Gå til innhold

Peltier, PSU og oppstart


Anbefalte innlegg

Ok. Jeg lurer på hvordan man kan få startet et ekstra PSU med tilkoblet peltier (har lyst på vannkjøling+peltier), samtidig som resten av pc'en starter, eller om det er noen spesielle PSU man bruker for peltier. Har sett litt på dette enermax psu'et.

 

Takker for all hjelp (inkl. svar).

 

MVH

Julepynt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok. Jeg lurer på hvordan man kan få startet et ekstra PSU med tilkoblet peltier (har lyst på vannkjøling+peltier), samtidig som resten av pc'en starter, eller om det er noen spesielle PSU man bruker for peltier. Har sett litt på dette enermax psu'et.

 

Takker for all hjelp (inkl. svar).

 

MVH

Julepynt

 

Lag et rele oppsett eller kjøp det som er beregnet for vannkjøling og koble det til den ekstra PSUen istedet for eller i paralell med vannkjølinga.

 

 

Jeg vet ikke hvor fort Peltier elementene kjøler ned coldplate. men regner med at det er adskillig langsomere enn hva CPU bruker på å komme opp i temp. Så aller helst burde du kanskje ha en timer som først sørget for start av Peltier (og vann) noen sekunder før du starter CPU. Bare på den måten unngår du at en sterkt overklokket CPU eksponeres for relativt sett høye omgivelesestemperaturer når den starter.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha 2 strømforsyninger, så kjøp heller et billig 12 volt's relé og monter den på ps-on/HK-kontakten (ligger en post her på hvordan man starter en PSU) og sett styrestrømmen til relé på den PSU'en du bruker til hardware. Da sparte du ca 200,- :yes:

230 volts delen trenger du ikke tenke på da.

Lenke til kommentar
det skjønte jeg ikken ,men jeg fant en link til ettellerannet;http://www.kope.dk/psu/

 

Tviler ikke :D

Men hvis vi ser på et vanlig relé, så har den 4 kontakter/pinner. To av disse fungerer som en av/på bryter, når du setter strøm på de to andre. ok?

 

Så ser du den sorte ledningen på bildet, som er brukt og kortslutte PS-on-Jord. Den klipper du av. Nå har du to ledninger. Disse setter du fast på relé - på de kontaktene jeg nettopp sa var en bryter ok?

 

Så låner du 12 volt fra en molex kontakt på den PSU som du bruker i _dag_, og setter den på de to resterende kontaktete på reléet. ok?

 

Så kobler du bare til 230 volt på begge PSU som normalt.

Når du nå skrur på PC, så får relé strøm, den lager kontakt i mellom ps/on jord som vi snakket om. Og PSU nr 2 snurrer i gang :D

 

Med forbehold om feil...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...