Gå til innhold

Organdonasjon - Hva er motargumentene?

mhm.

Anbefalte innlegg

D

Det er ingen naturlov som hindrer oss i å vedta den rettigheten.

jo, fordi om du vedtar en slik lov overkjører du muligens et annet menneske.

Pluss at det bryter med menneskerettighetenene idag.

Det bryter ingen naturlover verken å overkjøre et annet menneske eller å endre dagens rettigheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dermed er det også irrasjonelt å ønske at liket ikke skal brukes til å redde liv.

Dermed er det også irrasjonelt å ønske at liket skal brukes til å redde liv. Eller?

Ja, men det er ikke umulig å ønske seg noe mens man er i live, som skal utføres etter ens død. Jeg kan for eksempel ønske å bli gravlagt et visst sted, eller at kroppen min doneres til vitenskap.

Det var poenget mitt. Jeg ville bare fremheve hvor latterlig og sirkulær logikken til Europa er.

Lenke til kommentar
Ja, men det er ikke umulig å ønske seg noe mens man er i live, som skal utføres etter ens død. Jeg kan for eksempel ønske å bli gravlagt et visst sted, eller at kroppen min doneres til vitenskap.

Det var poenget mitt. Jeg ville bare fremheve hvor latterlig og sirkulær logikken til Europa er.

My bad, mente ikke å ta det du sa ut av sammenheng.

Lenke til kommentar
Irrasjonelt var feil ord. Jeg mente ondt.

Da er det vel også ondt for levende mennesker å ikke konstant være opptatt av å redde andres liv?

Det kan argumenteres for det, ja. Men det er off topic. Poenget er at man ikke trenger gjøre stort for å redde liv ved å bli organdonør, mens det krever en hel del innsats og forringet livskvalitet om man konstant skal tenke på å redde liv. Nå ivil du sikkert innvende at 'hva om det forringer livskvaliteten til en person om han vet at liket ikke vil bli gravd ned sammen med nyrene'? Da sier jeg: Det er irrasjonelt, fordi du ikke føler noe. Det burde bekymre han mer at folk dør i donorkø.

Endret av Europa
Lenke til kommentar
Det kan argumenteres for det, ja. Men det er off topic. Poenget er at man ikke trenger gjøre stort for å redde liv ved å bli organdonør, mens det krever en hel del innsats og forringet livskvalitet om man konstant skal tenke på å redde liv. Nå ivil du sikkert innvende at 'hva om det forringer livskvaliteten til en person om han vet at liket ikke vil bli gravd ned sammen med nyrene'? Da sier jeg: Det er irrasjonelt, fordi du ikke føler noe. Det burde bekymre han mer at folk dør i donorkø.

Det er ytterst få som vil begraves fordi de ikke vil redde liv. Minnet deres skal som sagt hedres, og da på den måten som avdøde ønsket. Det krever ikke for mye innsats å redde andre liv mens en lever, f.eks gjennom fadderplan og pengedonasjoner. Er en ond om en gjør det, men ønsker seg at kroppen forblir intakt etter sin død?

Endret av Rodion Raskolnikov
Lenke til kommentar

Man er ond om man har mye penger og bare bruker det på seg selv, ja. Fredriksen er et eksempel på en ond person

Minnet hedres like bra med eller uten nyre.

Jeg liker debattstilen din.

Hva er det som er så mye verre med de som "ikke er perfekt" når de ikke donerer organene sine?

I denne tråden setter vi fingeren på problemet med organdonasjon. Hvis du vil diskutere om mennesker generelt er onde, får du starte en ny tråd.

Lenke til kommentar
Man er ond om man har mye penger og bare bruker det på seg selv, ja. Fredriksen er et eksempel på en ond person

Hvor kom det fra?

Nei, ikke hvis det er på tross av dødssønske.

I denne tråden setter vi fingeren på problemet med organdonasjon. Hvis du vil diskutere om mennesker generelt er onde, får du starte en ny tråd.

Problemstillingen min var definitivt relevant. Er det mer ondt å ikke donere etter døden enn å ikke donere før en dør? Hvis ikke faller argumentasjonen din i grus.

Hvis du vil at jeg skal sette på fingeren på problemet med påtvungen organdonasjon så kan jeg (igjen) trekke frem nettopp det at dette ikke er donasjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Jeg liker debattstilen din.

Hva er det som er så mye verre med de som "ikke er perfekt" når de ikke donerer organene sine?

Nå skal ikke du hyle om off-topic i dennne tråden. Du har allerede vunnet den prisen. Du har også vunnet prisen som den mest useriøse debattant i denne tråden.

Gratulerer!

Lenke til kommentar

Når var sist gang du ga en tusenlapp til en uteligger? :)

Det er staters jobb å jobbe for rettighetene til befolkningen. Det er hele vitsen med å ha en stat.

Men er det statens jobb å jobbe med rettighetene til innvollene i et lik?

Beklager, jeg ser ikke relevansen til det jeg siterte.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...