roadrunner41 Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Ja, som overskriften sier, når begynner Telenor å selge iPhones? Var innom en eplehusetbutikk og spurte for moro skyld. Han visste jo selvfølgelig ikke noe, men forklarte at det hadde vært en telenorfyr der for å kjøpe to iPhones til sine programmerere. Må jo være en grunn til det? Noen som vet noe mer? Lenke til kommentar
~~Undertaker~~ Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) Det er ingen som vet når og om de kommer til å selge denne generasjonen iPhones. Men jeg har gjort som mange andre og kjøpt hos netcom for å så betale meg ut av bindingstiden og abonnementet. http://ipod1.no/forum/viewtopic.php?f=409&t=209136 Her ser du hvor mye det koster totalt å bryte med de forskjellige abonnement. og på dette forumet finner du alt du trenger å vite. http://ipod1.no/forum/viewforum.php?f=153 EDIT: Bare så du ikke er i tvil. Ja, når du har brutt med Netcom så har du ingen bindingstid og kan bruke den med valgfri operatør. Ulempen er den høye prisen. Du vurderer selv om det er verdt det. Endret 12. desember 2008 av ~~Undertaker~~ Lenke til kommentar
roadrunner41 Skrevet 12. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2008 Det er ingen som vet når og om de kommer til å selge denne generasjonen iPhones. Men jeg har gjort som mange andre og kjøpt hos netcom for å så betale meg ut av bindingstiden og abonnementet. http://ipod1.no/forum/viewtopic.php?f=409&t=209136 Her ser du hvor mye det koster totalt å bryte med de forskjellige abonnement. og på dette forumet finner du alt du trenger å vite. http://ipod1.no/forum/viewforum.php?f=153 EDIT: Bare så du ikke er i tvil. Ja, når du har brutt med Netcom så har du ingen bindingstid og kan bruke den med valgfri operatør. Ulempen er den høye prisen. Du vurderer selv om det er verdt det. Kjenner til det med å kjøpe med netcom for så å bryte. Det er ikke interessant. Lenke til kommentar
3121 Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Du kan få kjøpt den på idedata.no med Telenor, men det er svindyrt... http://www.idedata.no/ Lenke til kommentar
roadrunner41 Skrevet 12. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2008 Du kan få kjøpt den på idedata.no med Telenor, men det er svindyrt... http://www.idedata.no/ Ja, det er dyrt. Da er det billigere å låse opp en Netcom iPhone. Poenger mitt er at dette burde vært helt unødvendig. Man burde i utgangspunktet få kjøpt telefonen med alle slags abonnement. En iPhone er kul, men den er ikke verdt over 7000 kroner, ikke 4000 heller. Med "vanlig" binding hos Telenor hadde jeg kjøpt den. Lenke til kommentar
~~Undertaker~~ Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Den kommer nok ikke med det første hos Telenor. Hvis jeg skulle tippe så kanskje når neste versjon er på markedet og Apple vil prøve å nå til en enda bredere publikum. Lenke til kommentar
Symbian_Pro Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Apple hater valgfrihet. Derfor får du bare kjøpt den med en enkelt opperatør. Tviler på at den noen gang vil komme med noe annet enn NetCom. Hverken denne, eller neste generasjons iPhone. Lenke til kommentar
Newton Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Apple hater valgfrihet. Derfor får du bare kjøpt den med en enkelt opperatør. Tviler på at den noen gang vil komme med noe annet enn NetCom. Hverken denne, eller neste generasjons iPhone. Jeg tviler på at du aner noe som helst om det du snakker om... Lenke til kommentar
Symbian_Pro Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Men det gjør vel du? Kanskje du kunne fortelle meg i hvilke land iPhone selges fra mer enn én operatør? Lenke til kommentar
Newton Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) Men det gjør vel du? Kanskje du kunne fortelle meg i hvilke land iPhone selges fra mer enn én operatør? Jeg har vett til å holde kjeft når jeg ikke har peiling, ja. Kan nevne Italia som eksempel på at iPhone 3G tilbys gjennom mer enn én operatør; både Vodafone og Telecom Italia selger den der. Eller jeg kan nevne Norge som eksempel på land der man bare tar kontakt med den ene offisielle operatøren (Netcom), betaler et bruddgebyr - og vips så har men en operatørfri iPhone 3G til ca 4-5000 kroner totalt sett! Man har altså reell valgfrihet til å kunne velge mellom alle telefonoperatører i det norske markedet. Man skal være bra tungnem dersom man fortsatt ikke oppfatter det etter å ha lest innleggene i både denne og mange andre tråder der dette er forklart...eller kanskje bare et småtroll med en slags misforstått agenda... Endret 14. desember 2008 av Newton Lenke til kommentar
Symbian_Pro Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Wow tydelig at jeg tråkket på noens tær her. Ro deg ned ett par hakk så innser du kanskje at iPhone ikke er guds gave til menneskeheten. Og hvorfor drar du inn opplåsing og brudd på kontrakt? Skjønte du virkelig ikke hva jeg mente med spørsmålet mitt? Med teskje: Apple selger iPhone i over 70 land og har i nesten samtlige av landene håndplukket EN enkelt operatør som får lov til å selge telefonen subsidiert for å hindre konkurranse i markedet. Tror du virkelig det er tilfeldig at de har gjort dette? Det er selvfølgelig helt bevisst og får å tjene mer penger samt låse kunden til en operatør. Samtidig låser de kunden til iTunes, iTMS, App Store, Safari osv. Så ja, Apple er imot valgfrihet i sine produkter i aller høyeste grad. Selvfølgelig kan man låse opp telefonen, men man får den ikke subsidiert med den operatøren man vil og dermed kan operatøren med rettigherer på iPhone selge den til blodpris. Foresten selges ikke iPhone subsidiert i Italia, og den er heller ikke låst så det blir noe ganske annet. Det er vel noen italienske lover som setter kjepper i hjulene for Apple's salgsstrategi. Lenke til kommentar
roadrunner41 Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 Apple hater valgfrihet. Derfor får du bare kjøpt den med en enkelt opperatør. Tviler på at den noen gang vil komme med noe annet enn NetCom. Hverken denne, eller neste generasjons iPhone. Synes dette høres rart ut. Hvorfor valgte de Netcom og ikke Telenor? Trodde kanskje de ville nå ut til flere om de valgte Telenor. Dessuten er vel Telenor tjent med å selge iPhone også, så jeg tviler på at Netcom kommer til å være enerådende på iPhonemarkedet i Norge i hele 2009. Lenke til kommentar
genser Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Fordi Telenor ikke ville gå med på Apples betingelser, vel. Og Telenor fant ut at de, med Apples betingelser, ikke ville tjent nok i forhold til de negative sidene. Støtter alle Symbian_Pro sine innlegg her i tråden. Han beskriver fint hvordan Apple ønsker det, og har klart å få det. Lenke til kommentar
roadrunner41 Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 Fordi Telenor ikke ville gå med på Apples betingelser, vel. Og Telenor fant ut at de, med Apples betingelser, ikke ville tjent nok i forhold til de negative sidene. Støtter alle Symbian_Pro sine innlegg her i tråden. Han beskriver fint hvordan Apple ønsker det, og har klart å få det. jaja, er kanskje noe i det du sier Lenke til kommentar
Newton Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 (endret) Wow tydelig at jeg tråkket på noens tær her. Ro deg ned ett par hakk så innser du kanskje at iPhone ikke er guds gave til menneskeheten. Å nei, du. Jeg er fortsatt helt rolig, som du ser av språkbruken min. Men lurer litt på hvorfor du trekker inn "gud" i dette? Jeg har da ikke ytret meg om hverken gud eller gaver til menneskeheten - det ville jo vært passe tåpelig. Og hvorfor drar du inn opplåsing og brudd på kontrakt? Fordi det har med valgfrihet å gjøre, og viser at Apple lar brukerne velge andre operatører om de så ønsker. Skjønte du virkelig ikke hva jeg mente med spørsmålet mitt? Med teskje: Apple selger iPhone i over 70 land og har i nesten samtlige av landene håndplukket EN enkelt operatør som får lov til å selge telefonen subsidiert for å hindre konkurranse i markedet. Gigantisk selvmotsigelse. Hvorfor skulle operatørene selge en subsidiert telefon, derom det ikke var konkurranse i markedet? Selvsagt kan ikke Apple hindre konkurranse, og det er jo på grunn av konkurransen at de har jobbet frem ganske så konkurransedyktige kontrakter for iPhone, bl.a med inkludert datatrafikk utover det som har vært vanlig. Regner du ikke Nokia, HTC, Blackberry og de andre som konkurrenter i markedet? Nokia er jo fortsatt større i markedsandel, om ikke annet... Tror du virkelig det er tilfeldig at de har gjort dette? Det er selvfølgelig helt bevisst og får å tjene mer penger samt låse kunden til en operatør. Samtidig låser de kunden til iTunes, iTMS, App Store, Safari osv. Så ja, Apple er imot valgfrihet i sine produkter i aller høyeste grad. Lite er tilfeldig i det Apple gjør. Som enhver annen produsent så ønsker de å tjene penger. Antar at motivet for operatørbinding er det samme enten det er Apple eller Nokia som produserer telefonen, ja. Det dreier seg også om å tjene penger. At Apple velger en noe annen strategi enn den tradisjonelle maktfordelingen mellom produsent og operatør, ut fra at de er i en helt annen posisjon enn de andre mobilprodusentene, er ikke det spor underlig. Bl.a derfor er iPhone alltid 100% fri for slikt preinstallert operatorsøppel som pushes inn på mange andre telefoner. Apple er tross alt blant verdens ledende innen både datamaskiner, OS, software, mp3-spillere og musikkdistribusjon, noe som gir dem en unik mulighet til vertikal integrasjon som de andre ikke har. Det du ser på som mangel på valgfrihet ser andre som større valgfrihet: nemlig friheten til å bruke en telefon som fungerer som integrert del av et større økosystem, med en enkelhet og brukervennlighet som kanskje mangler sidestykke. Det er bare å se på f.eks nettbruken og mediabruken til iPhone-eiere, og det er lett å se at den har virket frigjørende i forhold til det som ofte har virket ugjennomtrengelig for "vanlige dødelige" (altså ikke telefonnerder, slik mange her er) på de etablerte telefonene. Bare noe så selvsagt som å finne og installere nye applikasjoner på telefonen er noe iPhone-brukere har langt større reell frihet til å gjøre. Rett og slett fordi det er utrolig lett tilgjengelig og samlet på ett sted. En stakkars vanlig Windows Mobil-bruker som må ut på den reneste ørkenvandringen for å gjøre det samme. Så jo, Apple er for valgfrihet - men de har tatt utgangspunkt i valgene som en _vanlig_ bruker er tjent med, og ikke det telefonnerdene heromkring hyler etter. iTunes, App Store, iTMS og Safari representerer valgfrihet for mange, fordi de er deler av en helhet som faktisk fungerer bedre enn alternativene, for vanlige sluttbrukere. Selvfølgelig kan man låse opp telefonen, men man får den ikke subsidiert med den operatøren man vil og dermed kan operatøren med rettigherer på iPhone selge den til blodpris. De fleste oppegående mennesker skjønner jo at ikke-subsidiert telefon gir mulighet for billigere abonnement, og ofte er billigere totalt sett. Kjøper du en subsidiert "1-krones" telefon, så betaler du telefonen gjennom dyrere abonnement/bruk. De eneste jeg har registrert som selger iPhone til blodpris er Amentio og noen andre nettbutikker, som selger ferdig opplåste telefoner (parallellimporterte?). Netcom tar slett ikke blodpris, når man kan skaffe seg en opplåst iPhone 3G gjennom dem for ca 4.300 kroner. Foresten selges ikke iPhone subsidiert i Italia, og den er heller ikke låst så det blir noe ganske annet. Det er vel noen italienske lover som setter kjepper i hjulene for Apple's salgsstrategi. Hvorfor drar du inn subsidiering? Det er da helt irrelevant i forhold til svaret du fikk på spørsmålet ditt, selv om du kanskje ikke fikk det svaret du håpet på. Du fikk et eksempel på at Apple velger å samarbeide med mer enn én operatør der det passer seg slik, og vi fikk dermed knust den illusjonen. Hva du tror om hva som "vel" ligger bak er egentlig fryktelig uinteressant. FYI, Apples salgsstrategi er som følger: iPhone selges uten operatørbinding i 14 land, gjennom mer enn én operatør i 26 land, og i de aller fleste av de 70(?) landene der den selges tilbys mulighet for å fjerne eventuell operatørbinding. Flott at Apple også gjennom iPhone bidrar til valgfrihet og konkurranse til glede for forbrukere verden over, ikke sant? Endret 17. desember 2008 av Newton Lenke til kommentar
Symbian_Pro Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Fordi det har med valgfrihet å gjøre, og viser at Apple lar brukerne velge andre operatører om de så ønsker. Hehe morsomt, det er IKKE Apple som "lar brukerene velge en annen operatør" og det vet du godt. Det er norges lover. Uansett har dette lite med valgfrihet å gjøre. Valgfrihet ville være å kjøpe telefonen gjennom den salgskanalen man ønsker. Gigantisk selvmotsigelse. Hvorfor skulle operatørene selge en subsidiert telefon, derom det ikke var konkurranse i markedet? Selvsagt kan ikke Apple hindre konkurranse, og det er jo på grunn av konkurransen at de har jobbet frem ganske så konkurransedyktige kontrakter for iPhone, bl.a med inkludert datatrafikk utover det som har vært vanlig. Regner du ikke Nokia, HTC, Blackberry og de andre som konkurrenter i markedet? Nokia er jo fortsatt større i markedsandel, om ikke annet... Du misforstår. Selvfølgelig konkurerer Apple med Nokia, HTC, SE og alle de andre. Jeg snakker om konkurranse operatørene imellom. Apple har kun en enkelt salgskanal, nemlig gjennom den håndplukkede operatøren i hvert land og på den måten kan de ha høyere priser som selvfølgelig operatøren tillater da de også tjener fett på alle som tegner abonnement hos dem. Det du ser på som mangel på valgfrihet ser andre som større valgfrihet: nemlig friheten til å bruke en telefon som fungerer som integrert del av et større økosystem, med en enkelhet og brukervennlighet som kanskje mangler sidestykke. Det er bare å se på f.eks nettbruken og mediabruken til iPhone-eiere, og det er lett å se at den har virket frigjørende i forhold til det som ofte har virket ugjennomtrengelig for "vanlige dødelige" (altså ikke telefonnerder, slik mange her er) på de etablerte telefonene. Bare noe så selvsagt som å finne og installere nye applikasjoner på telefonen er noe iPhone-brukere har langt større reell frihet til å gjøre. Rett og slett fordi det er utrolig lett tilgjengelig og samlet på ett sted. En stakkars vanlig Windows Mobil-bruker som må ut på den reneste ørkenvandringen for å gjøre det samme. Så jo, Apple er for valgfrihet - men de har tatt utgangspunkt i valgene som en _vanlig_ bruker er tjent med, og ikke det telefonnerdene heromkring hyler etter. iTunes, App Store, iTMS og Safari representerer valgfrihet for mange, fordi de er deler av en helhet som faktisk fungerer bedre enn alternativene, for vanlige sluttbrukere. Her blander du to begreper som har lite med hverandre å gjøre: Valgfrihet og brukervennlighet. Det er IKKE valgfrihet å kun få lov til å kjøpe programmer gjennom App Store, eller musikk gjennom iTunes. Nokia har også musikkbutikk og programvarebutikk direkte fra telefonen, men det er ingenting som stopper deg fra å kjøpe musikk/programmer fra andre leverandører også, som igjen kanskje har bedre priser. Det er heller ikke valgfrihet å kun være låst til en enkelt nettleser. Tenk om Microsoft skulle stoppe deg fra å installere Firefox, Opera eller Chrome på Windows? Det er i bunn å grunn det samme som Apple gjør med iPhone. Dette er så langt fra valgfrihet som det er mulig å komme, samme hvor brukervennlig det er. De fleste oppegående mennesker skjønner jo at ikke-subsidiert telefon gir mulighet for billigere abonnement, og ofte er billigere totalt sett. Kjøper du en subsidiert "1-krones" telefon, så betaler du telefonen gjennom dyrere abonnement/bruk.De eneste jeg har registrert som selger iPhone til blodpris er Amentio og noen andre nettbutikker, som selger ferdig opplåste telefoner (parallellimporterte?). Netcom tar slett ikke blodpris, når man kan skaffe seg en opplåst iPhone 3G gjennom dem for ca 4.300 kroner. Kjempefint det, ta en titt på problemet til trådstarter. Hva vil du anbefale her? Han vil gjerne kjøpe iPhone susidiert fra Telenor men kan ikke på grunn av Apples sære salgsstrategi som de har innført for å hindre konkurranse i markedet. Hvorfor drar du inn subsidiering? Fordi det har med valgfrihet å gjøre å kunne kjøpe en subsidiert telefon uten å måtte bytte operatør. (se trådstarters innlegg) FYI, Apples salgsstrategi er som følger: iPhone selges uten operatørbinding i 14 land, gjennom mer enn én operatør i 26 land, og i de aller fleste av de 70(?) landene der den selges tilbys mulighet for å fjerne eventuell operatørbinding. Flott at Apple også gjennom iPhone bidrar til valgfrihet og konkurranse til glede for forbrukere verden over, ikke sant? Fullstendig uenig Av alle leverandører jeg kjenner til er Apple den som tilbyr minst valgfrihet. Lenke til kommentar
Van der Ferst Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Kunne ikke ha sagt det bedre selv Symbian_pro! Apple gir ikke mye valgfrihet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå