Gå til innhold

Organdonasjon - Hva er motargumentene?

mhm.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, når du kan gi noen muligheten til å leve, er det ondskapsfullt å tviholde på organene sine fordi man vil ha en verdig begravelse.

Man har muligheten til å donere hele arven sin til veldedighet, noen gjør det ikke. Det er vel også ondskapsfullt fordi de kan gjøre noe annet?

Å fysisk ta med seg pengene i graven er ondskapsfullt. Ideelt sett burde alle ressurser etter avdøde gå til veldedighet, men dette skaper store rom for korrupsjon, noe som gjør at det å gi penger til pårørende ikke er like ondskapsfull. (Hvem begynte forresten å bruke ordet "ondt"?)

Jeg skjønner ikke folk som både vil ha et mer fritt og liberalt samfunn, og samtidig støtter tvungen organdonasjon.

Dersom det er meg du sikter til, har jeg ikke sagt at jeg støtter noen av delene.

Lenke til kommentar

"1. Er det et slemt ønske fordi man kan gjøre noe annet? Det er andre måter å hjelpe andre etter sin død f.eks gjennom å donere store deler av arven til et veldedighetsfond o.l."

Donering til velferd er et godt ønske.

"Du vet, noen eldre mennesker liker kanskje ikke tanken på at kroppen deres blir sett på som en potensiell verktøyskasse øyeblikket de kreperer og har forestilt seg en plettfri og verdig begravelse der det å bli skjært opp og ribbet for involler ikke helt passer inn? Er det virkelig ondt eller irrasjonelt?"

Irrasjonelt. De forstår ikke at de ikke har følelser når de er døde.

Hvis JEG skal bli tvunget til å donere bort organene mine, burde menneskers kropper også være åpne for salg til kannibaler, eller som dyrefôr.

Lol. Det er forskjell på kropp og lik.

Lenke til kommentar

Det burde bli sendt ut en skjema som alle i landet må fylle ut... Kryss av for ja, eller nei til organdonor. Alle må svare ellers blir de bøtlagt. Videre bør det ved alle dødsfall bli spurt om de pårørende er villige til at organene til den døde blir donert bort. Man burde bli påtvunget et valg, det burde ikke være noe en må ta insjativ til selv. Personlig er jeg for lat til og ta slike insjativ, og da er det sikkert mange andre som også er det.

Lenke til kommentar

Astral Noise: Det at man er liberal betyr ikke at man er 100% liberal på alle områder. Jeg er generelt sett en ganske liberal person, men jeg er sterkt for velferdsstaten, skatter, helsevesenet, osv.

Jeg synes også at folk skal ha muligheten til å ikke donere organene sine om de vil det, jeg synes det er feil å tvinge folk. Men, jeg synes det er skammelig å ikke donere dem vekk om man kan. Og jeg synes man burde registrere seg mot organdonasjon om man ikke vil, og ikke motsatt.

Lenke til kommentar

Staten bestemmmer ikke over og har ikke noe som helst eierskap i min kropp!

Selv ikke etter min død.

Hvis trådstarteren bare ser på en død menneskekropp som bare en samling med døde celler så har han vel ikke noe problemer med å la nekrofile få ha seg med hvem de vil på likhuset, eller at barn i barneskolen skulle fått utlevert virkelige kropper (f.eks av sine besteforeldre når de døde) for og skjære i under anatomiundervisningen?

Og nei men er ikke skyldig i en annesn død om man nekter å donere organer.

Dette er en like latterlig utalelse som at en som ikke ville være sammen med en som tar selvmord er skyldig i drap på denne personen.

Man skal ikke måtte reservere seg mot organdonasjon fordi kroppen min ikke er statens eiendomm i utgangspungtet og da er det jeg som må gi kroppen min til staten ved organdonasjon (vet du betydningen av ordet donasjon?) ved at jeg f.eks skaffer et organdonatorkort, ol.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Jeg vil tro at ved å ha et organdonasjonskort i lommeboka eksisterer det en viss risiko for at en lege vil droppe å bruke mer energi på å redde meg, og heller gi meg opp og gi organene til noen som trenger det mer.

Forøvrig vil vi vel om en stund kunne dyrke alle slags organer som kan fungere i menneskekroppen.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på kropp og lik. Til slutt råtner du bort. Skal du komme tilbake som gjenferd og kreve eierskap over jorda?

Jeg vil tro at ved å ha et organdonasjonskort i lommeboka eksisterer det en viss risiko for at en lege vil droppe å bruke mer energi på å redde meg, og heller gi meg opp og gi organene til noen som trenger det mer.

Ikke i Norge.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på kropp og lik. Til slutt råtner du bort. Skal du komme tilbake som gjenferd og kreve eierskap over jorda?

Kunne du tenke deg å ha sex med en død kvinne?

I følge din tankegang er det jo ikke noe særlig forskjell på en død kvinne og en sexdukke.

Kunne du tenke deg og sitte å skjære opp din egen mor hvis hun var død i en anatomitime på skolen?

Hun er jo bare en samling med døde celler etter din tankegeng.

Syns du det er greit å pløye opp alle landets gravplasser og lage kjøpesentere og parkeringsplasser der?

Det er jo bare noen kister med noen beinrester oppi og en stein over i følge din tankegang.

Skal gravskjending ikke lenger være straffbart?

Etter din tankegang er det jo ikke noe og skjende (bare en haug med jord og kalk).

Skal folk kunne f.eks. henge opp hoder fra døde folk i hagen sin til pynt?

Det er jo bare en samling døde celler.

Hadde ikke du reagert hvis du hadde fått et hode i posten ved en feiltagelse?

Det er jo bare en vanelig feilsending hvor posten inneholder noe organisk materiale akkurat som om du skulle ha feilsendt en blomsterbukett i posten etter din tankegang.

Hvorfor skal man følge testamenter til folk?

Etter din tankegang så er de jo døde og da er det jo ikke noe vits å respektere deres ønsker lengere.

Skal det være fritt framm for komikere og andre folk og rakke ned på og kødde med døde folk?

De er jo døde så de blir jo ikke fornærmet av det uansett.

Hvis det blir standard praksis i Norge å plukke organer fra døde personer uten at de på forrhånd har godkjennt det og at man må gå aktivt inn for å hindre at staten tar dine organer etter din død så er ihvertfall ikke jeg i tvil om at jeg kommer til å flytte til et annet land umiddelbart. For et slik land hvor staten eier kroppen din og ikke har noe respekt for dine ønsker etter døden vil ikke jeg bo i.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Ikke i Norge.

Hvordan kan du være sikker?

Lenke til kommentar

I følge din tankegang er det jo ikke noe særlig forskjell på en død kvinne og en sexdukke.

Kunne du tenke deg å ha sex med en død kvinne? I følge deg er jo en død kvinne bedre enn en levende kvinne.

Endret av Europa
Lenke til kommentar

For at levende mennesker skal føle seg trygge på at sine testamente blir fulgt når de dør.

Hør her, jeg sier jo at folk bør få bestemme selv om de vil donere eller ikke, men at det er unødvendig å ta med seg organer i graven.

Resten av det du skriver er så useriøst at jeg lar det stå.

Hvordan kan du være sikker?

Jeg kan ikke være sikker på at ingen dreper meg om jeg går ut og henter posten nå heller, men jeg stoler normalt på nordmenn. Ikke minst leger.

Endret av Europa
Lenke til kommentar

Kunne du tenke deg å ha sex med en død kvinne? I følge deg er jo en død kvinne bedre enn en levende kvinne.

Jeg har vel ikke skrevet noe om hva som er best. hvor har du det fra?

Nei jeg kunne ikke tenke meg å ha sex med en død kvinne for i motsetning til deg (ut fra dine utalelser) så har jeg respekt for de døde.

Men ut fra dine utalelser om at de døde bare er en rotnende haug med organisk materiale som ikke trenger noen respekt eller rettigheter så burde jo ikke du ha noe imot nekrofili?

For at levende mennesker skal føle seg trygge på at sine testamente blir fulgt når de dør.

Men du har jo tideligere i tråden utalt at døde mennesker bare er en haug med rotnende celler som ikke trenger noe respekt eller rettigheter. Hvorfor skal det da plutselig ikke gjelde for testamentet?

Personen er jo likevel død så han/hun har jo likevel ikke noen meninger ikke sammt?

(kan det kansje hende at folk også vil være trygge på at de ikke skal parteres når de dør?)

Hør her, jeg sier jo at folk bør få bestemme selv om de vil donere eller ikke, men at det er unødvendig å ta med seg organer i graven.

Resten av det du skriver er så useriøst at jeg lar det stå.

Du har vel også utalt at staten skal kunne ta organene til de som ikke har reservert seg mot dette.

For at det virkelig skal være et valg og donere bort organer skal man ikke måtte reservere seg mot det, men heller bestemme seg for at man vil donere bort organer når man dør og få et bevis for dette slik at det skjer (f.eks et donasjonskort, donasjonsring, donasjonstatoering, el.)

Resten av utalelsene mine gikk på din likegyldighet og dissrespekt for døde ut fra dine utalelser i denne tråden.

Hvis du syns disse utalelsene er latterlige/useriøse/groteske/umoralske (som de fleste burde) så har du heller egenklig ikke de holdningene som du har utalt i denne tråden (de døde er bare en haug med råtnende celler som ikke fortjener noe respekt eller rettigheter, ol.)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Nei jeg kunne ikke tenke meg å ha sex med en død kvinne for i motsetning til deg (ut fra dine utalelser) så har jeg respekt for de døde.

Så du har ikke respekt for levende kvinner (går ut fra at du har sex med dem...)?

Jeg liker best å ha sex med levende kvinner, verken sexdukker eller avfallsstoffer.

Endret av Europa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...