Gå til innhold

Bilsalg - hvilket kamera

Anbefalte innlegg

Hei

jeg er bilselger, og har ansvaret for fotografering av bilene. Tidligere har jeg benyttet mitt private Konica Minolta kompaktkamera, som faktisk har fungert utmerket! Her er det snakk om oversiktsbilder utvendig, og interiørbilder uten bruk av blitz, mye nærbilder av betjeningsutstyr, ikke nødvendigvis macro... finnes det noen smart batteridrevet belysning/ekstra lyskilde?

I dag benyttes et lite Sony kompaktkamera, og det er helt ubrukelig til oppgaven!

Nå er det slik at vi ofte også tar bilder av skader og defekter, så da trenger jeg en god makrofunksjon - dette var imponerende bra på Konica Minoltaen, men ubrukelig på dagens løsning.

Vet noen om et passende kamera til oss, som også har mulighet for egendefinert bildetekst? det er essensielt at vi kan skrive inn registreringsnr på bilen i bildeteksten - dato er helt uinteressant

Ser jo for meg et speilrefleks med vidvinkel, eller et større kompaktkamera

noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått for et speilrefleks som passer deg og kjøpt objektiver tilpasset oppgaven.

Har du mulighet for ett macro og ett vidvinkel istedenfor ett allroundobjektiv til alt vil jeg tro du lettere får gode resultater.

I tillegg ville jeg sett på en skikkelig blitz, eventuelt to/flere med mulighet for å fjernstyre de ene (nikons blitser kan iallfall dette.) da kan du få lys fra flere vinkler, kan gjøre det enklere mtp. refleksjoner fra lakk osv..

Kommer litt an på om du fotograferer inne eller ute også.

Sikkert noen her som er bedre på fotografering av bil enn meg, eneste jeg kan fortelle er at det er ikke alltid lett å få en sort bil til å se bra ut på bilder!

Lenke til kommentar
Ser jo for meg et speilrefleks med vidvinkel, eller et større kompaktkamera

noen tips?

Mulig det er speilrefleks dere vil ha, men jeg ville vurdert Panasonic LX3 også. 24mm vidvinkel, og fullt brukbar makromodus. Mulighet for ekstern blits, kan være veldig kjekt til bilfotografering. Dersom det er flere brukere, vil kanskje terskelen til LX3 være lavere enn til et hvilket som helst speilreflekskamera.

På SLR-siden er det hipp som happ hva dere kjøper av kamerahus, men dere bør tenke gjennom optikkvalget. Jeg ville nok vurdert Tokina 11-16, samt ca 50-70mm makro (f.eks. Sigma 50mm eller 70mm, eller Canon/Nikkor 60mm f/2.8). Canon 450D eller Nikon D80 med 18-55IS/VR vil være aktuelle kamerahus.

Lenke til kommentar

Skulle til å si det samme som k-ryeng. LX3.

Du må legge mye penger på bordet for å få noe dSLR tilsavrende som det denne pakken gir.

Med f/2.0 optikk, skikkelig vidvinkel, meget bra macro funksonalitet og full brukbar ISO 1600 (til web bruk i alle fall). I tillegg er er vel kompaktkamera mer tiltalende for en 'ikke fotograf' enn en dSLR, både i størrelse og funksjonalitet.

Lenke til kommentar

Å fotografere biler er jo ingen problem, mener det skal holde å satse på ett speilreflekskamera i de lavere prisklassene rundt 5000,-. I tillegg investerer du i ett godt stattiv slik at du kan øke lukkertiden uten at bildet blir uskarpt. På den måten slipper du å bruke blits og unngår refleksjo i lakk og vinduer. For innendørs fotografering er det nok beste med en skikkelig vidvinkel men en kittlinse som starter på 18 mm holder også utrolig bra.

Lenke til kommentar

Ja, stativ blir nok anskaffet også!

foretrekker å ta bilde av bilene utendørs, da vi ikke har et "inneområde" med rolig bakgrunn.

Mulig vi går for den LX3, mulig vi går for SLR... vi må bare ta en kost/nytte/bruk evaluering her. Speilreflex er det ingen her som er noe god med, så da blir det vel jeg som får i oppgave å fotografere alt (hender jo at verkstedet skal låne kamera for å ta bilder av skader)

LX3 med stativ bør vel gi greie nok interiørbilder? vi snakker om bilder til Finn.no, så det er ikke så jævlig høye krav heller...

Lenke til kommentar

LX3 er et av de beste kompaktkameraene en får kjøpt for penger, så det bør absolutt duge for finn.no annonser.

Det bør også nevnes at kameraet har optiskt bildestabilisator som gjør at stativet muligens kan bli liggende under skrivebordet, med mindre det er veldig dårlig lys i hallen du har tenkt å bruke det i da..

Lenke til kommentar

Det første du burde tenke på er om du kun bruker fullauto innstillinger eller om du er villig til og bruke halvmanuelle innstillinger.

Hvis du bare setter kameraet på auto og knipser i vei er nok LX3 et greit alternativ.

Bruker selv tamron sin 11-16 til dokumentasjonsbilder av båter og den fungerer veldig bra,du kan ta bilder uten blits forholdsvis mørkt,motorrom og interiør ingen problem.Ved bruk av speilrefleks og vidvinkel er du nødt til og lære deg litt grunnleggende fotografering.

post-151946-1229100913_thumb.jpg

post-151946-1229100931_thumb.jpg

Lenke til kommentar

hmmm..

masse gode råd her.. blir jo ikke akkurat klokere! hehe

slik jeg ser det så er jo speilrefleks mer anvendelig, og bruksområdene hos oss som bilforhandler er jo egentlig MANGE! Nettsiden skal stadig oppdateres med kundebilder, det skal tas portrettfotografier av ansatte osv... Arrangementer skal fotograferes osv...

Da spørs det vel om LX3 passer til alt dette?

er det nok med 18mm vidvinkel, eller bør vi investere i en 11mm ?

Lenke til kommentar

Ser ut til at vi går for en standard speilreflex, så har vi kamera til alle behov...

noen som vet hvilke kamera som gir deg mulighet til å endre bildetekst (date imprint) slik at vi kan skrive inn et regnr og så merkes alle påfølgende bilder med denne teksten (til kamera slås av, eller funksjonen deaktiveres) - har spurt folk som har Canon bl.a, men ingen leser jo bruksanvisning nå til dags!

Lenke til kommentar
hmmm..

masse gode råd her.. blir jo ikke akkurat klokere! hehe

slik jeg ser det så er jo speilrefleks mer anvendelig, og bruksområdene hos oss som bilforhandler er jo egentlig MANGE! Nettsiden skal stadig oppdateres med kundebilder, det skal tas portrettfotografier av ansatte osv... Arrangementer skal fotograferes osv...

Da spørs det vel om LX3 passer til alt dette?

er det nok med 18mm vidvinkel, eller bør vi investere i en 11mm ?

Hei

Jobbet selv som bilselger med ansvar for bilde og bilannonser, selv brukte jeg et Fujifilm f40, det er nå gått ut av produksjon, men fungerte utmerket, nå er det fujifilm F100 som gjelder. Den burde holde i massevis til å få gode bil bilder

Lenke til kommentar
Hei

Jobbet selv som bilselger med ansvar for bilde og bilannonser, selv brukte jeg et Fujifilm f40, det er nå gått ut av produksjon, men fungerte utmerket, nå er det fujifilm F100 som gjelder. Den burde holde i massevis til å få gode bil bilder

Kjempefint du er fornøyd med kameraet ditt men det er ingen tvil at man vil ha mye mer nytte av ett kamera med bedre vidvinlel enn kameraet du bruker.

Tar man bilder inne i bilen er god vidvinkel ett must og siden man ofte skal fotografere i vanskelige posisjoner så er det nok også fordel med liveview.

Lenke til kommentar

Ser ut til at det blir et Sony Alpha 300, med LiveView og tiltbar skjerm (blir fort noen pussige vinkler):-) kitobjektivet er 18-70, vi får begynne med det.

Kjenner litt til Konica Minolta, og dette kameraet er vel tuftet på dem.. hadde det vært et rent Sonyprodukt hadde jeg sikkert styrt unna - den minnekortløsningen - memory stick, til Sony(ericsson) kan dem stappe opp en viss plass - heldigvis er det CF støtte på det :-)

alltids kompromisser :-)

Lenke til kommentar
Ser ut til at det blir et Sony Alpha 300, med LiveView og tiltbar skjerm (blir fort noen pussige vinkler):-) kitobjektivet er 18-70, vi får begynne med det.

Kjenner litt til Konica Minolta, og dette kameraet er vel tuftet på dem.. hadde det vært et rent Sonyprodukt hadde jeg sikkert styrt unna - den minnekortløsningen - memory stick, til Sony(ericsson) kan dem stappe opp en viss plass - heldigvis er det CF støtte på det :-)

alltids kompromisser :-)

Til den prisen er ikke ett Sony Alpha 300 mye kompromiss, kjøpte ett selv til 4300 kr for noen dager siden inkludert 4 GB minnekort. Selv vanlig pris på rundt 5000 kr for kitet et en kjempepris for det kameraet.....

Uansett, gratulerer med nytt kamera. Tror du har gjort ett meget bra valg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...