jpsalvesen Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Hei, Familien har tonnevis med negativer, lysbilder og bilder som henger på veggen. Farfar har tonnevis fra 50-tallet og fremover, pappa har tonnevis fra 70-tallet og fremover, og jaggu har ikke jeg også litt liggende fra 90tallet og tidlig 2000-tall.. Lurer til og med på om det ikke finnes litt fra oldeforeldre fra 20-30-40tallet.. Så, jeg har forstått det slik at gode flatbed-scannere gjør en god jobb på negativer og lysbilder? Innser at medfølgende (eller ekstern) programvare vil være veldig, veldig viktig - for vi snakker jo om hundrevis av filmer som algoritmene skal fjerne støv og scratches fra - og også separere bilde fra ramme. Noen som har et godt produkt å anbefale? Eller noen gode tester å vise til? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) Epson V500 eller V700 er nok det du leter etter. V700 er helt klart best, men V500 gjør også en hederlig jobb. Epson har så vidt meg bekjent god Mac-støtte. Dersom du ønsker litt bedre software, er også V750 et godt alternativ. Leveres med fullversjonen av Silverfast, V700 har bare en lite-utgave. Når det er sagt er heller ikke Epson sin software borte vekk. Her har de to sistnevnte blitt diskutert, og du finner linker til et par tester. https://www.diskusjon.no/index.php?s=akam.n...owtopic=1042850 Endret 12. desember 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) Er det kun 35mm det er snakk om? Isåfall ville jeg kanskje snust på en Nikon Coolscan istedenfor. Hvis trykker du på flickr-linken i signaturen min kan du se hvordan V700 takler de forskjellige formatene. Endret 12. desember 2008 av Freem@n Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Epson V500 eller V700 er nok det du leter etter. V700 er helt klart best, men V500 gjør også en hederlig jobb. Epson har så vidt meg bekjent god Mac-støtte. Det følgte med noen CD-er med ting til Mac når jeg kjøpte V500. Tom Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 12. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2008 Takk for tips, karer! V700 ser ut som en bra match, men kanskje jeg kan få med meg resten av familien på å kjøpe en V750. Hmh. Ser iallefall at tester viser at V700 er omtrent like god på film som dedikerte filmscannere, så da virker valget å være ganske lett! Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Var jeg deg ville jeg ikke brukt 2000 ekstra på V750. Virker på meg som om det bare er en bedre programvarepakke som skiller de to. Lykke til med scanningen! Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 12. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2008 Var jeg deg ville jeg ikke brukt 2000 ekstra på V750. Virker på meg som om det bare er en bedre programvarepakke som skiller de to. Jeg er faktisk litt usikker. Jeg skal scanne mange bilder, og da blir programvarepakken plutselig viktigere enn om jeg skulle scanne litt i ny og ne.. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Jeg er faktisk litt usikker. Jeg skal scanne mange bilder, og da blir programvarepakken plutselig viktigere enn om jeg skulle scanne litt i ny og ne..Sjekk ut prisen på programvarepakken løst i hvert fall. Både Silverfast og Vuescan er gode programmer du bør vurdere. Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Var jeg deg ville jeg ikke brukt 2000 ekstra på V750. Virker på meg som om det bare er en bedre programvarepakke som skiller de to. Jeg er faktisk litt usikker. Jeg skal scanne mange bilder, og da blir programvarepakken plutselig viktigere enn om jeg skulle scanne litt i ny og ne.. Nåja, jeg bruker nå fortsatt den medfølgende programvaren (Epson Scan) når jeg batch-scanner. Får veldig bra filer om jeg scanner dem uten korrigering og etterjusterer i Lightroom. Lykke til uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå