Gå til innhold

Organdonasjon - Hva er motargumentene?


mhm.

Anbefalte innlegg

"Er det mer ondt å ikke donere etter døden enn å ikke donere før en dør?"

 

Ja.

 

Dødsønsket er irrasjonelt. Hvorfor respektere en person som verdestter likets skjønnhet over andre menneskers liv?

 

Jeg må igjen understreke at det jeg ønsker er at staten skal sende et skjema til alle myndige personer og be de krysse av ja eller nei. Porto bør være ferdigbetalt.

 

Nå skal ikke du hyle om off-topic i dennne tråden. Du har allerede vunnet den prisen. Du har også vunnet prisen som den mest useriøse debattant i denne tråden.

 

Gratulerer!

 

Du er den useriøse. Gratulerer!

 

Man er ond om man har mye penger og bare bruker det på seg selv, ja. Fredriksen er et eksempel på en ond person

Når var sist gang du ga en tusenlapp til en uteligger? :)

 

Det er galt å gi penger til uteliggere. Dessuten er 1000 kr for Fredriksen som et halvt øre for meg.

Endret av Europa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Europa har jo satt seg i en håpløs posisjon her, så lenge han ikke er åpen for å akseptere at følelser er irrasjonele, og at argumenter basert på følelser er like så. Det er jo tydeligvis håpløst å forklare han at flere som har mistet sine nære ikke ser på "et lik som et lik", men som den personen dette "liket" var. Det er lett å sitte bak en dataskjerm å være så kald og lite forståelsesfull, men jeg sier som jeg har sagt tidligere; jeg tviler noen her på dette forumet ville hatt en slik holdning stilt ovenfor liket av noen de er glade i.

 

Å argumentere mot følelser uten å kunne vise en smule emptai er jo meningsløst, og jeg skjønner ikke hvorfor Europa selv fortsetter med dette.

Lenke til kommentar
Ja.

Er egentlig ikke så interessert i å høre begrunnelsen din, men du kan godt komme med en.

 

Dødsønsket er irrasjonelt. Hvorfor respektere en person som verdestter likets skjønnhet over andre menneskers liv?

1. Hva hvis ønsket er å donere? 2. Igjen, for å hedre minnet. Det der er en grov og meningsløs feilkarakterisering av tankegangen til dem som ikke donerer.

 

Jeg må igjen understreke at det jeg ønsker er at staten skal sende et skjema til alle myndige personer og be de krysse av ja eller nei. Porto bør være ferdigbetalt.

Hadde det bare vært så enkelt.

Lenke til kommentar

Det er egentlig så enkelt som dette: staten sender ut et skjema, og så svarer alle ja eller nei.

 

Hvis man er mer redd for likets tilstand enn for andre menneskers liv, er man velkommen til det. Nok folk vil nok krysse JA.

 

Sånn, fornøyd nå?

 

"jeg sier som jeg har sagt tidligere; jeg tviler noen her på dette forumet ville hatt en slik holdning stilt ovenfor liket av noen de er glade i. "

 

Jeg er glad i meg selv, men er donor. Alle i familien min er det, og jeg kommer ikke til å nekte staten å ta ut organene.

Lenke til kommentar
1. Hva hvis ønsket er å donere? 2. Igjen, for å hedre minnet. Det der er en grov og meningsløs feilkarakterisering av tankegangen til dem som ikke donerer.3

Hadde det bare vært så enkelt.

 

1. Flott. Et rasjonelt ønske.

2. Jeg sier jo at de bør kunne nekte så lenge nok folk sier ja. Men da synes jeg heller ikke de skal forlange å få andres organer når de selv er trengende.

3. Hvor vanskelig kan det være?

Lenke til kommentar
1. Flott. Et rasjonelt ønske.

2. Jeg sier jo at de bør kunne nekte så lenge nok folk sier ja. Men da synes jeg heller ikke de skal forlange å få andres organer når de selv er trengende.

3. Hvor vanskelig kan det være?

1. Du sa nettopp at dødssønsker var irrasjonelle. Bestem deg.

2. Var ikke dette aspektet jeg diskuterte.

3. Man trenger også en bekreftelse. Som et donorkort.

Lenke til kommentar
1. Flott. Et rasjonelt ønske.

2. Jeg sier jo at de bør kunne nekte så lenge nok folk sier ja. Men da synes jeg heller ikke de skal forlange å få andres organer når de selv er trengende.

3. Hvor vanskelig kan det være?

1. Du sa nettopp at dødssønsker var irrasjonelle. Bestem deg.

2. Var ikke dette aspektet jeg diskuterte.

3. Man trenger også en bekreftelse. Som et donorkort.

 

1. Jeg mente et godt ønske.

3. Kan stå på førerkortet for eksempel.

Lenke til kommentar
Det er egentlig så enkelt som dette: staten sender ut et skjema, og så svarer alle ja eller nei.

 

Hvis man er mer redd for likets tilstand enn for andre menneskers liv, er man velkommen til det. Nok folk vil nok krysse JA.

 

Sånn, fornøyd nå?

 

"jeg sier som jeg har sagt tidligere; jeg tviler noen her på dette forumet ville hatt en slik holdning stilt ovenfor liket av noen de er glade i. "

 

Jeg er glad i meg selv, men er donor. Alle i familien min er det, og jeg kommer ikke til å nekte staten å ta ut organene.

 

Du evner jo fortsatt ikke å forstå det jeg skriver.

 

1) Det kreves en smule empati (evnen til å forstå en annens sinnstilstand eller følelser, jmf Wikiepdia) for å kunne forstå hvorfor etterlatte ikke alltid vil at den avdødes organer skal doneres bort. Dette har du ikke klart å vise noe forståelse for i det heletatt.

 

2) Å tøffe seg med påstanden "et lik er et lik" og bruke dette som argument for hvorfor alle burde være organdonor er noe du konsekvent har gjort igjennom hele debatten. Dette viser at du ikke forstår 1).

 

3) Folk er ikke imot organdonasjon på grunnlag av at de ikke bryr seg om andre menneskeliv eller er ondsinete. Men dette er også vanskelig for deg å forstå, siden du fortsatt ikke har vist forståelse for 1).

 

Dette er nok et spørsmål til venninna som studerer medisin men..

 

Hvis man faller om uten videre, blir man ikke kuttet opp likevel for å sjekke dødsårsaken?

Regner med man ikke blir obdusert ved åpenbare grunner som bilkrasj etc.

 

Nei. En må dø inne på et donorsykehus (de fleste sykehusene i Norge er det).

Lenke til kommentar

Empatimangel: sete skjønnheten til et lik over livet til et menneske. Jeg har generelt liten empati med irrasjonelle synspunkter. Jeg registrerer AT disse menneskene ikke ønsker å donere, men jeg forstår ikke HVORFOR. Akkurat som jeg ikke forstår hvordan voksne folk kan tro ta jorda er 6000 år gammel i 2008.

Endret av Europa
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Ikke kun skjønnhet som gjør at noen ikke vil være organdonorer. Men hjelper ikke å forklare deg, det har blitt gjort hundre ganger allerede og du bare ignorerer det du ikke vil svare på.

Lenke til kommentar
Det er jo tydeligvis håpløst å forklare han at flere som har mistet sine nære ikke ser på "et lik som et lik", men som den personen dette "liket" var. Det er lett å sitte bak en dataskjerm å være så kald og lite forståelsesfull, men jeg sier som jeg har sagt tidligere; jeg tviler noen her på dette forumet ville hatt en slik holdning stilt ovenfor liket av noen de er glade i.

Familien min dør som fluer rundt meg, og jeg har aldri skjønt hvorfor man trenger et lik for å hedre minnet til en avdød person.

 

Kan jeg forresten motivere folk til å skaffe seg donorkort? Gå til siden, fyll inn informasjon og skriv ut.

Lenke til kommentar
1. Jeg mente et godt ønske.

3. Kan stå på førerkortet for eksempel.

1. Er det et slemt ønske fordi man kan gjøre noe annet? Det er andre måter å hjelpe andre etter sin død f.eks gjennom å donere store deler av arven til et veldedighetsfond o.l.

2. Ja, man må ha slik bekreftelse (eller bekreftelse fra de som står deg nær). Det var poenget mitt.

 

Da er det redsel for at det skal gjøre vondt å bli oppskjært. Det er irrasjonelt.

Å, fy faen...

Du vet, noen eldre mennesker liker kanskje ikke tanken på at kroppen deres blir sett på som en potensiell verktøyskasse øyeblikket de kreperer og har forestilt seg en plettfri og verdig begravelse der det å bli skjært opp og ribbet for involler ikke helt passer inn? Er det virkelig ondt eller irrasjonelt?

Endret av Rodion Raskolnikov
Lenke til kommentar

Mitt motagrument er at det er min kropp. Hvis JEG skal bli tvunget til å donere bort organene mine, burde menneskers kropper også være åpne for salg til kannibaler, eller som dyrefôr.

 

Man burde også utføre medisinske eksperimenter på dødsstraff-fanger, for de skal jo dø uansett. Moralen må jo vike for vitenskapen, eller hva?

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar
Du vet, noen eldre mennesker liker kanskje ikke tanken på at kroppen deres blir sett på som en potensiell verktøyskasse øyeblikket de kreperer og har forestilt seg en plettfri og verdig begravelse der det å bli skjært opp og ribbet for involler ikke helt passer inn? Er det virkelig ondt eller irrasjonelt?

Ja, når du kan gi noen muligheten til å leve, er det ondskapsfullt å tviholde på organene sine fordi man vil ha en verdig begravelse.

 

Hvis JEG skal bli tvunget til å donere bort organene mine, burde menneskers kropper også være åpne for salg til kannibaler, eller som dyrefôr.

Folk dør veldig sjelden av mangel på menneskekjøtt.

Man burde også utføre medisinske eksperimenter på dødsstraff-fanger, for de skal jo dø uansett. Moralen må jo vike for vitenskapen, eller hva?

Det er en stor forskjell på folk som er døde og folk som skal dø.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...