Gå til innhold

NGT og Zyxel P-660RU-t3

Anbefalte innlegg

Har googlet litt rundt etter erfaringer med Zyxel modemet, og etter det jeg kan se er ikke erfaringene de beste, i 2006.

Finner lite forumposter fra 2007-08 som inneholder negative ting om Zyxelen.

Er stabilitetsproblemene fikset?

Jeg sendte:

Heisann. Jeg fikk i dag tilsendt adsl routeren av typen Zyxel P-660RU-t3 som skal brukes til ADSL2+ linjen jeg har bestillt av dere. Nå har jeg ikke fått testet dette ennå iogmed at jeg ikke er kobla til i sentralen før den 16, men googler navnet på modemet og ser det er en del trøbbel med stabiliteten?

Er dette noe som er fikset med nyere firmware eller andre ting?

Kan det brukes som bridge? Har en Dlink 655 router fra før av og vil gjerne ha WAN IP på denne i stedet for på Zyxel`en.

Og fikk følgende svar:

Vi har ikke opplevd noen spesielle stabilitetsproblemer med Zyxel routerne våre. Ønsker du å ha WAN ip på din egen router trenger du fast ip med subnet. zyxelrouteren får da en ip og din router får en wan ip. Fastip med subnett kan søkes om fra dine kundesider.

Er det noen som har fått Zyxelen til å fungere i bridge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette er ikke et problem spesifikt for zyxel 660 nei.

Sålenge ting fungerer, er det ingen som sier noe eller poster noe.

Med én gang noe slutter å fungere, da kommer postene.

Zyxel-ruteren du har mottatt er kansje noe tungvint å konfigurere sammenlignet med ngt's inteno og speedtouch-rutere, men jeg vil også påstå at den er bedre enn de to andre.

webgrensesnittet for ruteren finner du på http://10.0.0.1:31337 gitt at du ikke har koblet på en egen trådløsruter som tar seg av dhcp.

jeg har desverre ingen kunnskaper vedrørende bridgemode i den ruteren der :(

Endret av Sikelik
Lenke til kommentar
Hmm, jeg fant DENNE. Noen som vet om det fungerer? Fremdeles et par dager til linja mi blir aktiv å jeg kan prøve selv...

Den guiden tar rette for ruteren på en PPPoE-forbindelse. Det er ikke sikkert at du er på akkurat det.

Mener den ruteren der kan brukes på både PPPoA og PPPoE.

Skulle noe slutte å fungere etter et forsøk, har du den fine knappen bak, som heter reset. Trykk den inn, og hold den inne i ca 10 sek så vil ruteren nullstille seg selv, slik at den er tilbake til standard-konfigurasjonen.

Lenke til kommentar
Jeg var på PPPoE, og sitter nå med nett i bridge mode. <3

Jeg oppdaterte den tråden litt, for andre som måtte lure på hvorfor dem ikke får det til.. :)

Funker denne routeren i bridge for oss som sitter på en TypeA-3 linje Pppoa?

Og hvis ja, noen med link til oppskrift på dette.

Takk

Mvh

B

Lenke til kommentar
Jeg var på PPPoE, og sitter nå med nett i bridge mode. <3

Jeg oppdaterte den tråden litt, for andre som måtte lure på hvorfor dem ikke får det til.. :)

Funker denne routeren i bridge for oss som sitter på en TypeA-3 linje Pppoa?

Og hvis ja, noen med link til oppskrift på dette.

Takk

Mvh

B

Ser nå at "spesifikasjonene til routeren bla opplyser :

Routing/Bridge Support

* IEEE 802.1d Transparent Bridging

* 802.1q Pass-through Bridge

* Up to 256 MAC Learning Address

* IP Routing: TCP, UDP, ICMP, ARP

* RIP v1 and RIP v2

* Static Route

* IP Multicasting, IGMP v1 and v2

Ser jo ut til at det skal kunne gå med Ppoa også da?

B

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Prøv å sett encapsulation til pppoa og legg inn UID/PWD, da skal den i teorien være half-bridge, men vet ikke hvor stabilt det er på pppoa.

Takk for tipset :)

Men Linksys routeren min har ikke pppoa, den har pppoe, pptp, l2tp og hartbeat signal...

Zyxel modemet/routeren som leveres av Nextgentel har pppoa, rfc 1483, enet encap og pppoe.

Jeg regner med det er utelukket å sette de på pppoe, siden nextgentel ikke sender med pppoe ut til meg :ermm:

Noen som vet om hvordan jeg kan sette opp de to så jeg får bridge/half-bridge til å fungere?

Zyxelen er som sagt modemet osm leveres av nextgentel, mens linksysen er routeren jeg vil benytte for å få full kontoll på brannmurregler o.l.

Lenke til kommentar

Jeg mente at du skulle sette ZyXELen til PPPoA. Da vil den ta all trafikk og legge på en PPPoA-header uten at den ruter eller NAT'er. I teorien ihvertfall. Da skal Linksys'en stå til vanlig ethernet encap og stå for rutingen og NATing.

Det som kan skape problemet er at BRAS'en til NGT vil gi ZyXELen WAN IPen, istedetfor Linksys'en, men det må nesten bare prøve.

Når ZyXELen står i bridge mode vil den ikke ha noe WAN IP så jeg er litt skeptisk til hvordan den PPPoA headeren blir da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...