esp-kitt Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Hei! Venter meg en 300Gb velociraptor 10.000 rpm i posten en av dagene. Skal bruke den som systemdisk. Har hørt at raptordisker med mindre kapasitet (f.eks. 150gb) jobber raskere en de med større (som denne på 300gb). Er det sant? Vil det lønne seg å dele opp disken i 2 partisjoner på ca 150 gb hver - f.eks. en til spill og en til op.system, eller går det ut på det samme? Vil også spill fungere bedre om de er installert på raptordisken fremfor en på 7200rpm? Espen Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) Hei! Venter meg en 300Gb velociraptor 10.000 rpm i posten en av dagene. Skal bruke den som systemdisk. Har hørt at raptordisker med mindre kapasitet (f.eks. 150gb) jobber raskere en de med større (som denne på 300gb). Er det sant? Vil det lønne seg å dele opp disken i 2 partisjoner på ca 150 gb hver - f.eks. en til spill og en til op.system, eller går det ut på det samme? Vil også spill fungere bedre om de er installert på raptordisken fremfor en på 7200rpm? Espen Velociraptor 300GB og velociraptor 150GB har samme ytelse, forskjellen er at velociraptor 300GB har to plater, som gjør at den er tyngre, bruker mer strøm, og produserer mer varme. Men dette er ikke noe problem, jeg har en selv. Det er en fordel å partisjonere disken ja, både med hensyn på ytelse, og om du etter hvert vil formatere deler av den (f.eks for å bytte windows type uten å miste resten av innholdet). Når du partisjonerer disken setter du av de raskeste diskområdene først, så første partisjon er raskest. På en 300GB raptor vil jeg anbefale deg å sette av ca 100GB til windows, programmer og spill, da har du over 100MB/s les og skriv på hele partisjonen. En annen fordel med å partisjonere er at lesearmen på disken får mindre område den må bevege seg over, og du får bedre gjennomsnittlig aksesstid. De gjenstående ca 180GB (300GB velociraptor gir ca 279GB etter formatering) kan du bruke til andre spill hvis du ikke får plass til alle på de første 100GB, og til andre ting som har nytte av høy hastighet eller lav aksesstid. En generell anbefaling: Hvis du har flere enn 1 harddisk i maskinen din, så flytt temp filer og download mappe over på en annen fysisk harddisk en du har windows på. Det frigjør ytelse på disken. (det har ikke SÅ mye å si for harddisker, men det hjelper mye på SSD). Og en ting til, hvis du har 3-4GB eller mer RAM, skru av pagefile, det får maskinen til å føles mye raskere. Edit: de gamle raptorene er en del tregere enn velociraptor. Velociraptor er 35% (i snitt) eller mer raskere enn de gamle, og spesielt på aksesstid. Det merker du godt i generell bruk i windows. Og ja, du tjener på å ha spill på velociraptoren, du får kortere loadinger. Endret 12. desember 2008 av GullLars Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Hvis man har flere partisjoner på èn disk, så blir harddisken tregere. Det er jeg rimelig sikker på. Tror jammen jeg har lest om det en plass på et/en forum/artikkel Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Hvis man har flere partisjoner på èn disk, så blir harddisken tregere. Det er jeg rimelig sikker på. Tror jammen jeg har lest om det en plass på et/en forum/artikkel Hvis du prøver å lese/skrive på begge partisjonene samtidig så. Det er også mulig at du har et visst prosent-tap i ytelse (størrelseorden 1-2%), men det er ingen ting i forhold til gevinsten av å begrense windows og programmer til den ytterste delen av disken, der hastigheten er høyest. Og så lenge all informasjon du forespør er fra den partisjonen (alså delen av disken) trenger ikke lesehodet å bevege seg så langt. Ytterst på disken har velociraptor ca 130MB/s. Ved 100GB har den ca 100MB/s. ved 200GB har den ca 80MB/s. Og helt innerst på plata har den ca 65MB/s. Å da begrense området du har programmer på til de første 100GB vil garantere at disse da ligger på en plass med 100MB/s hastighet eller mer, mens hvis du ikke har noen partisjoner, og installerer et program etter disken har vært skrevet full og ting slettet igjen, så risikerer du å ha et program som ligger helt innerst på plata, og får elendig ytelse. Det vil da gå tregt å åpne programmet (eller spillet for den saks skyld). Lenke til kommentar
esp-kitt Skrevet 12. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2008 Hvis man har flere partisjoner på èn disk, så blir harddisken tregere. Det er jeg rimelig sikker på. Tror jammen jeg har lest om det en plass på et/en forum/artikkel Hvis du prøver å lese/skrive på begge partisjonene samtidig så. Det er også mulig at du har et visst prosent-tap i ytelse (størrelseorden 1-2%), men det er ingen ting i forhold til gevinsten av å begrense windows og programmer til den ytterste delen av disken, der hastigheten er høyest. Og så lenge all informasjon du forespør er fra den partisjonen (alså delen av disken) trenger ikke lesehodet å bevege seg så langt. Ytterst på disken har velociraptor ca 130MB/s. Ved 100GB har den ca 100MB/s. ved 200GB har den ca 80MB/s. Og helt innerst på plata har den ca 65MB/s. Å da begrense området du har programmer på til de første 100GB vil garantere at disse da ligger på en plass med 100MB/s hastighet eller mer, mens hvis du ikke har noen partisjoner, og installerer et program etter disken har vært skrevet full og ting slettet igjen, så risikerer du å ha et program som ligger helt innerst på plata, og får elendig ytelse. Det vil da gå tregt å åpne programmet (eller spillet for den saks skyld). Takk for gode svar! Skal sette den første partisjonen til 100gb og innstallere op.systemet på den. Blir spennende å se. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå