Gå til innhold

Scanner til 3000 kr+, negativer + lysbilder + prints, bruker Mac

Anbefalte innlegg

Hei,

Familien har tonnevis med negativer, lysbilder og bilder som henger på veggen. Farfar har tonnevis fra 50-tallet og fremover, pappa har tonnevis fra 70-tallet og fremover, og jaggu har ikke jeg også litt liggende fra 90tallet og tidlig 2000-tall.. Lurer til og med på om det ikke finnes litt fra oldeforeldre fra 20-30-40tallet..

Så, jeg har forstått det slik at gode flatbed-scannere gjør en god jobb på negativer og lysbilder?

Innser at medfølgende (eller ekstern) programvare vil være veldig, veldig viktig - for vi snakker jo om hundrevis av filmer som algoritmene skal fjerne støv og scratches fra - og også separere bilde fra ramme.

Noen som har et godt produkt å anbefale? Eller noen gode tester å vise til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Epson V500 eller V700 er nok det du leter etter. V700 er helt klart best, men V500 gjør også en hederlig jobb. Epson har så vidt meg bekjent god Mac-støtte.

Dersom du ønsker litt bedre software, er også V750 et godt alternativ. Leveres med fullversjonen av Silverfast, V700 har bare en lite-utgave. Når det er sagt er heller ikke Epson sin software borte vekk.

Her har de to sistnevnte blitt diskutert, og du finner linker til et par tester.

https://www.diskusjon.no/index.php?s=akam.n...owtopic=1042850

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Var jeg deg ville jeg ikke brukt 2000 ekstra på V750. Virker på meg som om det bare er en bedre programvarepakke som skiller de to.

Jeg er faktisk litt usikker. Jeg skal scanne mange bilder, og da blir programvarepakken plutselig viktigere enn om jeg skulle scanne litt i ny og ne..

Nåja, jeg bruker nå fortsatt den medfølgende programvaren (Epson Scan) når jeg batch-scanner. Får veldig bra filer om jeg scanner dem uten korrigering og etterjusterer i Lightroom. Lykke til uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...