Gå til innhold

Organdonasjon - Hva er motargumentene?


mhm.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
At alle oppføres som organdonorer inntil de evt. reserverer seg mot det er imho den beste løsningen. Kroppen er likevel din eiendom, akkurat som porschen som står i garasjen når du dør. At du har et valg i hva som skal skje med det er bare naturlig etter min mening. Hva du vil gjøre med det du legger igjen burde alltid i siste instans være opp til deg.

Forskjellen på porschen og liket ditt er at din slekt ikke har noen som helst nytte av liket, porschen er det sikkert noen som vil ha.

 

Organdonasjon burde være standarden, reservasjon mot det unntaket.

Og hva hvis et lite barn dør? Skal ikke pårørende ha noe som helst å si før liket blir tatt fra dem og brukt som verktøyskasse?

Det sa jeg da ikke noe som helst om. I tilfeller som dette ville naturligvis foreldrene bestemme siden avdøde ikke er myndig.

Du får kose deg med murveggen, kom tilbake når du lærer å tolerere andre menneskers meninger. Hva du får ut av et nettsted som diskusjon.no fatter jeg ikke helt.

Lenke til kommentar

Jeg blir å donere mine organer når jeg dauer. Hell, hva søren skal jeg med de når jeg er dau? Tviler på at noen i familien min reagerer på at de bruker organene mine. Hvis det hjelper til å forlenge livet til et annet menneske, så er det bare å go for it.

 

De familiene som ikke tillater at den nylige avdøde slektningen får organene sine brukt til noe annet enn og råtne, burde tenke seg om ett par ganger. Det at de ikke tillater det kan bety død for den som virkelig trenger det.

Lenke til kommentar
Eller å vokte søplestativet til søplebilen kommer, slik at ingen kan få nytte av det du ikke trengte mer.

 

En enda bedre sammenligning :thumbup:

 

Tusen takk :)

 

Jeg blir å donere mine organer når jeg dauer. Hell, hva søren skal jeg med de når jeg er dau? Tviler på at noen i familien min reagerer på at de bruker organene mine. Hvis det hjelper til å forlenge livet til et annet menneske, så er det bare å go for it.

 

Selv om du tviler på at de reagerer er det viktig at du forteller dem at du er organdonor.

Er ikke alltid man dør med lommeboken.

Lenke til kommentar

Jeg gleder meg til å dø med alle organene i behold, om jeg dør av alderdom.

 

Jeg synes virkelig vi burde donere bort maten vår til fattige barn enn å donere organer. Det redder da mange flere liv, og er mye enklere. Selv om jeg aldri ville gjort det (som i likhet med de fleste andre), er det i prinsippet mye mer konstruktivt enn organdonasjon IMO.

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar
Jeg gleder meg til å dø med alle organene i behold, om jeg dør av alderdom.

 

Jeg synes virkelig vi burde donere bort maten vår til fattige barn enn å donere organer. Det redder da mange flere liv, og er mye enklere. Selv om jeg aldri ville gjort det (som i likhet med de fleste andre), er det i prinsippet mye mer konstruktivt enn organdonasjon IMO.

 

Hvem har sagt at man ikke kan gjøre begge deler?

Lenke til kommentar
Jeg blir å donere mine organer når jeg dauer. Hell, hva søren skal jeg med de når jeg er dau? Tviler på at noen i familien min reagerer på at de bruker organene mine. Hvis det hjelper til å forlenge livet til et annet menneske, så er det bare å go for it.

 

De familiene som ikke tillater at den nylige avdøde slektningen får organene sine brukt til noe annet enn og råtne, burde tenke seg om ett par ganger. Det at de ikke tillater det kan bety død for den som virkelig trenger det.

 

Og de som ikke donerer bort hele arven sin til hjelpearbeid i U-land tillater jo at masser av barn, ol. dør.

 

Det er noen skikkelige ondskapsfulle jævler som gir arven sin til sine barn istedenfor å redde masser av liv i et U-land. Ikke sannt?

De er jo ifølge "Europa"s utalelser direkte annsvarlig for alle disse folkene i U-landene sin død.

 

La oss innføre obligatorisk arvedonasjon av hele arven til div. hjelpeorganisasjoner også får heller de ondskapsfulle jævlene som vil at arven deres skal gå til deres barn heller måtte reservere seg mot dette ikke sannt?

 

(dette var ironi og å sette ting veldig på spissen for de som ikke opfattet dette)

 

Man er ikke annsvarlig for noen andres død selv om man ikke vil donere organer etter sin død. Like lite som man er annsvarlig for folk i U-lands død hvis man ikke donerer arven sin til disse etter sin død.

 

Hvis man vil donere sine organer eller sin arv etter sin død så er dette kjempefint, men det må være noe som er helt frivillig og de må være opp til den enkelte å ta denne avgjørelsen og ikke være slik at du må reservere deg mot dette hvis du ikke vil at dette skal skje.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Jeg blir å donere mine organer når jeg dauer. Hell, hva søren skal jeg med de når jeg er dau? Tviler på at noen i familien min reagerer på at de bruker organene mine. Hvis det hjelper til å forlenge livet til et annet menneske, så er det bare å go for it.

 

De familiene som ikke tillater at den nylige avdøde slektningen får organene sine brukt til noe annet enn og råtne, burde tenke seg om ett par ganger. Det at de ikke tillater det kan bety død for den som virkelig trenger det.

 

Og de som ikke donerer bort hele arven sin til hjelpearbeid i U-land tillater jo at masser av barn, ol. dør.

 

Det er noen skikkelige ondskapsfulle jævler som gir arven sin til sine barn istedenfor å redde masser av liv i et U-land. Ikke sannt?

De er jo ifølge "Europa"s utalelser direkte annsvarlig for alle disse folkene i U-landene sin død.

 

La oss innføre obligatorisk arvedonasjon av hele arven til div. hjelpeorganisasjoner også får heller de ondskapsfulle jævlene som vil at arven deres skal gå til deres barn heller måtte reservere seg mot dette ikke sannt?

 

(dette var ironi og å sette ting veldig på spissen for de som ikke opfattet dette)

 

Man er ikke annsvarlig for noen andres død selv om man ikke vil donere organer etter sin død. Like lite som man er annsvarlig for folk i U-lands død hvis man ikke donerer arven sin til disse etter sin død.

 

Hvis man vil donere sine organer eller sin arv etter sin død så er dette kjempefint, men det må være noe som er helt frivillig og de må være opp til den enkelte å ta denne avgjørelsen og ikke være slik at du må reservere deg mot dette hvis du ikke vil at dette skal skje.

 

Er enig, det skal være frivillig, men nå er pengearven (var vel den du tenkte på) litt annerledes enn organdonasjon og da...

Lenke til kommentar
Jeg blir å donere mine organer når jeg dauer. Hell, hva søren skal jeg med de når jeg er dau? Tviler på at noen i familien min reagerer på at de bruker organene mine. Hvis det hjelper til å forlenge livet til et annet menneske, så er det bare å go for it.

 

De familiene som ikke tillater at den nylige avdøde slektningen får organene sine brukt til noe annet enn og råtne, burde tenke seg om ett par ganger. Det at de ikke tillater det kan bety død for den som virkelig trenger det.

 

Og de som ikke donerer bort hele arven sin til hjelpearbeid i U-land tillater jo at masser av barn, ol. dør.

 

Det er noen skikkelige ondskapsfulle jævler som gir arven sin til sine barn istedenfor å redde masser av liv i et U-land. Ikke sannt?

De er jo ifølge "Europa"s utalelser direkte annsvarlig for alle disse folkene i U-landene sin død.

 

La oss innføre obligatorisk arvedonasjon av hele arven til div. hjelpeorganisasjoner også får heller de ondskapsfulle jævlene som vil at arven deres skal gå til deres barn heller måtte reservere seg mot dette ikke sannt?

 

(dette var ironi og å sette ting veldig på spissen for de som ikke opfattet dette)

 

Man er ikke annsvarlig for noen andres død selv om man ikke vil donere organer etter sin død. Like lite som man er annsvarlig for folk i U-lands død hvis man ikke donerer arven sin til disse etter sin død.

 

Hvis man vil donere sine organer eller sin arv etter sin død så er dette kjempefint, men det må være noe som er helt frivillig og de må være opp til den enkelte å ta denne avgjørelsen og ikke være slik at du må reservere deg mot dette hvis du ikke vil at dette skal skje.

 

 

Er enig, det skal være frivillig, men nå er pengearven (var vel den du tenkte på) litt annerledes enn organdonasjon og da...

 

Tja. på hvilken måte?

 

Arven vil jo redde mye flere liv enn organene dine.

Lenke til kommentar
Og de som ikke donerer bort hele arven sin til hjelpearbeid i U-land tillater jo at masser av barn, ol. dør.

 

Det er noen skikkelige ondskapsfulle jævler som gir arven sin til sine barn istedenfor å redde masser av liv i et U-land. Ikke sannt?

De er jo ifølge "Europa"s utalelser direkte annsvarlig for alle disse folkene i U-landene sin død.

 

La oss innføre obligatorisk arvedonasjon av hele arven til div. hjelpeorganisasjoner også får heller de ondskapsfulle jævlene som vil at arven deres skal gå til deres barn heller måtte reservere seg mot dette ikke sannt?

 

(dette var ironi og å sette ting veldig på spissen for de som ikke opfattet dette)

 

Satt ting på feil spiss du gitt.

Man kan ikke sammenligne arv og organdonasjon, da arven din faktisk er til nytte etter din død. I motsetning til dine "kjære" organer som råtner i lag med resten av kroppen din.

 

Man er ikke annsvarlig for noen andres død selv om man ikke vil donere organer etter sin død. Like lite som man er annsvarlig for folk i U-lands død hvis man ikke donerer arven sin til disse etter sin død.

 

Hvis man vil donere sine organer eller sin arv etter sin død så er dette kjempefint, men det må være noe som er helt frivillig og de må være opp til den enkelte å ta denne avgjørelsen og ikke være slik at du må reservere deg mot dette hvis du ikke vil at dette skal skje.

 

Såklart er man ikke ansvarlig for andres død om man velger å ikke være organdonor, men betyr det at man bare skal gi f*** i å hjelpe da eller?

Det er jo like frivillig selv om man må reservere seg mot organdonasjon.

Lenke til kommentar
Man er ikke annsvarlig for noen andres død selv om man ikke vil donere organer etter sin død. Like lite som man er annsvarlig for folk i U-lands død hvis man ikke donerer arven sin til disse etter sin død.

 

Eksempelet feiler.

 

Et bedre eksempel er:

Man er ikke ansvarlig for noen andres død selv om man ikke vil donere organer etter sin død.

Like lite som man er ansvarlig for sine organtrengende barns død når man ikke donerer organene sine til disse etter sin død.

Like lite som man er ansvarlig for at ressurser går tapt når man insisterer på å bli kremert med hele arven i sedler sydd inn i vesten.

 

Jeg sier -- og mener -- ingen bør få nye organer uten å være organdonor -- og er man ikke organdonor når man trenger organer så rykker man bakerst i køen helt til det ikke er flere som trenger et organ av den typen som organdonorer trenger.

 

I tillegg må disse vente på organer fra organdonorer som har krysset av for at deres organer kan gis til tidligere ikke-donorer (som nå selvfølgelig er også er donorer -- som burde være hele forutsetningen for å motta organdonasjon).

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er enig med SV i denne saken. Jeg har ikke sett et eneste godt motargument mot organdonasjon hittil. Du redder kansje et liv ved å donere bort organene dine og alternativet er at du tar dem med deg til grava hvor de etterhvert råtner bort.

 

Dette burde være en no-brainer - Ja til organdonasjon.

Lenke til kommentar
No brainer, ja. Spørsmålet burde være: Bør det i det hele tatt være lov å reservere seg mot organdonasjon?

[...]

 

Fært så åpenbart det var at staten eier kroppen din da.... Gjelder dette alle ressurser, eller kun organene? Er jo synd med alle disse gulltennene som graves ned, de burde vel trekkes ut og brukes omigjen de og?

Mine organer er mine.... Vil jeg at mine etterkommere skal bruke de til krepseåte har da staten ingenting med å nekte det på grunnlag av at "andre trenger dem bedre".

 

Uansett vil ett påbud om donasjon bare være på papiret, skal ikke mer til enn å skryte på meg litt eksperimentering med narkotika, eller at jeg tar en lengre ferie til "Afrika syd for Sahara" så slipper jeg å få donere mine organer uansett :)

 

edit:stavekontroll

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...