermkort med den oppløsningen du kjører. Du svir neppe komponenter i prosessen. Velger du dyrt hovedkort og ram vil de (som oftest) være mer overklokkingsvennlig. Hvis du ikke bryr deg om overklokking kan du spare mye på å velge hovedkort,ram og cpu-kjøler som passer dine behov. Hvem kjøper en Ferrari for å kjøre i 80 km/t...hvis du skjønner hva jeg mener? Hvis du vil "kjøre i 300 km/t" og presse din pc,så velger du hovedkort,ram og kjøler som passer til det. Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 For kjøling av grafikkortet ditt ville jeg gått for enten denne (passiv kjøler, men hvis du har en stillegående 120 mm vifte liggende holder det i massevis) eller du kan gå for denne den har vifter feste på kjøleren. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Funnet en CPU kjøler som ser lovende ut: Noctua NHU-12P Noen som har noe å utsette på den? og kommer den til å passe inn i P182 towere? Topp CPU-kjøler som kjøler noe sinnsykt men er veldig stille i tilegg, absolutt å anbefale. Den skal også passe fint inn i P182, samt på hovedkortet! Lenke til kommentar
carpenocturm Skrevet 14. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2008 Har nå kommet fram til et endelig utkast. Det som står igjen er ram og evne til å overklokkes. Fårstår det som at hvis jeg kjører en prosessor på 1333Mhz busshastighet så burte jeg velge ram som starter på 1333Mhz også og som tåler å økes endel. Er det det svakeste element som holder buss hastigheten nede? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Kan du poste utkastet ? Skal du overklokke RAMen så bør du ha noen med gode kjøleegenskaper samt pc8500 (1000mhz) hastighet! Lenke til kommentar
carpenocturm Skrevet 14. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) Nye oppsett er nå det her mangler ram som kommer når har lest litt mere reviews etc. Nytt utkast uten RAM Ser på to alternativ ram nå ene DDR3 DDR3Denne er 1333Mhz men vet ikke hvor langt den kan skrues opp Så har vi ReaperX DDR2 ReaperX Har sett at de kan klokke den ganske mye men usikker på om den kan holde følge med CPU'en Endret 14. desember 2008 av carpenocturm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå