Gå til innhold

Trenger normal-objektiv til mitt D80

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg er lei av kromatisk abberasjon på kit objektivet(18-135mm), så nå vil jeg ha ett bra normal objektivt som er lyssterkt og skarpt, og minst mulig kromatisk møkk. 30mm eller 50mm eller noe i den duren. Noen tips?
Nikkor AF-D 35mm f/2... Det er mange som venter på en AF-S 35mm f/1.8, den er kanskje verdt å vente på, men siden ingenting er klart fra Nikon, ville ikke jeg ventet. Alternativet er 28mm f/2.8, men er ikke så bra at det er verdt den mindre fleksibiliteten. Da ville jeg heller kjøpt Tamron 17-50 f/2.8, som er nesten like bra, men mye mer fleksibel.
Lenke til kommentar
Den er ikke spesielt god på en del områder, og CA er vel der den er verst, så jeg vil ikke anbefale den i dette tilfellet.
Skarpheten er heller ikke det den er mest kjent for. Da tror jeg faktisk Sigma 28mm f/1.8 er et bedre valg til Nikon. Mange misfornøyde brukere av det objektivet, men primært Canon-brukere. Har aldri sett misfornøyde Pentax-brukere og svært få Nikon-brukere...
Lenke til kommentar
hvorfor ikke? kanskje jeg har misforstått betegnelsen normal.. forklar

Jeg kaller min normal, for Nikon betegner 50mm som normal i sine kataloger. Synsvinkelen til 50mm på crop kamera (f.eks D80) er tilsvarende en 75mm lett telelinse på fullformat.

Betegnelsen normal kommer fra det som er mest likt det vi ser.

For et crop kamera, vil det være ca 30-35mm mens det er ca 50 på FF.

For å slippe forviklinger, velger jeg å bruke betegnelsene som jeg alltid har brukt, så får andre kalle det hva de vil.

Lenke til kommentar
ok.

står mellom Nikkor AF-D 50mm f/1.4, og Nikkor AF-D 35mm f/2.0.

hvem og hvorfor?

To forskjellige objektiver til hvert sitt bruk. Førstnevnte er et fint portrettobjektiv, med god lysstyrke. Sistnevnte blir mer et allround-objektiv, også med brukbar lysstyrke, men vil ha større bruksområde enn 50mm f/1.4...
Lenke til kommentar

Tror trådstarter er bedre nytt med en normal-zoom? fikk inntrykekt av at det var det han var ute etter da han er vil ta både landskap og portrett bilder. 35mm er vel ikke optimalt til noen av dem?tokina 18-50 f/2.8 er nevnt tamron 17-50 f/2.8 er også et billig alternativ

Lenke til kommentar
zoom hadde vært kjekt ja. noen som er litt mer lyssterke a?
Du har én normalzoom som er mer lyssterk - Olympus Zuiko Digital 14-35mm f/2 (tilsvarer 28-70mm i 35mm-ekvivalent) - koster snaue 20 lapper, og du må ha nytt kamerahus i samme slengen... Men det er vanvittig bra da :-)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...