int20h Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Intel bekreftet denne uken at de har fullført sin 32 nm prosess. Les mer Lenke til kommentar
Lord_Xigara Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Blir bra med 32nm Lenke til kommentar
steeler Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Hvor langt ned kan man praktisk presse nm størrelsen? Noen med peiling? Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 tror teoretisk 7-8nm er det minste om jeg ikke husker feil... Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) tror teoretisk 7-8nm er det minste om jeg ikke husker feil... I praksis ligger nok begrensningen i størrelsesorden 16nm til 10nm. Lekkasjestrømmene blir rett og slett for store selv om en i teorien kan bygge mindre. Selv 16nm vil kreve store endringer i materialer og konstruksjon av transistoren for å være gjennomførbart. Videre kan det hende at effektgjerrige design vil begynne å ligge noen generasjoner bak cutting edge CMOS teknikk fordi de eldre generasjonene blir mer energieffektive... Det største problemet er imidlertid skalering av spenningen. Den har bråstoppet og setter store praktiske begrensninger for hvor tett en kan pakke transistorene. Hjelper jo lite med små transistorer hvis en må ha store arealer mellom dem for å få god nok kjøling. Endret 12. desember 2008 av Anders Jensen Lenke til kommentar
nghtwlkr Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 I følge "the roadmap" for halvlederindustrien er 9nm det minste. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 I følge "the roadmap" for halvlederindustrien er 9nm det minste. Er det for high performance CMOS eller for implementering av lagring? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Innen vi når grensen for lys-teknikk slik som brukes nå vil de nokk ha kommet opp med nye materialer basert på nano-materialer. De har allerede klart å lage noen logiske "gates", og flere kommer nokk om ikke så alt for lenge. Det var også snakk om at det var noen som hadde klart å lage memresistor eller noe sånt, som kunne brukes til både regning og lagring (non-volatile). Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Det var også snakk om at det var noen som hadde klart å lage memresistor eller noe sånt, som kunne brukes til både regning og lagring (non-volatile). Har hørt om de jeg også, Da under navnet Fluxcapasitor. Etter hva jeg forsto endret de motstand etter hvor mye strøm som hadde gått gjennom den, og så "husket" den dette til neste gnag du sente strøm gejnnom den. hvilket betyr at man kan lage minneceller på D-ram prinsippet men at de ikke trenger refresh slik som S-ram. altså omtrent prisen til D-ram men ytelsen til S-ram. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) Når Nehalem kommer i 32nm og med mer L2 skal jeg begynne å vurdere en oppgradering, men først når den har en del mainstream modeller tilgjengelig i det formatet. Ellers tror jeg at det er på tide å begynne å fokusere ennå mer på å effektivisere og ikke bare krympe, mindre strømbruk og smartere arkitektur. Endret 12. desember 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Når er det dette blir lansert da? Westmere var jo planlagt lansert Q3 2009, dvs. denne høsten. Er det noe i dette eller kan vi forvente en tidligere lansering? Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) @theo det er stort å være minst. derfor konsentrerer de seg mere om å krympe en å lage smarte løsninger. Endret 12. desember 2008 av kjeLL// Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) Jeg skjønner PR verdien, men jeg har alltid hatt sansen for smarte løsninger og ikke "brute force" en eller annen vei. Jeg vil tro at vi snart kan emulere og/eller virtualisere x86 på en smartere, bedre og mer moderne arkitektur uten særlig ytelsestap. Endret 12. desember 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
auchaunn Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Dette NANO racet går som det suser... Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Regner med at jeg kan plukke opp en Westmere å putte den på mitt Foxconn BloodRage kort for en 2'000 - 2'500kroner uten å måtte legge ut nye 3'000kroner på et nytt X68 hovedkort? Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Tviler litt egentlig....... Men det går jo ann å håpe. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Igjen.. jeg ville ventet med å vurdere den nye Intelplattformen til Q3-4 2009. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Igjen.. jeg ville ventet med å vurdere den nye Intelplattformen til Q3-4 2009. Ja, det ville jeg også gjort Theo, men jeg klarte ikke... Så må jo si jeg lurer veldig på det samme som RamGuy, og er fryktelig spent på om jeg vil kunne stappe en 32nm prosessor i mitt Asus X58 om et års tid, eller ikke. Såvidt jeg har forstått er det klart at de nye 32nm vil bli å finne på LGA1366, men om det også går på X58 chipset er vel mer usikkert, og etter hva jeg husker bakover har det vært litt både og. Mitt første LGA775 (p915) ble jo eksempelvis fort avleggs, mens P35 gikk fint med 45nm da de dukket opp. De gikk/går vel forsåvidt også i chipset så gamle som 975, var det vel... Uansett, jeg kan ikke si jeg angrer, og har i påvente av vannblokk akkurat gjort unna en time Prime95 ved 3,8Ghz med boxed kjøler, og har da omtrent samme temperatur som Q6600 B3'n hadde ved 3,6Ghz på vannkjøl. Så det er mer her i livet enn nm og TDP, og temperatur/strøm-messig er det egentlig ikke så stor krise om ikke 32nm vil være brukelig på X58, for min del. Men det kan jo bli spennende å se om det blir noen stor ytelsesgevinst med mer cache, og 32nm. Lavere strømforbruk har vel hatt en tendens til å bli spist opp av større cache, og det er vel heller ikke en selvfølge at større cache vil gi bedre ytelse i feks spill..? Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 frister litt med x58 og det der, men ikke med prisene... bare HK, CPU og 3GB RAM havner jo på over 7000 om man skal ha litt vettuge modeller... Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Ening i det vesleengen, og jeg er som nevnt i og for seg ening i rådet til Theo, og anbefaler ikke dette i hytt og pine selv heller. Men nettopp det du nevner er også det jeg mener er den viktigste grunnen til å vente, altså ikke nødvendigvis på 32nm, men vente til prisene ikke lenger er fullt så "kunstig" høye, spesielt da på hovedkort og DDR3 minne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå