Gå til innhold

Trenger normal-objektiv til mitt D80


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ser at chromatic abberation er ekstremt høy på denne, faktisk værre enn kit objektivet mitt.
Husk at det kan være eksemplarvariasjon også. Uansett er det ikke så synlig som du tror alltid heller. "Ekstremt høy" er også å ta i, men ja, det er mer enn kitobjektivet Photozone har testet (ikke nødvendigvis mer enn ditt).
Lenke til kommentar
det hra du rett i. vil du anbefale tamronen istedet for 35mm da?
Tja, vet ikke det. Det er veldig forskjellige objektiver, men den optiske kvaliteten på 35mm er enda høyere enn 17-50 - helt uten tvil. Samtidig mister du mye fleksibilitet, siden det ikke er en zoom. Det må du nesten avgjøre selv hva som er viktigst...
Lenke til kommentar
jeg er lei av kromatisk abberasjon på kit objektivet(18-135mm), så nå vil jeg ha ett bra normal objektivt som er lyssterkt og skarpt, og minst mulig kromatisk møkk. 30mm eller 50mm eller noe i den duren. Noen tips?
Nikkor AF-D 35mm f/2... Det er mange som venter på en AF-S 35mm f/1.8, den er kanskje verdt å vente på, men siden ingenting er klart fra Nikon, ville ikke jeg ventet. Alternativet er 28mm f/2.8, men er ikke så bra at det er verdt den mindre fleksibiliteten. Da ville jeg heller kjøpt Tamron 17-50 f/2.8, som er nesten like bra, men mye mer fleksibel.

 

28mm har jeg brukt endel, og sammenlignet med Sigma 30mm er det skarpere, gjengir både kontrast og farger bedre, og ikke minst: det er mye billigere. Et helt greit normalobjektiv til crop-format. Ulempen er at det ikke er like lyssterkt som Sigma objektivet.

 

Legger ved et eks.-bilde tatt med D300 og 28mm f/2.8

 

 

post-45726-1229600775_thumb.jpg

 

 

Disclaimer: Det står et på finn nå ;)

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar
jeg er lei av kromatisk abberasjon på kit objektivet(18-135mm), så nå vil jeg ha ett bra normal objektivt som er lyssterkt og skarpt, og minst mulig kromatisk møkk. 30mm eller 50mm eller noe i den duren. Noen tips?
Nikkor AF-D 35mm f/2... Det er mange som venter på en AF-S 35mm f/1.8, den er kanskje verdt å vente på, men siden ingenting er klart fra Nikon, ville ikke jeg ventet. Alternativet er 28mm f/2.8, men er ikke så bra at det er verdt den mindre fleksibiliteten. Da ville jeg heller kjøpt Tamron 17-50 f/2.8, som er nesten like bra, men mye mer fleksibel.

 

28mm har jeg brukt endel, og sammenlignet med Sigma 30mm er det skarpere, gjengir både kontrast og farger bedre, og ikke minst: det er mye billigere. Et helt greit normalobjektiv til crop-format. Ulempen er at det ikke er like lyssterkt som Sigma objektivet.

 

Legger ved et eks.-bilde tatt med D300 og 28mm f/2.8

 

 

post-45726-1229600775_thumb.jpg

 

 

Disclaimer: Det står et på finn nå ;)

 

 

jeg er også fornøyd med 28mm 2.8D som jeg kjøpte til D300.

Bruker den også på D50 og D80. Skarp, liten og lyssterk.

Endret av Petteram
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...