Gå til innhold

Tilstanden på ein harddisk

Anbefalte innlegg

Har ein god del harddisker liggende (ca. 10 stk. i størrelsen 80 Gb, 120 Gb og 200 Gb). Noen virker ikkje skikkelig, mens noen fungerer bra. Har mistet litt oversikten over hva som er boss og hva som kan brukes.

Noen harddisker fungerer ikkje i det heile tatt, noen får maskinen til å bli treig og ustabil. Har ein IDE/SATA til USB overgang slik at eg kan koble diskene til enkelt via USB. Det eg lurer på er om det finnes noen gode diagnose programmer som kan brukes for å påvise feil på harddiskene, både kontroller feil og surface feil. Har ein Dell maskin som kjører gode tester på den interne harddisken. Ønsker i grunnen noe lignende, men som støtter alle disker, helst koblet til over USB.

På forhand takk...

Dionysos

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

USB er det ofte litt verre å få med seg SMART data over.

eSATA(n) funker det siden det er direkte overført SATA fra inne i maskinen.

Samme problemet ligger også med firewire og krever en spesielt mekket USB kontroller for å overføre disse signalene.

Jeg fikk ikke SMART tilstander på min SATA disk som satt i ett USB kabinett før jeg koblet den til en ekte SATA port.

Lenke til kommentar
USB er det ofte litt verre å få med seg SMART data over.

eSATA(n) funker det siden det er direkte overført SATA fra inne i maskinen.

Samme problemet ligger også med firewire og krever en spesielt mekket USB kontroller for å overføre disse signalene.

Jeg fikk ikke SMART tilstander på min SATA disk som satt i ett USB kabinett før jeg koblet den til en ekte SATA port.

Hva er SMART tilstander? Er det dette som gir informasjon om helsen til disken? Finnes det muligheter til å kjøre disken inn i ei maskin og kjøre ein livecd eller boote fra usb for å kjøre diagnose på diskene?

Alle forslag mottas med taknemmelighet :)

Lenke til kommentar

SMART er ett diagnose verktøy som er innebygget i disken ja.

http://en.wikipedia.org/wiki/Self-Monitori...ting_Technology

Enkleste måten å få oversikt på er å koble dem til maskinen uten overganger og deretter kjøre diagnose program fra produsenten.

Dog skal jeg legge til at Seagate sine programmer har litt problemer med å diagnosere disker.

Hos meg for eksempel så får den alltid fail selv om disken er helt ny og uten problemer, den rapporterer alle mine Seagate disker som feilaktige og oddsene for det er svært små, spesielt når de funker såpass bra som de gjør, og etter testen å dømme er det katastrofal feil det er snakk om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...