M98kF1 Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Javel... Likevel er det ikke fullt så åpenbart at staten har rett til alle mine (tidligere) resurser. Selv om jeg ikke "trenger de" lenger. Sett at jeg heller vil selge nyrene mine til en rik fyr i India, og la inntektene gå til mine arvinger, bør det være lov når jeg dør? Lenke til kommentar
Catus Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Hva med hvis jeg er en Ortodoks Jøde som tror på den FYSISKE oppstandelsen og tror at jeg må bli begravet med alle mine deler, ellers så vil mitt etterliv være vel uten mine organer, og da vil jeg trenge dem? Bør staten da ha rett på ta mitt avfall? Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Javel... Likevel er det ikke fullt så åpenbart at staten har rett til alle mine (tidligere) resurser. Selv om jeg ikke "trenger de" lenger. Hvem skulle ellers ha rett til dem, eller interesse av dem? Hvis familien din vil henge deg opp på veggen, blir faktiskk foten satt ned. Sett at jeg heller vil selge nyrene mine til en rik fyr i India, og la inntektene gå til mine arvinger, bør det være lov når jeg dør? Selvfølgelig. Hva med hvis jeg er en Ortodoks Jøde som tror på den FYSISKE oppstandelsen og tror at jeg må bli begravet med alle mine deler, ellers så vil mitt etterliv være vel uten mine organer, og da vil jeg trenge dem? Bør staten da ha rett på ta mitt avfall? Jeg synes ikke man skal komme unna kun fordi man bekjenner seg til overtro. Overtro skal ikke respekteres. Det kan derimot argumenteres for at ingen som ikke har lyst skal bli nødt til å donere - religiøs eller ikke. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 [....]Selvfølgelig[....] Så om det er penger å hente, så er plutselig ikke mine nyrer lenger statens eiendom? Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Javel... Likevel er det ikke fullt så åpenbart at staten har rett til alle mine (tidligere) resurser. Selv om jeg ikke "trenger de" lenger. Hvem skulle ellers ha rett til dem, eller interesse av dem? Hvis familien din vil henge deg opp på veggen, blir faktiskk foten satt ned. Sett at jeg heller vil selge nyrene mine til en rik fyr i India, og la inntektene gå til mine arvinger, bør det være lov når jeg dør? Selvfølgelig. Hva med hvis jeg er en Ortodoks Jøde som tror på den FYSISKE oppstandelsen og tror at jeg må bli begravet med alle mine deler, ellers så vil mitt etterliv være vel uten mine organer, og da vil jeg trenge dem? Bør staten da ha rett på ta mitt avfall? Jeg synes ikke man skal komme unna kun fordi man bekjenner seg til overtro. Overtro skal ikke respekteres. Det kan derimot argumenteres for at ingen som ikke har lyst skal bli nødt til å donere - religiøs eller ikke. Det blir feil å ikke respektere folk med et livssyn som gjør at de gjerne vil bli begravd med hele kroppen inntakt. Jeg synes forslaget om at alle skal bli født inn i registeret blir litt feil. Jeg ser allikevel nødvendigheten av et register der organdonorer blir registrert. Men jeg synes det er opp til hver person å melde seg inn i dette registeret, ikke at du er registrert helt til du aktivt går inn for å ikke være det. Slik det er nå hjelper det lite med donorkort, siden det er de pårørende som tar standpunktet uansett. Med et register der du selv melder deg som organdonor, er det du som bestemmer. Jeg er for et register, men ikke at alle skal være med til de går aktivt inn for å melde seg ut. La heller folk gjøre opp sin egen mening, for så å registrere seg. Om dette er noe du får spørsmål om når du får førerkort, som i Amerika, eller tidligere er et annet viktig spørsmål. Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Det blir feil å ikke respektere folk med et livssyn som gjør at de gjerne vil bli begravd med hele kroppen inntakt. Jeg synes forslaget om at alle skal bli født inn i registeret blir litt feil. Det blir feil å respektere overbevisninger som ikke kan begrunnes. Hvor skal vi sette grensen hvis vi først begynner å akseptere religiøse begrunnelser? Men jeg kan gå med på at fritak fra organdonasjon bør være lov, selv om jeg synes det er latterlig. Jeg mener imidlertid det bør være en selvfølge at man er født organdonor, og kan fjerne seg om man vil. Unødvendig at folk dør i donorkø. Satans unødvendig. La oss gjøre det enkelt: ALLE må registrere seg/avregistrere seg. På den måten unnlater ikke folk å registrere seg av lathetshensyn, og ingen som ikke ønsker å hjelpe folk i donorkø blir tvunget til det. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Det blir feil å ikke respektere folk med et livssyn som gjør at de gjerne vil bli begravd med hele kroppen inntakt. Jeg synes forslaget om at alle skal bli født inn i registeret blir litt feil. Det blir feil å respektere overbevisninger som ikke kan begrunnes. Hvor skal vi sette grensen hvis vi først begynner å akseptere religiøse begrunnelser? Det er en helt annen diskusjon. Vitenskapen er ikke 100% den heller, innenfor fysikken er det mye som ikke henger i sammen. Metafysikk er bare et eksempel. Det må uansett bli lettere å være organdonor, enn slik det er nå. Å bli født inn som organdonor, blir litt som med statskirken. Jeg synes ingen av delene er greie. Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Det blir feil å ikke respektere folk med et livssyn som gjør at de gjerne vil bli begravd med hele kroppen inntakt. Jeg synes forslaget om at alle skal bli født inn i registeret blir litt feil. Det blir feil å respektere overbevisninger som ikke kan begrunnes. Hvor skal vi sette grensen hvis vi først begynner å akseptere religiøse begrunnelser? Det er en helt annen diskusjon. Vitenskapen er ikke 100% den heller, innenfor fysikken er det mye som ikke henger i sammen. Metafysikk er bare et eksempel. Det må uansett bli lettere å være organdonor, enn slik det er nå. Å bli født inn som organdonor, blir litt som med statskirken. Jeg synes ingen av delene er greie. Å, herregud, vær så snill! Det dreier seg om to fundamentalt forskjellige tilnærminger til det ukjente. Vitenskapsmennene sier "Her er min hypotese, la oss prøve å motbevise den!". De religiøse sier "Her er min hypotese. La oss ignorere det som taler den imot!" Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Jeg er svært for å reversere dagens ordning. La folk som ikke vil bli "plukket" gå med kort, så slipper alle vi andre, og det blir sannsyneligvis flere organer. Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Enig. De som ikke vil bidra til fellesskapet, bør bære lastene. Ikke omvendt. Lenke til kommentar
Catus Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Enig. De som ikke vil bidra til fellesskapet, bør bære lastene. Ikke omvendt. hehe det samme kan man si om de som ikke avtjener verneplikt eller siviltjeneste. Lenke til kommentar
Catus Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 ahh citizen vs civilian good old starship troopers. snakker om boka ikke filmen. Må man også fortjene stemme retten også? f.eks da avtjent verneplikten? kanskje må man være borger fir å kunne få barn, eventulet være med i politiken? Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 God god bok, men jeg ser ikke sammenhengen med å gjøre alle til automatiske organdonorer untatt de som reserverer seg. Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Må man også fortjene stemme retten også? Ja. Politisk test FTW! Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Jeg er villig til å donere kroppen min så lenge navne mitt ikke blir brukt. Verken i forsknings artikler eller medier. Må være kjedelig for ungenne mine å risikere å se navnet til pappa med bildet en avkappa penis som alle kan se. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå