Gå til innhold

Stereoanlegg. Hjelp til valg. NAD og DALI.

Vang1

Anbefalte innlegg

Hei. Kort introduksjon til denne posten.

Jeg liker film og musikk. Derfor er jeg glad i lyd. Frem til nå har begrenset økonomi holdt meg vekk fra å lage meg noe "vettugt", så per i dag sitter jeg med Logitech z-5500 som er tilkoblet en laptop med 5.1 lydkort og tv. Jeg benytter det også litt sammen med PS3 til spill. Stua mi er en plass mellom 20 og 25 kvm.

Nå skal dette fornyes. Jeg har ingen behov for surround, og titter derfor på stereo. Rett og slett fordi jeg er glad i musikk, og film kommer i andre rekke. Budsjett: ca 10000, maks er 13000. For dette skal jeg da ha høytalere og en forsterker. Min kompetanse på dette området er ikke stor. Jeg kan litt, og forstår litt av det grunnleggende. I tillegg har jeg lest litt. Ut fra dette, har jeg kommet opp med noen alternativer som jeg ser for meg kan fungere for meg. Beklager om dette er feilpostet da jeg spør etter mer enn høytalere, men satser på 1 post.

Forsterker:

Jeg har tittet litt rundt på nett, samt hørt litt til de vennene jeg har som har denne type anlegg. Ut fra dette må jeg si at jeg har fått en liten favoritt på forsterkersiden. NAD.

NAD C372

NAD C325BEE

NAD C355BEE

Dette er forsterkerene jeg har sett på. Ettersom jeg har forstått at en god forsterker ofte er verdt pengene, så er det NAD C372 som er favoritten blant disse.

Jeg er ikke imot andre forsterkere. Tvert imot, jeg har lite erfaring, og vil gjerne høre hvis dere mener en annen type forsterker kan være bedre for pengene. Jeg ser helst at forslag dokumenteres med hvor det kan kjøpes, gjerne lett tilgjengelig, link til produktet samt en begrunnelse.

Høytalere:

Her har jeg mindre grunnlag ut fra det jeg har hørt selv. Alle har jo hørt Cerwin Vega. Jeg har hørt Proson og Argon.

Jeg hører på ganske variert musikk. Jeg vil helst ikke at bassen er noe særlig "dårligere" enn mitt z-5500. Med andre ord, det bør dunke/riste litt dersom jeg skrur opp. Men lyden skal helst være forholdsvis ren, og ikke skrike. Balanse er også å foretrekke. Musikk som System of a Down, Nightwish, Iron Maiden, samt litt forskjellig "listemusikk" bør anlegget kunne gi grei lyd til.

Her vil jeg gjerne ha kommentarer. Sett opp mot forsterkerene over. Vil forsterkerene drive høytalerene? Andre forslag? Hvorfor? Pris sammen med forsterker må ikke over 13000.

CERWIN-VEGA CLS-10

CERWIN-VEGA CLS-12

CERWIN-VEGA CLS-15

DALI Concept 8

DALI LEKTOR 6

Dette er de jeg har sett på. Av disse er det DALI Concept 8 som er de som frister meg mest. Maksgrensen min er satt ut fra en kombinasjon av NAD C372 og DALI Concept 8. Dette er også de som for meg ser mest lovende ut, både ut fra det jeg har funnet ut på nett, og det lille jeg kan av spesifikasjoner.

Jeg vil gjerne høre hva dere som kanskje har drevet mye med dette har å si. Vil dette bli bedre enn Z-5500? Er det verdt det? Må jeg ha aktiv bass i tillegg? Er det noen feller jeg kan gå i, eller noe jeg burde være klar over? Forslag til andre merker/sammensetninger som kan gi grei lyd? Jeg har desverre begrenset med midler, som sagt maks 13000. Bør jeg vente til jeg kan bruke mer penger? Eller vil jeg kunne bygge ut med det jeg eventuellt invisterer i nå? Skal høytalerene være gulvstående? Bokhyllehøytalere? Stativ?

Som dere ser. Mange spørsmål. Jeg blir utrolig glad for alle svar og meninger jeg kan få.

På forhånd takk.

MVH

Kenneth Myrvang

Endret av Vang1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Ingen av de høyttalerne kan gi deg den samme buldringen som en subwoofer kan gjøre (et ærlig unntak er nok CLS-12/15 med rikelig effekt). Likevel tror jeg ikke du vil savne noe med concept 8, da de ganske sikkert vil oppleves mer troverdig enn Z5500. :)

Lenke til kommentar

Om jeg har forstått dette rett, har jeg vel muligheten til å koble til en subwoofer på dette oppsettet uten større problemer? Jeg prøver jo å tenke fremover også, da jeg med tiden nesten garantert vil bygge dette ut litt. Kan NAD forsterkeren i ett slik tilfelle fungere som en forforsterker?

Lenke til kommentar

NAD C355BEE og NAD C372 står det at har pre-out, og jeg regner med NAD C325BEE også har pre-out selv om det ikke står nevnt. Har man forsterker med pre-out er det ikke noe problem å kjøpe en aktiv subwoofer i framtida om du trenger det. At en subwoofer er aktiv betyr at den har en egen, integrert forsterker så man slipper å belaste den vanlige forsterkeren. :)

Lenke til kommentar

NAD 372 har vel 2 pre-out som jeg forstår det. Men det sier også at den har volumstyring på den ene av de. Hva vil dette si? Er det for å kunne få bedre lyd ut av det hvis det er forskjellige "gains" eller hva det heter hvis man kobler til en effektforsterker av annen type?

Lenke til kommentar

Det er jeg litt usikker på. Men signalstyrken på vanlig pre-out følger volumet. Skrur man volumet opp, så øker signalstyrken, og den aktive subwooferen vil spille høyere uten at man må styre dette manuelt for suben.

Pre-out med volumstyring høres for meg ut som om man kan øke og senke signalstyrken på pre-out relativt til volumet. Men dette må nesten noen andre avkrefte eller bekrefte.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Jeg er takknemmelig for all informasjon jeg får. Som jeg beskrev over her, jeg har ikke masse greie på dette, noe som vel kanskje sier seg selv når jeg har vært fornøyd med Z-5500 i så lang tid. Jeg har vel en mistanke om at jeg kanskje vil innse hva jeg har gått glipp av, selv med et såpass lavt budsjett som jeg har for første gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...